Zaštitnik građana ponovo kontroliše Ministarstvo prosvete 1

– Zaštitnik građana Saša Janković pokrenuo je postupak kontrole pravilnosti i zakonitosti rada Ministarstva prosvete, povodom prijave čitaoca Danasa koji ukazuje na nesaglasnost Zakona o osnovnom obrazovanju i Pravilnika o ocenjivanju, u vezi sa utvrđivanjem opšteg uspeha učenika. Zbog drugačijeg obračuna proseka, koji se reflektuje i na broj bodova koje đaci mogu osvojiti po osnovu uspeha iz osnovne škole, učenici su oštećeni pri upisu u srednje škole, tvrdi naš čitalac.

Naime, zakon propisuje da se opšti uspeh učenika utvrđuje na osnovu aritmetičke sredine pozitivnih zaključnih brojčanih ocena iz obaveznih predmeta i ocene iz vladanja (počev od šestog razreda). Prema pravilniku, računa se aritmetička sredina obaveznih, obaveznih izbornih predmeta i vladanja. To znači da se, poštujući pravilnik, u prosek računaju i ocene iz drugog stranog jezika i izabranog sporta, jer ta dva predmeta spadaju u obavezne izborne. Ovakav status imaju i građansko vaspitanje i veronauka, ali se oni ne ocenjuju brojčano, pa se ne računaju u prosek.

Prema računici koju je izveo naš čitalac, primenom dva pomenuta propisa dobijaju se različiti proseci, a njihovim „pretvaranjem“ u broj bodova koji se računa pri uspehu u srednju školu – i različiti poeni.

Čitalac Danasa ističe da je na ovu nelogičnost više puta ukazivao Ministarstvu prosvete i tražio da se Pravilnik o ocenjivanju u osnovnoj školi uskladi sa zakonom, tim pre što, kako tvrdi, Ministarstvo i prosvetna inspekcija insistiraju da škole poštuju protivzakonit pravilnik. On pita i kako je moguće da je podzakonski akt stroži od zakona iz koga dobija pravnu snagu.

U Ministarstvu prosvete ne vide ništa sporno. U odgovoru koji je Danas dobio iz Sektora za osnovno obrazovanje navodi se da su odredbama Pravilnika o ocenjivanju „dodatno precizirane zakonske odredbe“. Na pitanje da li je moguće da neke škole pri izračunavanju opšteg uspeha primenjuju zakon, a druge pravilnik, u Ministarstvu kažu da „škole utvrđuju opšti uspeh učenika od šestog do osmog razreda na osnovu aritmetičke sredine pozitivnih zaključnih brojčanih ocena iz obaveznih predmeta, obaveznih izbornih i iz vladanja“. Preciznije, pod obaveznim predmetima smatraju i obavezne izborne. Broj bodova koji se pri upisu u srednje škole dobija po osnovu opšteg uspeha iz osnovne u bazu Ministarstva unosi lice u školi koje je za to ovlastio direktor, ukazuju u Ministarstvu.

Nasumična anketa koju smo sproveli u nekoliko škola u Srbiji pokazuje da zabune nema – svi direktori kažu da se pri izvođenju opšteg uspeha računaju i ocene iz obaveznih izbornih predmeta.

Na nesaglasnost propisa u obrazovanju ukazuje i primer o kojem je naš list više puta pisao, a tiče se zahteva ministra prosvete Srđana Verbića i zaštitnika građana Saše Jankovića da se nastavni plan uskladi sa zakonom, jer su osnovci u sedmom i osmom razredu preopterećeni.

Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, koji treba da predloži kako da se ta dva dokumenta usaglase, tražio je od Ministarstva tumačenje spornog člana 59 Zakona o osnovnom obrazovanju. On propisuje da đaci od petog do osmog razreda ne smeju imati više od 25 časova nastave obaveznih predmeta, a za sve druge aktivnosti predviđena su još maksimalno tri. Nedoumica je da li se u ta tri časa računaju dodatna, dopunska nastava i čas odeljenskog starešine ili samo izborni predmeti.

U propisima su sporni i drugi strani jezik i izabrani sport, jer ihZakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ne prepoznaje kao obavezne izborne (već samo građansko i veronauku), ali takav status imaju u nastavnom planu za drugi ciklus osnovnog obrazovanja.

Isti predmet, dve ocene

Još jedan primer nelogičnosti je ocenjivanje građanskog vaspitanja. Taj predmet se u osnovnoj, kao i veronauka u svim razredima osnovne i srednje škole, opisno ocenjuje na osnovu trostepene skale – ističe se, dobar i zadovoljava. Međutim, pri ocenjivanju srednjoškolaca koji idu na građansko koristi se dvostepena skala – veoma uspešan i uspešan. Kako smo saznali, ovo rešenje je samo prepisano iz starih propisa, a da se nije vodilo računa šta piše u Pravilniku o ocenjivanju u osnovnoj školi, koji je prvi menjan.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari