Srbija je uzor za Evropu 1

Već u prvih godinu dana primene, markiranje goriva u Srbiji je pokazalo svoju efikasnost i važnost za kontrolu tržišta naftnih derivata. Pored povećanih prihoda novca u državnom budžetu, na osnovu efikasnije naplate akcize i PDV-a, pozitivne promene su odmah bile vidljive i na samom tržištu.

P { margin-bottom: 0.21cm; }Smanjen je uvoza baznih ulja, koja su bila jedan od najčešćih dodataka prilikom namešavanja goriva, zabeležena je povećana prodaja dizel goriva na pumpama, a podaci Nacionalnog udruženja potrošača Srbije pokazuju da se od uvođenja markiranja znatno smanjio broj pritužbi kupaca i na osobine goriva i na rad pumpi. Uspešnost našeg programa uočio je i sam proizvođač markera, američka kompanija Autentiks što je bio i jedan od razloga da njen direktor Bernard Bejli nedavno poseti Srbiju. U razgovoru za Danas, on otkriva koliko je na tržištu sa dugom istorijom prevara, program markiranja velika i važna novost ali i koliko je to što Autentiks radi u Srbiji, drugačije od onoga što su primenili u drugim državama.


– Po nekim aspektima, tehnologija primenjena u Srbiji jeste jedinstvena, a svakako je rezultat dve decenije razvoja. Vrlo je slična onoj koju primenjujemo sa jednom velikom naftnom kompanijom u SAD koja ima 28.000 benzinskim stanica, kao i u jednoj bliskoistočnoj zemlji. Tehnologija koju smo ovde doneli je najsavremenija koja postoji na svetu i proverena je na drugim tržištima, uključujući i američko. Ono što nam je posebno značajno u Srbiji je da je ovo prvi put da markiramo gorivo u Evropi. Drago nam je da smo srpskim potrošačima i vlastima omogućili da imaju najsavremeniji način kontrole goriva.

* Šta je u stvari marker i da li bi neko osim Autentiksa mogao da ga napravi?

– O tome se dosta priča, ali u osnovi je jednostavno. Uzimamo iste elemente od kojih se sastoje naftni derivati i od njih stvaramo jedinstvena jedinjenja koja dodajemo gorivu. Marker koji se koristi u Srbiji pravimo posebno za Srbiju i ne upotrebljava se nigde drugde. Samo Autentiks zna sastav markera, razvili su ga naši stručnjaci i samo mi znamo kako se pravi. I sastav i način proizvodnje su tajna, tako da ga je nemoguće kopirati.

*Marker se dodaje u gorivo, što može da stvori izvesne sumnje kod vlasnika automobila. Da li marker može da utiče na gorivo, rad i trajnost motora?

– Odgovor je apsolutno ne, i to iz više razloga. Kao prvo, veoma vodimo računa i koristimo samo marker koji je potpuno bezbedan za okolinu i vozilo. Napravljen je isključivo od ugljenika, vodonika, kiseonika i azota, što su isti elementi koji čine osnovnu strukturu goriva. Drugo, naši markeri se testiraju po najstrožim ekološkim normama, prema propisima koji važe u Kaliforniji i najzahtevniji su u svetu. Postoje neki drugi markeri koji u sebi imaju metale ili halogene elemente, ali mi takve ne koristimo, tako da naši markeri sagorevaju jednako kao i samo gorivo.

Kako je uopšte došlo do toga da radite u Srbiji?

– Počeli smo pre sedam-osam godina i u razgovorima sa našim partnerom u Srbiji uvideli smo da postoji problem na tržištu naftnih derivata. Nakon toga je pokrenut pilot projekat kroz koji smo pokazali efikasnost markiranja. Učestvovali smo na tenderu na kojem je naša tehnologija odabrana za program sprečavanja prevara na tržištu goriva u Srbiji.

*Radite u mnogim zemljama širom sveta. Kakva su iskustva sa programom markiranja u njima?

– Kompanija Autentiks radi 20 godina, dok smo prvi program sa gorivima pokrenuli pre 12 godina u Keniji. Imali smo drugačiju tehnologiju nego sada u Srbiji, a cilj je bio da sprečimo da se u gorivo dodaju terpentin, kerozin i slične tečnosti. Danas u Africi radimo u oko 11 država, i u po nekoliko u Južnoj Americi i Aziji. Markiramo gorivo i za tri najveće naftne kompanije u SAD.

*U evropskim zemljama postoje sistemi za kontrolu tržišta naftnih derivata, ali oni su drugačiji od markiranja. Koje su prednosti primene markera u odnosu na druge metode koje se danas koriste širom Evrope?

– Ne samo u Evropi, nego i u SAD, koriste se programi zasnovani na bojenju goriva. Često se to naziva marker, ali u pitanju je samo boja koja se dodaje u gorivo. To omogućava da se takva goriva jednostavno prepoznaju i da se otkrije da li su ona dodata u druge vrste naftnih derivata. Naša tehnologija je potpuno drugačija. Mi u gorivo dodajemo jedinstveni dodatak po kojem se ono prepoznaje. Jedan od nedostataka boja je da mogu da se isperu iz goriva, dok je naš marker nemoguće ukloniti. On se dodaje u vrlo vrlo malim koncentracijama, oko jedan prema milijardu. Uz to, naš marker je mnogo svestraniji, može se koristiti u različitim programima, jer je potpuno skriven tako da je nemoguće utvrditi njegovo prisustvo bez posebne opreme. Može se koristiti za otkrivanje različitih prevara i sa različitim gorivima, tako da u Srbiji markiramo i tečni naftni gas, za šta takođe primenjujemo najsavremenija rešenja.

*U program markiranja u Srbiji uključeno je i nekoliko domaćih kompanija i državnih organa. Da li ste zadovoljni saradnjom koju imate sa njima?

– Tehnologija koju imamo je samo deo programa. Možete imati najsavremenija tehnička rešenja, ali ako oko njih nemate efikasan program, nećete imati rezultate i uspeh. Jedan od naših principa je da ne radimo u državama u kojima nismo sigurni da možemo dobiti željeni rezultat. To znači da je neophodna saradnja sa naftnim kompanijama, državnim organima i našim lokalnim partnerima. Ovde od početka programa sa svima imamo izuzetnu saradnju, a rezultat je program od kojeg ljudi u Srbiji imaju koristi. To se vidi po manjem broju reklamacija na gorivo, državni organi su potvrdili da je prikupljanje dažbina efikasnije a i naftne kompanije su zadovoljne, jer su ostvarile veći promet pošto više nema nelojalne konkurencije koja se zasnivala na prevarama.

Šta je markiranje?

Program markiranja u Srbiji počeo je pre nepune dve godine sa ciljem da se uvede red na tržište naftnih derivata. Zasniva se na dodavanju specijalnih supstanci, zvanih markeri, u sve gorivo koje legalno dolazi na tržište. Obeležavanje se obavlja pri uvozu ili isporuci iz domaće proizvodnje a ako se kasnije pri kontroli na benzinskim pumpama i skladištima pokaže da gorivo nema propisani nivo markera, to je znak da je bilo nekih malverzacija.

Iako podrazumeva svakodnevno angažovanje većeg broja ljudi i savremene opreme, sprovođenje programa markiranja za državu ne predstavlja dodatni izdatak. Program se finansira iz naknade koju naftne kompanije plaćaju za obeležavanje goriva markerom, a iznosi 28 para po litru goriva. I ako ta naknada povećava cenu goriva, ona čini svega oko 0,2 odsto maloprodajne cene.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari