Kruzni most, foto: ShutterstockPre nego što je izgrađen most, prelazak sa jedne na drugu stranu lagune obavljao se uz pomoć motorizovanih trajekata koji su mogli da prime samo jedno vozilo u isto vreme. Zbog toga je putovanje bilo znatno sporije i složenije.
Most koji povezuje obale lagune Garzon u Urugvaju spada među najneobičnije na svetu. Iako besprekorno obavlja svoju funkciju, mnogi su iznenađeni njegovim neobičnim dizajnom. Umesto da pređe lagunu pravolinijski, kao što bi bilo očekivano, most se proteže kružno, piše Punkufer.hr.
Saobraćaj na ovom mostu nije organizovan kao na kružnom toku. Dva kolovoza, jedan za svaki pravac, odvajaju se kada se približite mostu, a zatim se, nakon što se pređe polukružno okretanje, ponovo spajaju i nastavljaju paralelno.
Zašto krivina?
Ovaj nesvakidašnji i fotogeničan most već godinama oduševljava korisnike društvenih mreža, a često se pojavljuju i komentari sa crvenom linijom, koja sugeriše da bi most mogao biti ravan. Ipak, mnogi stručnjaci, fizičari i inženjeri, koji često žustro brane svoje stavove u komentarima, nisu se trudili da istraže zašto je most oblikovan baš na ovaj način.
Most je projektovao arhitektonski studio Rafael Vinoli Architects sa nekoliko ključnih ciljeva. Prvi je bio omogućiti brz prelaz automobila preko lagune. Pre izgradnje mosta, saobraćaj se obavljao uz pomoć trajekata koji su primali samo jedno vozilo odjednom, što je činilo prelazak sporim i kompliciranim.
Drugi razlog za odabrani oblik mosta bio je očuvanje biodiverziteta lagune. Kružni oblik mosta omogućava da njegova senka tokom dana prati kretanje Sunca, dok bi kod tradicionalnog ravnog mosta deo lagune ispod konstrukcije bio stalno u senci. Laguna Garzon je poznata kao područje od velikog ornitološkog značaja, dom je mnogim vrstama ptica, među kojima je i čileanski flamingo, ali i ugroženi vodozemci poput Darvinove krastače.

Treći razlog za kružni oblik mosta je bezbednost. Krivina koja se stvara prilikom dolaska na most prirodno primorava vozače da usporavaju, dok bi ravan put mogao izazvati neumereno ubrzanje. Iako vozačima možda neće biti drago zbog ovoga, putnici će uživati u pogledu na lagunu dok se voze manjom brzinom, a most je dizajniran i sa mestima za odmor i uživanje u panoramskom pogledu.
Izgradnja ovog impresivnog mosta, koji je koštao više od 10 miliona evra, započela je u septembru 2014. godine, a otvoren je za javnost krajem 2015. godine. Most je sagrađen od više od 450 tona gvožđa i tri i po hiljade kubnih metara betona. Prečnik prstena iznosi 202 metra, a most je dovoljno visok da omogućava nesmetanu plovidbu ispod njega.
Pored toga što povezuje urugvajske regione Rocha i Maldonado, most Laguna Garzon postao je turistička atrakcija i omiljeno mesto za rekreaciju, gde posetioci mogu da šetaju, voze bicikle i uživaju u panoramskom pogledu na lagunu u punih 360 stepeni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


