Štrajk železničara i zaposlenih u gradskom prevozu, pokrenut radi zaštite privilegija zaposlenih prilikom penzionisanja, potpuno je uspeo. Svih osam sindikata železničara i šest sindikata prevoznika bili su jedinstveni, što nije viđeno od štrajka iz 1995. Cela zemlja je od srede u ponoć do četvrtka u ponoć stala, zapravo do juče ujutro, dok su međugradski vozovi koji na odredište stižu posle ponoći već od srede u 20 časova bili otkazani.

Štrajk železničara i zaposlenih u gradskom prevozu, pokrenut radi zaštite privilegija zaposlenih prilikom penzionisanja, potpuno je uspeo. Svih osam sindikata železničara i šest sindikata prevoznika bili su jedinstveni, što nije viđeno od štrajka iz 1995. Cela zemlja je od srede u ponoć do četvrtka u ponoć stala, zapravo do juče ujutro, dok su međugradski vozovi koji na odredište stižu posle ponoći već od srede u 20 časova bili otkazani.
Očekuje se da će se saobraćaj normalizovati tek danas popodne. Saobraćalo je samo pedesetak od 800 vozova velike brzine (TGV). U međunarodnom saobraćaju je bilo više vozova, osam od 10 za Veliku Britaniju, šest od 11 za Belgiju i Holandiju, dok za Španiju nije krenuo nijedan voz. Regionalni vozovi, sem retkih izuzetaka, nisu funkcionisali.
Pariski i regionalni metro, najveći u zemlji, skoro je potpuno stao, nijedan voz za aerodrom „Šarl de Gol“ nije saobraćao. Pojedine stanice metroa bile su zatvorene. Slično je bilo sa autobusima i tramvajima. Oni koji su krenuli sopstvenim prevozom nisu bolje prošli zbog saobraćajnih gužvi i manifestacija štrajkača. Slično je bilo i u 28 najvećih gradova u zemlji, mada je u Lionu gradski saobraćaj bio skoro normalan. U marsejskoj i regiji Nice nijedan voz nije saobraćao. Mnoge železničke stanice bile su zatvorene. Kako se u Francuskoj međugradski saobraćaj obavlja isključivo železnicom, cela zemlja je stala.
Štrajkačima su se pridružili zaposleni u pojedinim predškolskim ustanovama i osnovnim školama, poneka ispostava pošte, meteorološka služba i manji deo zaposlenih u elektroprivredi. Čak su i dva državna pariska pozorišta, finansirana iz budžeta, štrajkovala, sala Rišelje komedi fransez i palata Garnije.
Predsednik Sarkozi je još pre izbora najavio da će, bude li izabran, ukinuti stečene, prema njegovom mišljenju, neopravdane privilegije železničara i zaposlenih u gradskom prevozu. Vlada je nedavno predložila da se do 2012. postepeno ukine njihov odlazak u penziju sa 37 i po godina staža, odnosno da će i oni morati da rade 40 godina do penzije, dok će od 2012. radni vek biti produžen na 41 godinu. Pored toga oni će morati, kao i ostali, da rade do 60. godine života, a ne kao do sada do 55, ili čak neki do 50. Sindikati su pozvani na razgovore, ali im je rečeno da u slučaju da se ne postigne dogovor, Vlada odlučuje.
Sindikati železničara i zaposlenih u saobraćajnim preduzećima ne odustaju i najavili su već novi štrajk, dok dva sindikata predlažu da se ovaj nastavi do ispunjenja zahteva. Kako Sarkozi ukida povlastice i zaposlenima u državnoj administraciji, njihovi sindikati su najavili štrajk za sredinu novembra.
Prema desničarskom listu Figaro, 55 odsto građana ne podržava štrajk, dok ga prema komunističkom Imaniteu 54 odsto podržava. Očito je Francuska podeljena – za štrajk i protiv njega. Naklonjen Vladi, dnevni list Ožurdui objavljuje na prvoj strani: „Građani taoci (štrajkača)“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari