Studirali za zvanje koje ne postoji 1Foto: Stefana Savić

Univerzitet u Beogradu pokrenuo je proceduru za dopunu Pravilnika o stručnim, akademskim i naučnim nazivima, jer zvanja koja studenti stiču na više od 20 akreditovanih studijskih programa (uglavnom master) nisu prepoznata u tom dokumentu.

                       P { margin-bottom: 0.21cm; }Redakciji Danasa nedavno se obratila grupa studenata koju su na Filozofskom fakultetu u Beogradu završili master program Obrazovanje nastavnika predmetne nastave i stekli zvanje master profesor predmetne nastave. Iako su sa ovog programa izašle već dve generacije, a školovanje treće je u toku, niko od njih ne može da se se zaposli u školi, jer zvanje koje su stekli nije prepoznato ni u pomenutom pravilniku, niti u propisima Ministarstva prosvete koji uređuju ovo pitanje.

Tragajući za odgovorom kako je moguće da studenti upišu i završe akreditovani studijski program, a da se potom ispostavi da njihovo zvanje praktično ne postoji, došli smo do zaključka da su studenti ispali kolateralna šteta zbog nesaglasnosti propisa. Naime, u vreme kada je akreditovan pomenuti studijski program nadležni su se pozivali na član tri Pravilnika o listi stručnih, akademskih i naučnih zvanja, koji predviđa da se „stručni, akademski, odnosno naučni naziv interdisciplinarnih, multidisciplinarnih, transdisciplinarnih studijskih programa utvrđuje u postupku akreditacije studijskog programa, na predlog visokoškolske ustanove“. A upravo u kategoriju interdisciplinarnih spada master program Obrazovanje nastavnika predmete nastave. Filozofski fakultet svojevremeno je tražio da se lista zvanja dopuni i dobio obećanje da će to biti urađeno „pri prvoj izmeni pravilnika“ da bi sa novim sazivom Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje stiglo i drugačije obrazloženje – cela procedura mora ići preko Konferencije univerziteta Srbije.

U prethodnom sazivu Komisije za akreditaciju (KAPK) kažu da su postupali po članu tri Pravilnika o stručnim, akademskim i naučnim zvanjima i da problema nije bilo dok Nacionalni savet za visoko obrazovanje „nije promenio pristup“.

Međutim, član Saveta Miodrag Popović kaže za Danas da KAPK jeste davala saglasnost, ali da ta zvanja nikada nisu objavljena u Službenom glasniku. Na pitanje kako je moguće da se sporni član pojavio i u izmenjenom Pravilniku o stručnim, akademskim i naučnim zvanjima, Popović odgovara da je upravo na njegovu inicijativu pre nekoliko meseci član tri izbačen.

S druge strane, oštećeni studenti tvrde da tako izmenjen pravilnik nije zvanično objavljen.

– Podzakonski akt je predvideo ono što je zakonski nemoguće, Komisija za akreditaciju ne može da daje zvanja. Očigledno je da su pravnici omašili i da je došlo do nesaglasnosti propisa. Procedura je takva da listu zvanja utvrđuje fakultet i predlog šalje univerzitetu, njega potom razmatra Konferencija univerziteta Srbije i na kraju Nacionalni savet za visoko obrazovanje – kaže Popović.

Sumnja

Oštećeni studenti su se obratili i Ministarstvu prosvete sa zahtevom da zvanje master profesor predmetne nastave ubaci u pravilnike koji regulišu ko može da radi u osnovnoj i srednjoj školi. Oni sumnjaju da u samom Ministarstvu, ali i na fakultetima, postoje otpori da se problem reši, jer bi fakulteti koji školuju nastavnike ostali bez studenata na matičnim master studijama. Nezvanično saznajemo da se Ministarstvo ovim pitanjem neće baviti dok se pomenuto zvanje ne ubaci u listu stručnih, akademskih i naučnih naziva.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari