U Srbiji ne postoji zakonska regulativa koja bi sprečila korišćenje društvenih mreža u političke svrhe tokom izborne tišine, a ne postoji ni način da se zabrani objavljivanje raznih informacija, kako na najpopularnijim sajtovima, poput Tvitera i Fejsbuka, tako i na nešto manje atraktivnim, kao što je Maj Spejs, smatraju Danasovi sagovornici Dragan Varagić i Nikola Marković. Kako kažu, neki od brojnih problema su nemogućnost nadgledanja svih sajtova, ali i zabrana rada inostranih servisa.

Dragan Varagić, potpredsednik „Internet grupe“, ističe za Danas da čak i ukoliko političke stranke budu savetovale da se poštuje izborna tišina na društvenim mrežama, „to je nemoguće sprovesti“. Na primer, objašnjava Varagić, Tviter koristi servis iz inostranstva, „tako da je nemoguće da naša zakonska regulativa zabrani njegovo korišćenje“.

„Mogu predstavnici stranaka da kažu da bi bilo pravedno ako bi se izborna tišina ispoštovala i na društvenim mrežama, ali postoji hiljadu drugih načina da se to ne učini. Najbolje bi bilo da ništa ne spominju, jer neće imati nikakav efekat. Jednostavno, korišćenje društvenih mreža u te svrhe praktično se ne može sprečiti“, naglašava Dragan Varagić.

Nikola Marković iz Društva za informatiku Srbije smatra da bi trebalo izbornu tišinu ispoštovati i na društvenim mrežama, ali da to onemogućavaju mnogi tehnički problemi. Prema njegovim rečima, valjalo bi da se društvo organizuje, kao i da se administratori „umire“ tokom tog perioda, i da ne stavljaju vesti i neproverene informacije.

„Najveći problem je kako obezbediti opservaciju društvenih mreža. Kako nadgledati 5.000 sajtova? Trebalo bi apelovati na etiku ljudi da ne koriste društvene mreže u političke svrhe tokom izborne tišine“, ukazuje Marković.

Kako dodaje, društvene mreže postaju sve dominantnije u izbornim propagandama, jer se najinteresantnije i najintrigantnije stvari pojavljuju upravo na ovim sajtovima. 

Regulacije nigde nema

Još jedan problem su, objašnjava Nikola Marković, i strani serveri, jer se na njih ne može uticati. „Što se tiče zakonske regulative, ona praktično ne postoji ni u drugim zemljama. Inače, ostalo je malo vremena do izbora da bi se nešto pravnim putem moglo regulisati. U Srbiji pola stanovništva koristi internet, i oni spadaju u najuticajniji sloj. Većina njih su mladi, pa bi na njih trebalo apelovati da ne koriste društvene mreže tokom izborne kampanje“, navodi Marković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari