Ulazak Etihada u Jat ervejz, odnosno nastajanje Er Srbije, kao kompanije koja će već ove godine dobiti deset novih aviona „erbas A319“, broj destinacija povećati za 12 i dobiti finansijsku injekciju od 100 miliona dolara, uznemirio je regionalne konkurente.

Prema pisanjima hrvatskih medija, pozicija Kroacije erlajns biće ozbiljno uzdrmana novim srpskim avio-prevoznikom, jer dok Er Srbija povećava broj letova, Kroacija mora da briše destinacije sa svog reda letenja, jer je primila državnu pomoć. Uz to se Kroacija suočava sa velikim finansijskim problemima i gubicima, dok je partnerstvom sa Etihadom Er Srbija svoje finansijske probleme rešila i računa da će postati profitabilna kroz 12 do 24 meseca.

Naravno, to rešenje finansijskih problema sprovedeno je na račun građana Srbije koji će preuzeti akumulirani dug Jata od 190 miliona evra, ali taj dug bi u bilo kakvom scenariju pao na njihova pleća, samo što su do sada plaćali i redovno poslovanje Jata, odnosno nagomilavanje novih manjkova.

Stručnjaci veruju da Er Srbija može da izraste u dominantnog igrača na avio-tržištu Balkana i da je to razlog strahovanja kod konkurenata, ali upozoravaju da mnogi detalji sporazuma sa Etihadom nisu poznati javnosti i da bi pre konačne ocene sporazuma trebalo da budu objavljeni.

Konsultant za strana ulaganja Mahmut Bušatlija napominje da će sa 10 novih aviona koji će u Er Srbiju stići do kraja ove godine, ta kompanija izrasti do „respektabilne veličine za regionalne prilike“.

– Kad uđe svež kapital u vidu novih aviona, prevoznik dobija zamah. Kroacija erlajns i drugi se zato boje da će kroz nekoliko godina Jat ojačati do te mere da će integracija regionalnih kompanija morati da se izvede sa našim prevoznikom kao centralnim nosiocem. A nema sumnje da će sve avio-kompanije u regionu morati da se integrišu da bi opstale. Budućnost je u tome da tržište Balkana postane lokalno. Momentalno nijedna od aviokompanija u regionu nema ni trunke zdravog poslovanja. Sada kada je Etihad ušao u Jat, on će postati stožer oko koga će ostali prevoznici morati da se okupe. To je njihova najveća bojazan – tvrdi Bušatlija.

Prema njegovim rečima, strahovanje u Hrvatskoj od toga da će Er Srbija preuzeti deo njihovog tržišta neosnovano je iz razloga što Hrvatska prosto neće pustiti našu kompaniju da leti na njihovim rutama, iako je na to obavezna po sporazumu o otvorenom nebu.

Bušatlija veruje da je uprkos tome što mnogi detalji ugovora nisu poznati, u pitanju korak u pravom smeru i da bi trebalo i problem drugih kompanija rešiti „kroz sličnu dokapitalizaciju“.

S druge strane, Predrag Vujević, nekadašnji direktor Jata, veruje da Er Srbiji neće biti problem da dobije pravo da leti iz Zagreba ili Dubrovnika, čak i ka trećim zemljama, ali da je problem u tome da li će imati dovoljno putnika. S jedne strane, tu je politički aspekt, jer je pitanje koliko bi Hrvata letelo srpskim prevoznikom, ali ako se uzme da bi leteli pod uslovom da cene budu niže, Vujević nije uveren u to da će Er Srbija moći da ponudi niže cene.

U prilog tome on navodi da će kupovina, odnosno iznajmljivanje novih aviona doneti troškove njihove otplate, dok su dosadašnji, stari avioni Jata bili potpuno amortizovani, mada dodaje da je tačno i to da novi avioni manje troše i manje se kvare. Vujević takođe podseća na veliki broj nepoznanica u ugovoru sa Etihadom, pa se tako zapravo ne zna ko daje koliko novca i pod kojim uslovima, pa se ne može ni reći koliko je to dobar posao za nas ili nije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari