Vlada Srbije, napokon je, tri i po meseca nakon izjašnjavanja zaposlenih, odobrila socijalni program za sve one radnike koji, mahom uz otpremnine od po 200 evra po godini staža, žele da napuste Zastavu kamione, potvrđeno je, u poslovodstvu Zastavine fabrike kamiona.


U menadžmentu te fabrike takođe potvrđuju da će realizacija socijalnog programa početi tokom ove sedmice, odnosno čim Ministarstvo za rad, zapošljavanje I socijalnu politiku „prebaci“ na račun Kamiona oko 100 miliona dinara, koliko je predviđeno za otpremnine prekobrojnim „kamiondžijama“. Podsetimo da je krajem maja za dobrovoljni odlazak iz fabrike, mahom uz otpremnine od po 200 evra po godini radnog staža, izjasnilo 190 od preostalih oko 240 radnika Zastave kamiona.

Uoči minulog vikenda, međutim, na fabričkim oglasnim tablama postavljeno je obaveštenje kojim se svi oni koji su se izjasnili za socijalni program pozivaju da, u roku od 30 dana, potpišu sporazum o rešavanju međusobnih prava I obaveza, a čijom se verifikacijom prekobrojni radnici obavezuju da neće tražiti isplatu zaostalih zarada do kraja maja 2016., do kada traje zaštita fabrike od potraživanja poverilaca ( do početka meseca, nije važila za zaposlene ), ili do konačnog rešavanja statusa preduzeća. Radnicima kragujevačke fabrike kamiona se, koliko je poznato, u proseku duguje po desetak i više plata.

Veliki broj bivših i sadašnjih radnika Zastave kamiona tužio je fabriku tražeći isplatu zaostalih zarada, a sud je, u međuvremenu, doneo brojna rešenja koja „kamiondžijama“ omogućavaju ostvarenje tog prava. Kako je fabrička kasa prazna, to sudski izvršitelji već nedeljama popisuju, pa i rasprodaju pokretnu imovinu Kamiona (teretna i putnička vozila, gume, strugove i drugo), čime se najozbiljnije dovodi u pitanje dalji opstanak jedine fabrike za proizvodnju srednjih i lakih kamiona u Srbiji, na Balkanu i šire, ukoliko toj firmi više zaista ima spasa.

Nevolja sa sporazumom koji poslovodstvo nudi radnicima Kamiona leži u činjenici da bi svi oni koji su tužili fabriku, sada morali da povuku tužbe i da, pritom, plate sudske troškove, s time što će, smatraju upućeni, gotovo izvesno, već krajem maja naredne godine, morati ponovo da „presavijaju tabak“. Ovde, naime, malo ko veruje da će situacija u fabričkoj kasi, krajem maja 2016, da bude bolja no sada, ili da će Zastava kamioni tokom naredne godine da dobije strateškog partnera.

Zarad spašavanja onog što se u Kamionima spasiti može, ponovimo ako više išta može, država je, doduše, početkom meseca, toj Zastavinoj fabrici dala ovlašćenje, sa potpisom ministra odbrane Bratislava Gašića, da može da nastavi sa programom istraživanja i proizvodnje neborbenih vozila za potrebe Vojske Srbije. Pošto se, prema Zakonu o proizvodnji vojnog naoružanja i opreme, preduzećima koja se bave (i) tim poslovima, ne mogu prinudno naplaćivati neizmirene obaveze ni prema zaposlenima, to je ovlašćenjem o nastavku istraživanja i proizvodnje neborbenih vozila Zastavina fabrika kamiona postala zaštićena i od sudskih rešenja koja se odnose na isplatu zaostalih zarada radnicima, tako da je donekle nejasno zašto poslovodstvo realizaciju socijalnog programa uslovljava odricanjem prekobrojnih radnika, makar i oročenim, od potraživanja zarađenih prinadležnosti. Fabrika je, inače, kao deo grupe Zastava vozila, krajem maja svrstana u red 17 domaćih preduzeća od strateškog značaja za srpsku privredu, te je, po tom osnovu zaštićena od ostalih poverilaca do 1. juna naredne godine.

U poslovodstvu Zastave kamioni se nadaju da će nastavak istraživanja i proizvodnje vozila za potrebe Vojske Srbije, koje je u toj fabrici počelo još pre desetak godina, najpre spasiti firmu, a potom omogućiti i njen razvoj, kako bi preduzeće „postalo atraktivnije“ za nekog od potencijalnih inostranih partnera. Većina „kamiondžija“ nikako, međutim, ne deli optimizam menadžmenta. Naprotiv, većina tvrde da više nema ni para, ni kadrova, ni uslova za bilo kakvu proizvodnju u Zastavi kamionima.

 

Šta je sa Kinezima?

Prema nedavnim informacijama iz grupe Zastava vozila, tender za privatizaciju Zastave kamiona i fabrike Zastava specijalni automobili iz Sombora mogao bi da bude raspisan tokom narednog meseca. Za privatizaciju Zastave kamioni do skora je bilo zainteresovano desetak inostranih firmi, među kojima su i najveće kineske kompanije, državna JAK motors i privatna Huanh hai, sa kojima su kragujevačke „kamiondžije“ prošle godine potpisale memorandum o razumevanju, kojima je predviđeno formiranje zajedničke fabrike, sa jednom od njih, sa sedištem u Kragujevcu. Uprkos potpisanim memorandumima, od tih kineskih kompanija, saznaje se, već mesecima nema ni traga ni glasa. Predsednik Srbije Tomislav Nikolić koji je, prošle godine bio svojevrsni posrednik u potpisivanju memorandum sa firmom Hunag hai, nedavno je u Kini pozvao tamošnju Komšaniji Šansi automobili da ulaže u kragujevačku fabriku kamiona i FAP iz Priboja. Predsednik kineske kompanije kurtoazno je uzvratio „da će razmotriti tu mogućnost“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari