avionFoto: Shutterstock/Matej Kastelic

Dvostruki „ding!“ koji se čuje u avionu ubrzo nakon poletanja ili tokom sletanja nije slučajan, već predstavlja signal za posadu. Putnici ga često doživljavaju kao neprijatan ili zabrinjavajući, jer nisu upoznati sa njegovim značenjem, ali u praksi je to interni znak koji pilot i kabinsko osoblje koriste za koordinaciju.

Šta označava ovaj specifični zvuk u avionu

Tokom leta može se čuti širok spektar zvukova, od buke motora, podizanja ili spuštanja točkova, do upozorenja koja često počinju „cvrkutom“.

Za neke ljude, posebno one koji nisu navikli na letenje ili se toga plaše, svi ovi zvuci mogu biti uznemirujući ili čak zastrašujući, navodeći ih na pomisao da nešto nije u redu, prenosi N1.ba.

Ovo bi takođe moglo biti dvostruko „ding!“ koje se može čuti ubrzo nakon poletanja. Ovaj zvuk nije samo za putnike, već posebno za posadu, objasnio je pilot u videu na TikTok-u, deleći savete o tome kako smanjiti ili upravljati strahom od letenja.

„Ovi zvuci koje čujete iz kabine nastaju kada pilot ili avion pređu visinu od 10.000 stopa (oko 3.000 metara)“, objašnjava pilot u videu.

Kako dodaje, ovo je važna visina koja označava kraj kritične faze leta. U tom trenutku, dvostrukim zvučnim signalom, piloti obaveštavaju stjuardese da mogu početi da se kreću po avionu ako je posle poletanja ili da moraju da zaustave svako kretanje ako je tokom sletanja.

 

@pilotpete.fly Replying to @xrayvision #pilot #airlinepilot #aviation #pilotpete #pilotlife #airplane #flying ♬ original sound – pilotpete.fly

Zašto 3.000 metara?

Nadmorska visina od 10.000 stopa (skoro 3.000 metara) je međunarodno dogovorena „kritična granica“ koja označava početak ili kraj određenih operativnih i/ili bezbednosnih zadataka za posadu tokom poletanja ili sletanja.

Poletanje i sletanje su statistički najopasniji delovi leta.

Ova granica je određena na osnovu višegodišnje analize avionskih nesreća.

Ispod ove granice, na primer, posadi nije dozvoljeno da uznemirava pilote u kokpitu osim u hitnim slučajevima.

Putnicima i stjuardesama nije dozvoljeno da se kreću ispod ove granice i moraju ostati na svojim sedištima, vezani sigurnosnim pojasevima.

Iznad ove visine, upozoravajući znaci za privezivanje se obično pale, WiFi se uključuje za prenos podataka i usluga može da počne, u kom trenutku piloti mogu da aktiviraju autopilota.

Do sada je video prikupio skoro 3 miliona pregleda, što dokazuje da je ovaj zvuk privukao pažnju mnogih putnika.

Izjava pilota postala je popularna kontaktna tačka za mnoge putnike koji imaju anksioznost tokom leta ili pitanja o letenju, izveštava New York Post.

Mnogi putnici koji su imali strah od letenja izrazili su zahvalnost na ovom pojašnjenju u komentarima.

„Voleo bih da mogu stalno da razgovaram sa nama – to bi mi zaista pomoglo kao izuzetno nervoznom putniku“, napisao je jedan korisnik. Drugi korisnik je napisao: „Svaki zvuk me plaši, stalno gledam kabinsko osoblje da vidim da li izgledaju mirno“.

Jedan komentator je opisao svoje iskustvo anksioznosti tokom leta na sledeći način: „Moja anksioznost dostiže vrhunac dok ne čujem ta dva ‘zumka’! – onda se odmah opustim. Volim kada vidim stjuardese kako se kreću i kada je WiFi uključen. Tada dobijem taj osećaj da je sve u redu.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari