Predsednica skupštinskog Odbora za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo i poslanica Demokratske stranke Aleksandra Jerkov, najavila je za Danas da će demokrate sigurno uložiti amandmane na Predlog zakona o udžbenicima, koji je Vlada Srbije nedavno usvojila. Jedan od amandmana, kako nam je objasnila Jerkov, biće u vezi sa brojem strana udžbenika, pošto se u predlogu zakona predlaže ograničen broj.


– To znači da će izdavači morati da, zbog ograničenog broja strana, izbace ilustracije, na primer – ukazuje naša sagovornica. Prema njenim rečima, Predlogom zakona se izdvajaju dve teme – dostupnost i kvalitet udžbenika. Kako navodi, vidljiv je pomak kada su u pitanju udžbenici na jezicima nacionalnih manjina. Međutim, ona ističe da su javne rasprave pokazale da je bilo problema oko prevođenja na jezike nacionalnih manjina.

Kada je reč o uvođenju posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, što je predviđeno članom 4 Predloga zakona, Jerkov ukazuje da će demokrate održati konsultacije sa relevantnim institucijama i u dogovoru sa njima podneti amandmane. Kako je Danas ranije pisao, iako su zaštitnik građana Saša Janković, poverenica za zaštitu ravnopravnosti Nevena Petrušić i više od 35 nevladinih organizacija na čelu sa Inicijativom za inkluziju „VelikiMali“ apelovali da Ministarstvo prosvete ne uvodi posebne udžbenike za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, to nije učinjeno.

Janković, Petrušićeva i civilni sektor smatraju da se uvođenjem posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom onemogućava njihova puna uključenost i ravnopravnost sa ostalom decom u sistemu obrazovanja. Inače, u potpunosti podržavaju postojanje udžbenika u drugim formatima – na Brajevom pismu, audio formatu – jer se njima obezbeđuje dostupnost nastavnih sadržaja.

S druge strane, direktorka OŠ „Dragan Kovačević“ Silvana Plavšić ukazuje za Danas da je po prvi put usklađen Zakon o udžbenicima sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Kako dodaje, zakonodavac je time obezbedio jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja, pre svega, po osnovi zdravstvenog stanja, teškoća i smetnjama u razvoju i invaliditetima.

– Iznad svega je ispoštovana jednaka mogućnost za obrazovanje. Zakon o udžbenicima je apsolutno u skladu sa članom 102 stavom 7 Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja: “Za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom prilagođavaju se udžbenici u skladu sa njihovim potrebama“. Zakon je u skladu sa ovim članom propisao udžbenik sa prilagođenim sadržajem i formatom. Udžbenik sa prilagođenim sadržajem pratiće redovni nastavni plan i program sa prilagođavanjem redovne nastavne jedinice mogućnostima učenika. Udžbenik sa prilagođenim formatom je namenjen učenicima sa oštećenjem vida kao i udžbenik na Brajevom pismu – objašnjava Plavšić.

Prema njenim rečima, obaveza da svi izdavači moraju da prilagode udžbenik učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom je u potpunosti u skladu sa inkluzijom. Samo na ovaj način, dodaje ona, omogućava se da učenik sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, bilo da se nalazi u redovnoj ili specijalnoj školi, dobija prema svojim mogućnostima udžbenik.

– Ovakva obaveza izdavača omogućila bi dostupnost adekvatnog udžbenika svakom učeniku prema njegovim potrebama a u skladu sa redovnim planom i programom. Usvajanjem Predloga zakona o udžbenicima omogućavamo učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom potpunu integraciju, jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja. U suprotnom moramo priznati da su učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom bez osnovnog sredstva za obrazovanje a to je udžbenik, i ukoliko dozvolimo neupotrebljiv udžbenik, onda stvarno vršimo diskriminaciju. Sa ovom konstatacijom se slaže stručna javnost kao i roditelji učenika sa smetnjama u razvoju, dok sami učenici željno očekuju udžbenik iz koga mogu da uče i stiču nova znanja – zaključuje Silvana Plavšić.

Sporni član 4

U Predlogu zakona o udžbenicima u članu 4 piše da učenici sa smetnjama u razvoju koriste udžbenik čiji je sadržaj i/ili format prilagođen njihovim sposobnostima, potrebama i mogućnostima. „Učenici sa invaliditetom koriste udžbenike čiji je format odnosno pismo prilagođeno njihovim potrebama. Način prilagođavanja sadržaja i formata udžbenika iz st. 1 i 2 ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove obrazovanja“, navodi se u tom članu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari