Glumci Kraljevskog pozorišta Zetski dom na Cetinju ponudili su publici Jugoslovenskog pozorišnog festivala – Bez prevoda u Užicu uzbudljivu i aktivističku predstavu „Dokle pogled seže“ koju je režirao Arpad Šiling, poznati mađarski i evropski reditelj, a pubika je uzvratila dugotrajnim aplauzom i ocenom  4,38.

 

Glumci, koji su na sceni na kojoj su kauč, nekoliko stolica i klavir, obučeni su u svoju svakodnevnu odeću i povremeno se kreću po pozorišnoj sali i publiku, koja je sve vreme pod svetlima, polako uvlače u sudbine ljudi koji pokušavaju da savladaju egzistencijalne, porodične, generacijske i druge muke u društvu izmučenom tranzicijijom, korupcijom i kriminalom. U svemu tome, uspeli su da nasmeju publiku tipičnim crnogorskim humorom. Nisu se skrivali iza izmišljenih imena likova, već su ih igrali pod svojim imenima. 

Tekst komada je nastao tokom njegove pripreme, tako što su glumci, nakon audicije, po zahtevima reditelja i tokom radionica, improvizacijama nudili sopstvena viđenja određenih tema i odnosa među ljudima sadašnjice. Takve predloške je reditelj uobličavao sa dramaturzima (Bence Biro i Kata Đarmati), nakon čega je nastao skoro dokumentaristički komad. Takav proces nije teatarska novina, ali rediteljsku zamisao osmoro glumaca su ubudljivo oživeli i vešto prikazali tridesetak likova.  

– Sve te teme se tiču i nas lično, a u radu sa rediteljem, u koga smo imali veliko poverenje, nije bilo nepoznanica. Na sceni smo samo mi – glumci, bez podrške kostimografa, šminkera, rekvizetera… Jednostavno, dođemo, sve svoje ponesemo sa sobom i izađemo na scenu, kazala je za Danas Varja Đukić, istakavši da je, preciznim navođenjima reditelja i dramaturga, nastala dragocena teatarska celina, koja u sebi sadrži i aktivističke poruke, koje su reditelju veoma važne.  

– Svi se pitamo zbog čega nam je tako? Zašto ljudi ne reaguju? Zbog čega nemaju odnos prema svim tim problemima? Ova predstava je neka vrsta rekonstrukcije mehanizma u kome čovek nije u situaciji da reaguje, jer ga ograničava to društveno određenje, dodala je Varja Đukić, svedočeći o tome da se reditelj pitao da li je previše kritičan prema državi u kojoj priprema predstavu, jer nije dovoljno bio upućen u situaciju, te da je saznanja o tome sticao iz reakcija i improvizacija glumaca.

 – Arpad je uspeo da formuliše globalne situacije koje se tiču našeg vremena, odsustva humanosti i problema sa kojima je čovek današnjice suočen. Nekad se ne vidi dokle pogled seže, pa taj čovek pokušava da vidi nešto, a ne vidi. On se upinje da vidi budućnot koja je ovde poražavajuća, zato što ne verujemo dovoljno u to sutra, dodala je Varja Đukić.

Glumica Nada Vukčević je, na pitanje na koji način su izgrađeni tako realistični likovi i njihovi odnosi, koji kao da su direktno iz sadašnjice preneseni na scenu, navela da je to posledica glumačkog i iskustva i mašte, te da je reditelj uspeo sve to da probudi u svakom od glumaca.

– Mogli smo da koristimo svoje privatne priče, životna iskustva naših prijatelja i poznanika, ali i da maštamo na one teme koje nas se tiču i da, iskrenim i poštenim stavom, ponudimo interesantne likove za koje niko od nas nije znao ko će da ih igra. U tom procesu zavislili smo jedni od drugih i takav postupak je veoma dragocen, rekla je mlada glumica Jelena Simić.

Osim njih, uzbudljivoj pozorišnoj večeri su doprineli i glumci Srđan Grahovac, Dejan Đonović, Aleksandar Gavranić, Dušan Kovačević i Zoran Vujović. 

Večeras zagrebačke „Priče iz Bečke šume“

Predstavom „Priče iz Bečke šume“ po tekstu Edena fon Horvata i u režiji Igora Vuka Torbice, večeras će gostovati ansambl Kazališta Gavela iz Zagreba. U okviru pratećeg programa, na Maloj sceni NP Užice u 18,30 časova, biće otvorene izložbe „Radosti“ i Diplomski radovi studenata scenskog dizajna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari