Saobraćaj

BBC

Hirurške maske, lišće i raznorazne nalepnice, umesto na licima, drveću i u sveskama, često se mogu naći i na – automobilskim tablicama.

Cilj vlasnika tih automobila jeste da prevare sistem „Oko sokolovo“ koji specijalizovanim vozilima sa kamerama kažnjava nepropisno parkirane.

„MUP je razvio odličan sistem automatskog prepoznavanja registarskih tablica, ali ako taj sistem može da se zaobiđe listom papira – to nije dobro“, smatra Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, za BBC na srpskom.

„Zaključak je da, kao i u mnogim drugim segmentima, bolje prolaze oni koji nepošteno igraju.“

Iz Grada Beograda za BBC navode da građani tablice najčešće prekrivaju „zaštitnim maskama, raznim papirima, tkaninama, lišćem“, kao i „predmetima poput kartonskih kutija i plastičnih kanti“.

Od 2022. do kraja jula 2023. godine izdato je 810 prekršajnih naloga i 120 rešenja o uklanjanju nepropisno parkiranih vozila sa prekrivenim tablicama, dodaju.

Sistem „Oko sokolovo“ u Beogradu funkcioniše od 2020. godine, u međuvremenu je stigao i u Niš, kao i na Zlatibor i u Čajetinu, a najavljeno je i uvođenje u Novom Sadu i Kragujevcu.

Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta dodaje da građani koji prekrivaju tablice zapravo samo „iz jednog prekršaja ulaze u drugi, još teži“.

„Umesto kazne za nepropisno parkiranje, koju svakako neće izbeći, usledi i kazna za prekrivanje tablica – platite dve umesto jedne“, navodi Vujanić za BBC na srpskom.

Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima predviđa kaznu od 10.000 dinara za fizička lica ukoliko su tablice nepropisno postavljene ili nisu čitljive, dok je za pravna lica zaprećeno od od 50.000 do 600.000 dinara.

Grad Niš u međuvremenu je krajem 2022. godine doneo odluku da se za prekrivanje tablica kazna udvostruči, tako da je ona sada 20.000 dinara, upravo zbog „velikog broja“ takvih slučajeva na nepropisno parkiranim automobilima.

Kazne za nepropisno parkiranje su od 5.000 do 25.000 dinara, u zavisnosti od mesta na kom je vozilo parkirano i težine prekršaja.

Najdrastičnije su ako je vozilo parkirano na pešačkom prelazu, u žutoj traci, na tramvajskim šinama i zelenim površinama.

automobil, tablica, prekrivene tablice

BBC
Vlasnik ovog „audija“ prekrio je drugo slovo tablice

O prekrivanju tablica

Veliki sivi „audi“ beogradskih registarskih oznaka parkiran je tik uz stubiće koji sprečavaju da se vozilima ulazi u pešačku zonu centra grada.

Pored slova i brojki, na tablici je i nalepnica koja prekriva poslednji broj.

Fotografija tog automobila okačena je na društvene mreže i samo je jedna u nizu – na sličnoj se vidi žuti „bmv“ na kojem posle početna dva broja ostatak prekriva roze ukrasni papir.

„Razumljivo je da ljudi pokušavaju da izbegnu sankcionisanje nepropisnog ponašanja, ali je nerazumljivo odsustvo reakcije nadležnih organa“, smatra Okanović.

„Ako neko ne stigne da produži parking kartu u roku od pet minuta, biće zadužen sa skoro 2.000 dinara, a neko ko stavi papir ili masku na tablicu može ceo dan da besplatno koristi parking – i da ne plati nikakvu kaznu za kršenje propisa.“

Sličan sistem za izbegavanje, dodaje, ranije su razvili „bahati motociklisti, zavlačenjem registarske tablice pod rep motocikla“.

„Još opasnije je što maskiranje tablica može da se koristi pri izvršenju krivičnih dela poput krađe vozila ili krađe goriva na pumpama.“

Euronjuz piše da su građani u međuvremenu pronašli novu metodu – crnom ili svetlom prepravljaju brojeve ili slova, čime dobijaju „novu“ tablicu.

Iz gradskih vlasti za BBC kažu da se takvi prekršaji otkrivaju tokom „redovne kontrole komunalnog reda i po prijavama građana“.

Druga opcija je da kamera sistema „Oko sokolovo“ uoči nepropisno parkirano vozilo sa prekrivenim tablicama, obavesti Komunalnu miliciju, koja potom upućuje patrolu na teren.

Vujanić tu kaže da ni lišće, ni maske ne mogu da pomognu ako nadležni zaista rade sve što treba, a posebno „ukoliko se zainate“.

„Oni kada snime deo tablice i odu u bazu podataka, da li zaista mislite da ne mogu da pronađu srebrni ‘mercedes’ sa BG tablicama, tri vidljive i dve nevidljive cifre.

„Nema takvih 100 vozila pa da ne znaju ko je, vrlo brzo to može da se detektuje.“

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja se navodi da tablice ne smeju da budu ni prljave, što često zna da bude problem tokom jeseni i zime, zbog blata i snega.

Registarske tablice moraju biti postavljene pravilno, na mestu koje je predvideo proizvođač vozila, tako da su vidljive i čitljive, ne smeju biti savijane ili deformisane.

„Sve što se odnosi na identifikaciju vozila mora biti jasno i dostupno“, izričit je Vujanić.


Pogledajte video: Svetski dan bez automobila – koje su druge mogućnosti u velikim gradovima

Svetski dan bez automobila: Koje su druge mogućnosti u velikim gradovima
The British Broadcasting Corporation

Kako funkcioniše ‘Oko sokolovo’

Ova vozila kruže gradskim ulicama, sa ciljem da „demotivišu vozače da nepropisno parkiraju“, navodi se na sajtu sistema.

„Uz automatizovan proces, ne postoji mogućnost da neko vozilo pobegne – beleži se svaka registarska oznaka, svaki prekršaj, neplaćeno parkiranje, nema ‘opraštanja’ niti ‘dogovora’, a sistem ne pravi pauzu i radi kontinuirano“, piše.

Ti podaci se šalju Komunalnoj miliciji, Parking servis proverava da li je plaćena usluga za propisno parkiranje, a kazna stiže na kućnu adresu vlasnika vozila.

Zbog manje nepropisnog parkiranja, olakšan je i protok saobraćaja, što dovodi i do manje gužvi, a vozači urednije plaćaju parkiranje, dodaju.

Međutim, opozicija je po uvođenju sistema kritikovala vlast zbog načina na koji su vozila za „Oko sokolovo“ nabavljena, kao i činjenicu da je reč o skupocenim „lend roverima“.

Ivan Divac, tadašnji načelnik Komunalne milicije, izjavio je da su vozila kupljena na javnoj nabavci, po ceni od 29.000 evra po komadu.

„Ljudi koji su pravili softver su projektovali kakav auto treba da bude, po zapremini, projektnom prostoru, evo ga na zadnjem sedištu softver, ne može da stane u manji“, rekao je Divac.

„To je osetljiv sistem, ne trpi jako drmusanje.“

Dodao je i da će se vozila kroz kazne isplatiti za „manje od mesec dana“.

Južne vesti pišu da je Grad Niš od početka 2023. naplatio više od 53 miliona dinara – oko 450.000 evra – primenom sistema „Oko sokolovo“.

Dragana Sotirovski, gradonačelnica Niša, izjavila je u januaru da je „Oko sokolovo“ uvelo red u parkiranju u najvećem gradu na jugu Srbije.

„Ljudi iz Komunalne milicije kažu da je 15 puta manje kazni, jer kada jednom osetimo po džepu, sledeći put znamo šta moramo da radimo“rekla je tada Sotirovski.

Međutim, deo nezadovoljnih Nišlija krajem 2022. protestovao je protiv tog sistema, tražeći njegovo gašenje zato što „kazne redovno stižu, a ne toleriše se ni najkraće zaustavljanje“.

Među govornicima je bio Stevan Žunić, koji je tvrdio da je za kratko vreme dobio 13 kazni, prenele su Južne vesti.

„To je 11 puta 2.500 dinara… Protiv ove države se ne može, platiću kaznu i to je to“, rekao je.

Trojica advokata iz Niša takođe nisu želela da plate desetak kazni za parkiranje ispred njihove kancelarije, smatrajući ih „apsurdnim“, pa su pokrenuli postupak u Prekršajnom sudu.

Sličan problem imao je i Beograđanin B. B. kojem je krajem 2022. stigla kazna za nepropisno parkiranje, uz fotografiju koje je napravilo „Oko sokolovo“ kao dokaz, iako je vozilo parkirao na uredno obeleženom parking mestu za koje plaća mesečnu kartu Parking servisu.

Na tu kaznu se žalio i posle dve nedelje dobio odgovor u kom se priznaje da je „Oko sokolovo“ pogrešilo, uz zahvalnost na ukazanom propustu, piše N1.

Ranije su se žalili i stanovnici beogradske opštine Zemun. koji su tvrdili da, iako plaćaju mesečne parking karte, oko njihovih zgrada nema dovoljno mesta, pa su prinuđeni na nepropisno parkiranje i kazne koje im stižu od „Oka sokolovog“.


Pogledajte video: Tri kritične tačke za bicikliste u Beogradu

Kritična masa: Tri kritične tačke za bicikliste u Beogradu
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari