Moderan, ubrzan ritam i nedostatak vremena, što je inače stalni pratilac života u velikim gradovima, uticali su na to da prosečan građanin sve ređe jede kod kuće. I mada je kao odgovor usledilo otvaranje mnogobrojnih kioska sa brzom hranom, to nije bilo dovoljno da se nadomesti „nametnuti“ rastanak s kuvanim jelima i bogatom trpezom.

Međutim, nisu samo mlađe generacije te koje su „odviknute“ od spremanja jela. Sve je više i onih starijih koji više nisu u mogućnosti da kuvaju, ali i onih iz „srednje generacije“ koji nisu dovoljno vični u pripremanju hrane za porodične slave i druge proslave. I upravo taj međuprostor su, kao svoju šansu, prepoznali Bijelići koji su pre dve godine odlučili da se oprobaju u pripremanju jela iz „domaće“ kuhinje. Od Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja uzeli su start-ap kredit vredan 40.000 evra i otvorili firmu „Jedite kod Đure“.

– Osim gotovih jela čiji su konzumenti pre svega zaposleni u obližnjim kompanijama, u našoj ponudi je i priprema porodičnih proslava, najčešće krsnih slava i rođendana. Od potencijalnih korisnika naših usluga očekujemo samo da nam kažu kolikim budžetom za organizovanje slavlja raspolažu i mi potom formiramo ponudu koja podrazumeva vrstu i količinu jela koja se za taj novac mogu pripremiti – objašnjava Aleksandar Bijelić, menadžer ovog, kako sami vlasnici kažu, „restorančića“ i dodaje da je tako pripremljena hrana skuplja za 20 do 30 odsto u odnosu na pripremu u domaćoj režiji.

Kako kredit još nisu otplatili, a svesni su činjenice da bi se, zbog krize, mogli suočiti sa padom prometa Bijelići se sve više oslanjaju na jedini, ali i najefikasniji vid reklamiranja – preporuku od usta do usta. I, što je posebno važno, najviše pažnje poklanjaju kvalitetu hrane i higijeni. „Radni dan počinje oko šest sati izjutra kada idemo u nabavku svežih namirnica jer hranu ne skladištimo. Finansijska situacija je takva da mora da se vodi računa o svakom dinaru, pa namirnice često nabavljamo na akcijama u hipermarketima, a ne zaobilazimo ni Kvantašku pijacu“, objašnjava Bijelić kako izgleda jedan radni dan u ovoj svojevrsnoj porodičnoj manufakturi. Zaposleni u ovoj firmi trude se da količina porcija ostane na jednakom nivou i to je, veruju, jedan od razloga zašto su, uprkos krizi, uspeli da zadrže oko 600 stalnih korisnika.

Da na tržištu Srbije ima prostora i za kompanije koje se bave tzv. elitnim keteringom govori primer Euroketeringa, jedine firme iz ove branše koja posluje i van granica naše zemlje.

– Takav uspeh postigli smo i zahvaljujući tome što stalno ulažemo u novu opremu, ali i asortiman hrane kako bismo pratili svetske trendove. Na primer, klijenti sve češće traže specijalitete iz malo poznatih azijskih tradicionalnih kuhinja pri čemu nam najveći problem predstavlja nabavka egzotičnih namirnica neophodnih za pripremu naručenih jela. Ipak, situacija se i na tom planu, iz dana u dan, popravlja – komentariše Dragana Ferlinc, vlasnica Euroketeringa.

Na pitanje kako je odlučila da „zaplovi“ u vode privatnog biznisa, naša sagovornica podseća da je posle višegodišnjeg iskustva u organizovanju prijema i koktela koje je stekla radeći u jednoj ketering firmi, odlučila da se i sama oproba u tom poslu. I, kako kaže, stvarno uživa u svakom svom radnom danu koji se sastoji od sastanaka sa partnerima i pravljenja menija za neku od zabava. „Funkcionišemo kao tim, čak sam učila kuvare kako da pripremaju neka jela koja sam pripremala dok sam radila u jednom londonskom restoranu“, ističe vlasnica Euroketeringa za koju je ključ uspeha upornost, predanost, ali, pre svega, ljubav prema poslu.

Ona ukazuje i na to da joj je početni kapital za osnivanje firme dao suprug, a da se sada sve češće oslanja na kreditnu podršku banaka „jer to je u skladu sa savremenim modelima privređivanja“. Uprkos tome i ova kompanija se, kao i većina drugih, suočava s padom prometa i smanjenjem broja radnih mesta. „Ekonomska kriza uzima svoj danak, a mi se novim uslovima privređivanja prilagođavamo tako što smo snizili cene proizvoda održavajući pritom visok kvalitet. Takođe, insistiramo na tome da radnici redovno dobijaju plate“, naglašava Ferlincova. Preduzetnici koji se bave ovom delatnošću nadaju se da će i Srbija uskoro izaći iz krize. Ipak, naruku im ide to što Srbi vole da jedu i što su hrana i proslave poslednja stavka koje će se odreći ukoliko se odluče za „stezanje kaiša“.

Elitni ketering

U Srbiji uspešno rade i kompanije koje se bave tzv. elitnim keteringom, odnosno pripremanjem i dostavljanjem hrane i pića koje konzumiraju visoke zvanice – učesnici nekih značajnih skupova. Jedna od takvih kompanija je i Euroketering koja se već sedam godina bavi organizovanjem ambasadorskih prijema, poslovnih i drugih zabava. Ova firma smatra se za jednu od vodećih ketering firmi u Srbiji, a hrana iz njene kuhinje našla se i na stolovima članova bendova poput Rolingstonsa i Djuran Djuran.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari