Foto: Ascannio / Alamy / ProfimediaUltrajeftini sajtovi kao što su Shein, Temu i AliExpress menjaju način na koji kupujemo online.
Temu mesečno posete milioni ljudi širom sveta. Prema izveštaju agencije Sensor Tower, u drugom kvartalu 2025. aplikacija „Temu: Shop Like a Billionaire“ u Srbiji je beležila približno 18 000 preuzimanja nedeljno na početku kvartala, a završila je s nešto više od 20 000 preuzimanja nedeljno. Odmah za Temuom je usledio Shein.
Nije iznenađujuće što mnogi korisnici biraju ove platforme zbog izuzetno niskih cena, ali zabrinjavajući je aspekt dugotrajnog zadržavanja na sajtovima, gde algoritmi i gamifikacija podstiču višesatno pretraživanje i povećavaju rizik od impulsivnih kupovina.
Za to ključnu ulogu igra veštačka inteligencija (AI) – srž poslovnog modela ovih platformi, koja pomaže u stvaranju lojalnih kupaca.
Profilisanje korisnika
AI alati na Shein-u i Temu-u analiziraju podatke o ponašanju korisnika i predviđaju ko je najverovatniji da obavi kupovinu. Algoritmi nude personalizovane preporuke, često pre nego što korisnik uopšte postane svestan svoje potrebe, igrajući se osećajem oskudice i hitnosti, poznatim kao FOMO („fear of missing out“).
Na dnu stranica nalaze se sekcije „takođe pregledano“, ali to je samo početak – algoritmi u realnom vremenu testiraju reakcije korisnika na nove proizvode i koriste ih da potaknu kupovinu dodatnih artikala.
Igre koje prodaju
Gamifikacija je još jedan moćan alat. Temu aplikacija integriše mini-igre inspirisane kockarskim mehanizmima: točkovi sreće, odbrojavanja, pokloni i promotivni kodovi. Ove igre stvaraju osećaj hitnosti i stimulišu nagradni centar u mozgu, često bez pune svesti korisnika.
Mini-igre poput Farmland-a i Fishland-a nude besplatne artikle i kupone, dok sistemi bodova i personalizovane notifikacije motivišu korisnike da se stalno vraćaju. AI dodatno pojačava efekat dinamičkog određivanja cena, pokazujući popuste u trenutku kada su najprivlačniji.
Personalizovane prodavnice
Hiperpersonalizacija je ključ: svaki korisnik vidi drugačiji online „dućan“, prilagođen njegovim interesovanjima i istoriji pretrage. Shein koristi sopstvene AI alate da prati ponašanje korisnika ne samo na sajtu, već i na internetu uopšte, uključujući društvene mreže i konkurenciju.
Ovi alati omogućavaju Shein-u da u realnom vremenu prati trendove boja, dizajna i cena, i da brzo prilagođava proizvodnju – sve to u malim serijama (do 100 artikala po novom proizvodu).
Etička pitanja
Ovakvi sistemi otvaraju ozbiljna etička pitanja – algoritmi su netransparentni, a korisnici često ne znaju kako se njihovi podaci koriste. Shein je 2022. godine kažnjen u Njujorku zbog neobaveštavanja 40 miliona korisnika o curenju podataka, a protiv kompanije je pokrenuta istraga i u EU zbog obmanjujućih praksi kao što su „lažni popusti“ i „skriveni kontakt podaci“.
Pitanja ostaju: kako regulisati AI u online prodaji i marketingu, i kako obezbediti veću zaštitu potrošača, piše TheConversation.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


