Nedavno je pomalo stidljivo lansirana vest da će Vlada Srbije prodati deo srpskog Telekoma. Izgleda da je ovo probni balon da se vidi kako će reagovati srpska javnost. Neki ministri su za prodaju, ali smatraju da nije vreme, jer je zbog ekonomske krize berzanska cena Telekoma smanjena nekoliko puta. Neki drugi, a među njima na moje veliko iznenađenje beše i predsednik Tadić, izjaviše, posle prodaje nekoliko hiljada preduzeća za mršavih 2,5 milijardi evra, da snaga srpske privrede počiva na snazi njenih preduzeća, i da mi zbog toga ne treba da prodajemo Telekom, pa ni EPS.

Pretpostavljam da je to trebalo da važi i za Sartid, cementare, mlekare, pivare, fabrike duvana… Bilo što bilo, zadržimo se na preostalim preduzećima koja se nalaze u državnom vlasništvu.

Javna preduzeća prestavljaju kičmu srpske privrede. (Ne)uspešnost modela njihove privatizacije bitno će opredeliti i efikasnost funkcionisanja srpske ekonomije u celini. U vezi s načinom i strategijom privatizacije javnih preduzeća postoje brojne i veoma velike razlike. One su rezultat činjenice da neki za javna preduzeća kažu da su „dragulj“, neki ih nazivaju „rak ranom“ srpske privrede. Neki bi da ih privatizuju brzo i bez odlaganja, drugi se zalažu za njihovu postepenu i opreznu privatizaciju. Jedni su za većinsko vlasništvo države u njima, drugi preporučuju zadržavanje samo „kontrolnog“ paketa akcija, dok su treći za privatizaciju prodajom 70 odsto vlasništva strateškom partneru, kako je to definisano aktuelnim Zakonom o privatizaciji. Dilema je i da li javna preduzeća treba privatizovati u „viđenom“ stanju, pa neka njihovo restrukturiranje sprovodi budući kupac, ili ih najpre treba restrukturirati, pa tek onda privatizovati?

Dodatne nedoumice izaziva i razorno dejstvo tekuće ekonomske krize, koja je svom žestinom udarila u središte bastiona liberalnog kapitalizma. Tržišni fundamentalisti najradije bi preskočili ovu lekciju, ako bi mogli, jer se ona ne uklapa u njihovu teoriju o superiornosti tržišnog mehanizma i privatne svojine. Pri tom su jednostavno zaboravili da je i Velika ekonomska kriza iz 1929. rešena tek aktivnim mešanjem države, kao i da je izdvajanje skoro tri hiljade milijardi dolara za saniranje tekuće krize učinjeno s istim ciljem. Očigledno je da tržište u kratkom roku i u okviru jasnih i čvrstih pravila, koje kontrolišu državne institucije, može biti efikasno. Ali u dugom roku, naročito ako nema dobro odmerene državne regulative, delovanje tržišta je defektno i zakonito vodi u duboku ekonomsku krizu. Drugim rečima, niti je tržište svemoguće, niti je privatna svojina superiorna. Ima zemalja u kojima delatnosti javnog sektora vrlo efikasno funkcionišu, a javna preduzeća se nalaze u većinskom državnom vlasništvu, ali i zemalja u kojima je privatizovani javni sektor vrlo neefikasan. I obrnuto. Dakle, da za efikasno funkcionisanje javnih preduzeća nije ključna svojina, većnačin upravljanja.

Većinska prodaja NIS-a, ma čim bila motivisana (navodnim vraćanjem „kosovskog duga“ Rusiji, obezbeđenjem dugoročne energetske stabilnosti ili krpljenjem budžetskih rupa) pokazuje, u najmanju ruku, da Vlada Srbije nema jasnu strategiju privatizacije javnih preduzeća. Mi i dalje kucamo na zaključana vrata, vučemo pogrešne poteze, beznadežno očekujemo strane investitore, naivno verujemo jeftinim predizbornim obećanjima (posao veka – Fijat i 1.000 evra besplatnih akcija), nesvesni činjenice da posle sloma finansijskog sistema u Americi, ništa neće biti kao pre.

Da li će preostala javna preduzeća u teškom vremenu koje neminovno dolazi, biti „rak-rana“ ili „dragulj“ srpske privrede? U 2007. godini u 17 najvećih javnih preduzeća bila su zaposlena 105.522 radnika, ili 9,5 odsto ukupno zaposlenih u privredi, ostvarivano je 14,5 odsto prihoda privrede, 8,1 odsto neto dobiti (26,5 milijardi dinara), ali i 40,2 odsto gubitaka srpske privrede, odnosno 110,6 milijardi dinara. Poslovanje javnih preduzeća u 2007. karakterisala je izrazita nesolventnost, veoma nizak nivo tekuće likvidnosti, vrlo visoka zaduženost, ogroman gubitak u poslovanju, vrlo skromna neto dobit, vrlo visoke mesečne zarade po zaposlenom (Jat 3,3 puta više od proseka privrede).

Neka javna preduzeća imaju karakter monopolskih preduzeća, sa svim negativnim i pozitivnim posledicama, koje proizlaze iz takvog statusa, zbog čega su i veoma interesantna za privatizaciju. Ona imaju status partijskih preduzeća, gde uhlebljenje nalaze zaslužni partijski kadrovi – bez obzira na nivo stručnosti i sposobnosti – što veoma bitno utiče na efikasnost njihovog poslovanja. Javna preduzeća su tehničko-tehnološki zaostala, opterećena viškom radne snage i naglašenom potrebom svake vlasti da manje-više depresiranim cenama njihovih proizvoda i usluga čuva socijalni mir.

Monopoli po definiciji imaju i pozitivne i negativne efekte. Kada je monopolsko preduzeće u privatnoj svojini, ono pozitivne efekte monopolske pozicije grabi za sebe, a negativne efekte (na primer, visoki troškovi zaštite životne sredine kod rafinerija) prebacuje na građane i državu. Među ekonomistima preovlađuje stav da, ako većpostoji monopol, uvek je bolje da on ostane u javnom vlasništvu, jer će država uspešnije i „pravednije“ „peglati“ pozitivne i negativne efekte uspostavljenog monopola.

Treba odbaciti nedoumicu da li prethodno restrukturirati pa privatizovati javna preduzeća, ili ih prodati u viđenom stanju, pa neka ih restrukturira budući kupac. Nije teško pretpostaviti šta bi se desilo s javnim preduzećima, ukoliko bi ih restrukturirali budući kupci. Da li bi se njihov interes poklopio s društvenim? Odgovor je bez dileme – ne. Ako država želi da poveća efikasnost funkcionisanja javnih preduzeća, ona prethodno mora da izmesti iz njih „socijalu“, razdvoji vlasničku i upravljačku funkciju, eliminiše i onemogući partijsko upravljanje i učini ono što bi uradio i budući (privatni) vlasnik: otpusti višak radne snage, obezbedi tržišno formiranje cena i modernizuje ih nabavkom savremene tehnike i tehnologije.

Koji model privatizacije treba primeniti? U privatizaciji javnih preduzeća od strateškog interesa država mora zadržati većinsko vlasništvo (51 odsto), ili u najmanju ruku kontrolni paket akcija, što znači da se strateške odluke ne mogu doneti bez njene saglasnosti. Deo kapitala podelio bi se kroz besplatne akcije građanima (15 odsto) i zaposlenim i penzionerima u javnim preduzećima (do 15 odsto), dok bi ostatak (19 i više odsto) tenderom ili preko berze bio ponuđen na slobodnu prodaju. Ostvarene prihode od prodaje ovog dela kapitala javnih preduzeća, umesto u budžet, treba isključivo usmeriti u njihovo restrukturiranje i modernizaciju.

Autor je profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari