Vlada Srbije odlučila je sinoć da ukine kontramere uvedene Hrvatskoj . To je odgovor na odluku Hrvatske da odblokira granicu sa Srbijom, koja je stupila na snagu juče u 17 sati. Potezi Beograda i Zagreba u praksi znače da kamioni i roba iz Srbije i Hrvatske po uobičajenoj proceduri ponovo ulaze u obe zemlje.

Na pritisak Evropske unije Zagreb je ukinuo mere koje su bile uvedene Srbiji, usled izbegličke krize, najpre za teretni saobraćaj proteklog vikenda, a potom od četvrtka i pooštrene i proširene na zabranu ulaska svih vozila sa srpskim registracijama, privremeno čak i građana sa srpskim pasošem. Granični prelazi Bajakovo i Tovarnik otvoreni su za sav promet bez ikakvih ograničenja, saopštilo je juče Ministarstvo unutrašnjih poslova Hrvatske. Ministar policije Hrvatske Ranko Ostojić je, objavljujući da su u 17 sati deblokirane granice, naveo kao razlog za deblokadu to što je smanjen pritisak izbeglica koje dolaze iz Srbije. Premijer Milanović je, pak, rekao da je odluka o deblokadi unilateralna i da može biti uvedena opet. Očekivalo se da će na taj način automatski biti ukinute kontramere zvaničnog Beograda, ali je za takvu odluku bilo potrebno sazivanje sednice Vlade Srbije.



 

Srpski premijer Aleksandar Vučić istakao je na sednici vlade otvorenoj za javnost da odluku Hrvatske da odustane od mera koje su donete protiv ekonomskih interesa Srbije ne doživljava kao veliku pobedu Srbije i pobedu vlade, već kao pobedu razuma budućnosti. On je izrazio zahvalnost Evropskoj uniji, „koja je pokazala da vladavina prava nije prazna sintagma“.

– Da se nismo ponašali odgovorno, ne bismo imali podršku drugih država. Iako nismo članica EU dobili smo podršku gotovo svih u savremenom svetu, za razliku od države koja jeste članica Unije…. Regionalna stabilnost je za nas od najvećeg značaja i molim gospodu ministre da nijednom rečju ne pokažemo slavodobitnost… Sa Hrvatskom želimo najbolje moguće odnose – poručio je Vučić.

Na sinoćnoj sednici govorio je i šef srpske diplomatije Ivica Dačić, koji je konstatovao da ukidanje „jednostranih i protivpravnih mera Hrvatske“ predstavlja „veliki i značajan uspeh Vlade Srbije, ali i ogroman poraz neodgovorne politike Vlade Hrvatske na čelu sa Zoranom Milanovićem“.

Inače, juče u završnoj fazi blokade predstavnici udruženja Međunarodni transport iz Srbije i sindikat hrvatskih vozača našli su se u međuprostoru, između graničnih prelaza Bajakovo i Batrovci, kako bi dali podršku vozačima koji su već danima bili „zarobljeni“ na granici. Predsednik udruženja Međunarodni transport Neđo Mandić izjavio je ranije za Danas da su  oni radili sve što su mogli i da su odlučili da pomognu na jedini mogući način.

– Našli smo se sa kolegama iz hrvatskog sindikata u međuprostoru da vozačima koji su tamo odnesemo sendviče i vodu – kazao je Mandić. On je napomenuo da je bilo teško za sve, da je većina ostala na toj granici jer nije imala alternativu, neki su se vratili i istovarili robu, a mali broj je onih koji su krenuli ka Kelebiji i Horgošu.

Izlaz iz Srbije juče popodne i dalje je bio zatvoren za sva teretna vozila i putnička vozila sa srpskim registarskim oznakama, dok je hrvatsku granicu bilo moguće preći samo pešice. Sa srpskim pasošem u Hrvatsku moglo se i u vozilima sa stranim registarskim oznakama. Desetine kamiona se tokom jučerašnjeg dana našlo na „ničijoj zemlji“, uglavnom su vozači kamiona sa srpskim tablicama prešli srpski prelaz, a bili vraćeni na hrvatskom. Isto se događalo i u suprotnom smeru, vozači kamiona sa hrvatskom robom su puštani na Bajakovu, ali ne i na srpskoj granici. Međutim, hrvatski carinici nisu im dozvoljavali da se vrate na teritoriju Hrvatske.

Iako su privrednici obe zemlje poslednjih dana bili vrlo uzdržani u izjavama, a pojedini nisu hteli ništa do komentarišu, opšta je ocena i bojazan da je zatvaranje granice veoma štetilo ekonomijama Hrvatske i Srbije. Spekulisalo se raznim ciframa, a privreda Srbije je prema oceni predsednika Privredne komore Srbije Marka Čadeža oštećena za 20 do 30 miliona evra.

Da je šteta velika Danasu su potvrdili i u Agrokoru, koji je vlasnik nekoliko trgovinskih lanaca Idea, Merkator, Roda, ali i fabrike Dijamant, kao i u domaćoj Viktorija grupi i belgijskom Delezu, vlasniku Maksija i Tempa, i hrvatskoj Podravci. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari