Smatra se da je 24. avgusta 1813. godine, izvođenjem predstave Joakima Vujića „Kreštalica“ po tekstu austrijskog pisca Kocebua, u Pešti, nastao srpski teatar u modernom smislu. Tvorac srpskog teatra Joakim Vujić (1772 – 1847) bio je učitelj u Zemunu i Sentandreji. Za vreme studija na liceju u Požunu (Bratislava) došao je u kontakt s pozorištem, a potom je za vreme boravka u Trstu postao njegov privrženik i zaljubljenik.


Mađari su osnovali svoj teatar još 1790. godine. Nemci u Mađarskoj davali su svoje predstave. U Mađarskoj su se, u početku, igrale predstave većinom popularnih nemačkih pisaca. Pozorišne grupe su se očajnički borile za opstanak koji je zavisio od broja gledalaca, a ovaj – od repertoara. U mađarskoj javnosti pojavilo se veliko interesovanje za srpski ustanak Karađorđa. Imajući to u vidu, Ištvan Balog, svestrana istorijska ličnost mađarskog teatra, glumac, direktor pozorišnih družina, dramski pisac, napisao je i postavio dramu CERNI ĐURO – POVRAĆAJ BEOGRADA OD TURAKA. Računajući i na srpsku imućnu građansku publiku, u dramu su umetnute i srpske pesme. Izvedena 1812. u Pešti, doživela je ogroman uspeh. Joakim Vujić je došao u kontakt sa Balogom, ubrzo je preveo CERNOG ĐURU i otpočeo saradnju sa Balogom koja je rezultirala istorijskom, prvom srpskom pozorišnom predstavom.

Joakim Vujić je bio duboko svestan ogromnog značaja pozorišta kao sredstva nacionalnog formiranja i kulturnog preobražaja naroda, ali njegovi trenutni ciljevi, koji su ga uveli u istoriju, kao što to često biva, bili su prizemniji. Kao učitelj nedavno osnovane preparandije, učiteljske škole u Sentandreji, koja se ubrzo preselila u Sombor i tamo traje do danas, sada kao Pedagoški fakultet, želeo je da materijalno potpomogne školu na način kako je video da su to činili Nemci i Mađari u njegovoj okolini, prihodom od organizovanja pozorišnih predstava.

Evo kako je to bilo. Ištvan Balog dao je deo svoje glumačke ekipe, Peštansko pozorište ustupilo je Vujiću potrebna dekorativno-tehnička sredstva, kulise i dr., a na Vujićevu molbu, peštanski magistrat je, bez obzira na zabranu da se zgrada mađarskog pozorišta ustupa drugome, odobrio pozornicu „u Rondeli“. Glumci u „Kreštalici“ su bili: sam Joakim Vujić kao i Ištvan Balog, njegova supruga Julija, Jekaterina Davidović, Stefan Dilber, Jefimija Stojadinović, Petar Trifić, Tamaš Feher. Predstava je izvedena tri puta, premijera je bila 24. avgusta 1813. Uspeh je bio veliki. Sa prizemnog gledišta ističemo: zarađano je 610 forinti, trećina je data preparandiji, trećina mađarskim glumcima, trećina srpskim glumcima, siromašnim đacima i studentima. Sa uzvišenog gledišta ističemo: rođen je srpski teatar, a Novine serbske su proročki zabeležile: „O DA BI IGRA OVA PREDTEČA I PREDSKAZANJE BILO DA SE UKUS SRBALJA I ČUVSTVOVANIJE MILOG RODA NAŠEG OBLAGORODITI.“

Joakim Vujić i Ištvan Balog su, potom, još sarađivali, ali i išli svaki svojim putem. Ištvan Balog je i kasnije, kao dobar menadžer, vodio računa i o srpskoj publici pa je u nekim komadima ubacivao „komične scene sa rackim pesmama“. Pesme je bilo i u samoj „Kreštalici“. Jednom, nakon nekoliko decenija, Joakim Vujić je boravio u Kikindi i raspitivao se kod svog domaćina: „ Da l' je živ Stefan Dilber?“ Čika Steva ne samo da je bio živ nego se ubrzo pojavio, bodar i živahan. Na pitanje da li može otpevati pesmu „Sunce moje jarko“ koju je u „Kreštalici“ pevao, čika Steva je dohvatio metlu kao gitaru, hitro stao na stolicu i otpevao pesmu, i to s takvim uspehom da je morao otpevati još jedanput. Inače, Stefan Dilber, rođen u Mokrinu, kao „zemlemer“ i inženjer grada Kikinde, dosta je učinio za varoš, a jezero od gradske rečice koju je regulisao, i danas se zove po njemu „Stevančeva bara“.

Dragocene podatke o ovom lepom primeru srpsko-mađarske saradnje, koji greju u ovoj gruboj stvarnosti, o ovim plodonosnim uticajima i prožimanjima, našao sam i u prilici sam da ih podelim sa vama, poštovani čitaoci, zahvaljujući dvojici pojedinaca i jednoj ustanovi. To je, pre svega, dr ZOLTAN ĐERE (Györe Zoltán), njegova doktorska disertacija: MAĐARSKI I SRPSKI NACIONALNI PREPOROD, iscrpno delo dato na 528 stranica. Zatim, akademik BOGUMIL HRABAK, koji je svojim sredstvima osnovao Fond za publikovanje doktorskih disertacija pri Vojvođanskoj akademiji nauka i umetnosti i koji je umro posle objavljivanja ovog dela 2010. godine kao penzioner u Beogradu. Na kraju, tu je i sama Vojvođanska akademija koja je izdavanjem ove disertacije 2009. godine, kao četvrte knjige u ovoj ediciji, potvrdila da savesno posluje i – da je učinila dobar izbor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari