Naredne nedelje, 27. jula, biće tačno 101 godina od rođenja jednog od najuticajnijih slikara sa jugoslovenskih prostora, autora koji je u prelomnom trenutku, sredinom 20. veka, raskinuo sa akademskim ali i provincijalnim pogledima na svet, i inaugurisao „jednu novu kulturu slikarstva koja se može smatrati apoteozom visokog modernizma“.
Naredne nedelje, 27. jula, biće tačno 101 godina od rođenja jednog od najuticajnijih slikara sa jugoslovenskih prostora, autora koji je u prelomnom trenutku, sredinom 20. veka, raskinuo sa akademskim ali i provincijalnim pogledima na svet, i inaugurisao „jednu novu kulturu slikarstva koja se može smatrati apoteozom visokog modernizma“. Razumljivo, u svoje vreme, Petar Lubarda je imao sasvim dovoljno protivnika, ali je sa druge strane bio zaštićen neupitnim setom vrednosti kom je pripadao – od antifašizma do temeljne modernizacije društva.
Pola veka kasnije, brojna gradska komisija razgrće kilograme smeća u domu Vere i Petra Lubarde, ne bi li došla do slika koje čine ostavštinu poklonjenu Beogradu. Preliminarni nalazi stručnjaka, koje predvodi dr Mila Popović Živančević iz Centra za konzervaciju Narodnog muzeja u Beogradu, govore da je od propadanja zasad sačuvano oko trideset slika za koje je autorstvo utvrđeno, kao i desetak drugih, na čiju se procenu tek čeka. Pitanje sudbine većeg broja slika, koje istoričari svrstavaju u Lubardina remek dela, a koja su se nalazila u kući u vreme zvanične registracije legata, zasad ostaje otvoreno. Vila u Iličićevoj broj 1 takođe je u ruiniranom stanju, pa će konačni nalazi verovatno doneti višestruko veći bilans decenijskog nemara.
Zbog čega se nije na vreme postigao dostojanstven dogovor sa Verom Lubardom, koja je nedavno preminula u krajnje nepriličnim uslovima, zbog čega grad, u čijem je formalnom vlasništvu Lubardin legat, nije vodio računa o vrednom umetničkom nasleđu i učinio ga dostupnim javnosti, na čiju je korist i stvoren – takođe su pitanja bez odgovora. Na delu je provincijalizam društva, nezainteresovanog za sopstvenu baštinu. Zasad je premalo i zainteresovanih da se odgovorni suoče sa posledicama nemara, i pokrene istraga na „neformalnom“ tržištu umetničkih dela, na kojem su neke vredne Lubardine slike iz legata u Iličićevoj mogle završiti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


