– Sudeći prema statističkim podacima 40 odsto preduzetnika u SAD propadne u prvoj godini. Alarmantan je i podatak da se čak 80 odsto malih i srednjih preduzeća, kao i preduzetnika, koji su preživeli prvu godinu poslovanja, ugase u narednih pet godina. Situacija nije mnogo bolja ni u Sloveniji, gde je Biznis netvork internešenel (BNI) prisutan kako bi pomogao preduzetnicima, malim i srednjim preduzećima da širenjem biznisa ojačaju privredni ambijent. Rezultati istraživanja BNI pokazuju da samo 65 odsto slovenačkih preduzetnika preživi prvih pet godina. Činjenica je, takođe, da preduzetnici dobro poznaju svoju delatnost, ali da još nisu savladali sva pravila uspešnog poslovanja – kaže za Danas Jernej Pirc, nacionalni direktor za Biznis netvork internešenel Adria, koji je nedavno posetio Srbiju.


Podaci BNI govore da se 98 odsto kompanija oslanja na sticanje novih klijenata pomoću preporuka, ali samo tri odsto kompanija ima razvijen sistem za generisanje biznisa tom metodom. Ova, inače najveća organizacija na svetu za poslovno i preduzetničko umrežavanje uspela je da razvije univerzalni sistem za poslovnu saradnju pomoću preporuka između članova kompanija, primenljiv na sva lokalna tržišta. Pirc smatra da u regionu Jugoistočne Evrope nema dovoljno poslovnih škola koje na adekvatan način edukuju preduzetnike za bavljenje biznisom, ali ukazuje i na to da ni sami preduzetnici-početnici ne planiraju da investiraju u ta specifična znanja. Osim toga, jedan od razloga zašto ta znanja ne usvajaju jeste i nedostatak vremena jer su fokusirani na svoju osnovnu delatnost.

– Verujem da je svako udruživanje preduzetnika bazirano na etičkim standardima dobro za razvoj privrede. Kad je počela ekonomska kriza, političari nisu znali na šta da se fokusiraju i gde da pronađe izlaz. Slično je i danas. Nije tako veliki broj zemalja u kojima se aktivnom politikom podržava razvoj mikro, malih i srednjih preduzeća, što je i te kako važno, jer za izlazak iz krize nije dovoljan samo opstanak velikih preduzeća i kompanija. Veoma je važno stvoriti uslove i za proaktivan razvoj mikro, malih i srednjih preduzeća, koji ukupno zapošljavaju veći broj radnika – tvrdi Pirc.

Biznis netvork internešenel je od juna prisutan i u Srbiji. Time je i preduzetnicima, kao i vlasnicima malih i srednjih preduzeća u Srbiji, pružena šansa ne samo da uvećaju obim posla već i da steknu nove klijente, razmenjujući ideje. Na pet kontinenta trenutno deluje više od 7.100 BNI grupa, u koje je uključeno više od 179.000 kompanija. U 2014. godini su članovi BNI grupa razmenili više od 6,6 miliona poslova odnosno poslovnih uputnica i kroz poslove ostvarili oko 8,6 milijardi dolara.

 

4P – formula uspeha

– Nesporno je da veliki broj preduzetnika kvalitetno obavlja svoju delatnost, odnosno stručnjaci su na svojoj „teritoriji“. S druge strane, međutim, ne znaju kako da se poslovno ponašaju. Zato smo u prethodnih nekoliko godina u okviru BNI poslovne mreže realizovali niz radionica stavljajući u prvi plan upravo tu vrstu izazova. Preduzetnicima sugerišemo da se fokusiraju na tzv. 4P principa – profesionalnost, pozitivnost, predanost i proaktivnost – kaže Jernej Pirc, nacionalni direktor za Biznis netvork internešenel (BNI) Adria.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari