Krećući se brzinom od 20 kilometara na sat, brzi voz srpskih Železnica prekjuče je iskočio iz šina na deonici pruge Beograd-Bar.


Ova vest, koja je juče ispunila naslovne strane svih medija u Srbiji, prilično podseća na izmišljene objave satiričnog portala njuz.net, ali ipak nije nimalo smešna. U vozu je bilo 250 putnika.

„Nesreća je prejaka reč. To je kao kad bi se jedan točak automobila popeo na ivičnjak“, objasnili su u Železnicama svoje viđenje incidenta. Koliko je poređenje na mestu, svakom je jasno. Ovaj „ivičnjak“ je srećom prošao bez ljudskih žrtava, isključivo zato što se voz kretao brzinom čoveka koji trči, pa je iz šina u blizini Užica ispala samo lokomotiva, a ne i vagoni. Ali, ovakav je našim železničarima došao kao signal da je u pitanju neki manji problem, slično kašnjenju voza, a ne kao incident koji je bio na pragu katastrofe, kako ga vidi ostatak Srbije.

U tome i jeste problem. Železnice koje su iz budžeta samo prošle godine dobile 13 milijardi dinara subvencija, sistem su koji je naviknut na sopstvenu zarđalost. Pre par godina u javnost je dospela anegdota da je mašinovođa kažnjen kada je na odredište stigao na vreme. Naime, nisu ga očekivali još par sati, pa im je potpuno poremetio sistem svojom tačnošću. Čak i da anegdota nije sasvim tačna i da je mašinovođa prošao bez posledica, problem je očigledan.

Na prodajnim mestima Železnica, šalterski radnici putnike savetuju da idu autobusom umesto da se truckaju 20 na sat. Istovremeno, neprestan priliv afera iz ovog preduzeća, počev od švedskih lokomotiva, preko direktorskih stanova do zloupotrebe službenih automobila i sindikalnih trošadžija sa njihovim skoro svakodnevnim dnevnicama, što dinarskim što deviznim, postalo je redovno stanje.

Novi direktor, bar ako je verovati tvrdnjama radnika, počeo je da sistem menja nabolje. Sindikati su izbačeni iz loja u kojem su živeli, automobili se koriste samo u službene svrhe, a lokomotive se kupuju regularno. Ipak, komentari koji su iz njegovog preduzeća došli posle užičkog iskakanja iz šina pokazuju da se mentalitet rukovodstva teško menja. Ako se takvo stanje ubrzo ne preseče, posledice bi mogle biti fatalne – a onda, „proš‘o brzi voz“.

Sada je iskočila lokomotiva; sutra će se prevrnuti vagon. Ko to ne razume, u Železnicama mu nije mesto.

Inače, novac za rekonstrukciju deonice kod Užica obezbeđen je ruskim kreditom. Videćemo da li će ga na to i potrošiti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari