autoAuto, foto: LB Studios / ImageSource / Profimedia

Požari na automobilima su veoma retki, ali se ipak povremeno dešavaju – najčešće usled tehničkih neispravnosti ili ljudskih propusta.

Kako objašnjava Marin Morava, tehnički savetnik HAK-a, u razgovoru za HAK Reviju, razlozi za izbijanje požara u automobilu  danas su znatno ređi nego ranije, ali nisu u potpunosti iskorenjeni.

Zašto su se automobili ranije češće palili?

Vozila proizvedena pre tridesetak godina bila su znatno podložnija samozapaljenju, prvenstveno zbog slabijih tehničkih rešenja. Najčešći uzroci bili su:

manje kvalitetna konstrukcija rezervoara i sistema za dovod goriva, naročito kod starijih vozila

neispravan rad rasplinjača

curenje goriva iz membranske pumpe

preskakanje varnice na visokonaponskim kablovima za svećice

loša toplotna izolacija karoserije u zoni ispušnog sistema

jednostavna, ali manje bezbedna električna rešenja, poput ručnih prekidača umesto releja

Zbog svega navedenog, rizik od požara bio je znatno veći nego danas.

Šta je danas najčešći uzrok požara na vozilima?

Iako su savremeni automobili tehnički daleko napredniji i bezbedniji, požari se i dalje mogu dogoditi, najčešće zbog sledećih razloga:

Veliki broj elektronskih komponenti – savremena vozila imaju mnogo električnih i elektronskih sistema, što povećava mogućnost kvara, naročito ako se vozilo ne održava pravilno, ako postoji fabrička greška ili ako dođe do oštećenja instalacija (uključujući i oštećenja od glodara).

Ispušni sistemi i visoke temperature – kod modernih vozila temperatura izduvnih gasova se povremeno namerno povećava radi regeneracije filtera čestica. Ako je ispušni sistem oštećen, korodirao ili loše toplotno izolovan, može doći do zapaljenja.

Naknadno ugrađena električna oprema – dodatni uređaji sumnjivog kvaliteta, nepravilno postavljeni kablovi i loša izolacija značajno povećavaju rizik od požara.

Nepropisno menjanje osigurača – pojačavanje osigurača većim amperažama nakon pregorevanja kratkoročno može „rešiti problem“, ali dugoročno drastično povećava opasnost od zapaljenja.

Motorni prostor – curenje goriva ili ulja na vrele delove ispušnog sistema, kao i loše postavljene ili izolovane instalacije nakon popravki, čest su uzrok požara.

Opasnosti u prtljažniku i kabini

Požari mogu nastati i zbog ljudske nepažnje, naročito u putničkom ili prtljažnom prostoru. Najčešći primeri su:

ostavljen plinski upaljač na instrument tabli ili ispod vetrobrana

uređaji sa litijumskim baterijama (mobilni telefoni, trotineti, baterijske lampe)

sprejevi i osveživači pod pritiskom sa zapaljivim gasom

prevoz dodatnog benzina u bocama

ostavljeni uključeni uređaji u auto-upaljaču

neugašeni opušci cigareta

Kako reagovati ako dođe do požara?

Ako primetite požar na vozilu, prvo pozovite vatrogasce, ukoliko je to moguće. Nepravilno i nestručno gašenje može ozbiljno ugroziti vaš život i bezbednost drugih ljudi, kao i izazvati veliku materijalnu štetu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari