Čini se da je samom Googleu suđen rast i proširenje, kad se uzme u obzir relativna mladost Interneta kao masovnog medija, kao i sve veća migracija oglašivačkih dolara s televizije i štampe u virtuelni svet.

Dejvid A. Vajs i Mark Malsid: PRIČA O GUGLU (5)

Ovo je priča o jednom od najinspirativnijih internet uspeha našeg doba. Knjiga se temelji na minucioznom istraživanju tehnološkog i poslovnog uspeha kompanije čiji je i sam naziv odavno postao širom sveta prepoznatljiv glagol. Akcije Gugla vrede više od Diznija i Dženeral motorsa zajedno, osoblje se besplatno hrani u kuhinji koju je vodio kuvar Grejtful Deda, dok zaposleni romobilima i rolšulama presecaju živopisan kampus u Silikonskoj dolini. Knjigu je objavio beogradski V.B.Z. uz čiju saglasnost objavljujemo najzanimljivije delove.

 

Razlog za to je jednostavan. Google je smislio kako da poveća učinak Internet-marketinga na pojedince i to baš u trenutku u kom im to najviše treba: kad traže informacije.

Uspeh Googlea zavisi od neprestane i svakodnevne uključenosti suosnivača Brina i Pejdža. Googleware i unosni oglašivački sistem Googlea odraz su njihove genijalnosti i dalekovidosti. Najvažniji sastojci dugoročnog uspeha Googlea na njegovom putu ka napred su usredsređenost, vođstvo ivelika ambicija suosnivača. S njima na kormilu, Google će verovatno ostati najpopularniji pretraživač na koji se ljudi kače i elektronski i emotivno. Bez obzira na to, sumnjičavost prema Googleu će rasti kako on raste i beleži sve veći broj ljudskih aktivnosti na mreži, za šta će na posletku biti potrebne zakonske regulative. Drugi problem je u tome što Google zarađuje i od lažnih klikova na oglasima, što tek treba podvrgnuti kontroli.

Zajedno, Brin i Pejdž pokreću Google, udišući život u njegove svakodnevne interakcije sa stotinama miliona korisnika. Neprestano podstiču skup sjajnih matematičara, inženjera i tehnologa u Googleplexu da se hvataju u koštac sa sve većim i većim problemima. Izuzetno se trude da pruže korisnicima priliku za korišćenje proizvoda pre nego što ovi budu usavršeni, što je metod koji podstiče dalju inovaciju dok istovremeno obezbeđuje dotok korisnih povratnih informacija kako bi se uklonili nedostaci.

Google je korisnicima dat na besplatno korišćenje. Milijarde dolara u novcu i zarada koja se na pretraživaču stiče propratni je proizvod usredotočenih napora kompanije, pre nego instrument kojim se interno meri uspeh ili određuje isplativost istraživanja pojedinog projekta. Za razliku od većine kompanija, u kojima direktori i menadžeri proizvoda pokušavaju da smisle načine za stvaranje novca i tek potom stvaraju proizvod, Google je mesto na kom tehnolozi prvo razmišljaju o načinima rešavanja problema; tek kasnije, ako uopšte, brinu o tome kako to kapitalizovati. Predane ekipe inženjera bivaju podsticane da smišljaju sasvim nove ideje kako bi pretraživač brže i bolje funkcionisao. Jedan od razloga zbog kojih kompanija nema potrebe za marketingom je taj što njegova kultura neguje orijentaciju na najbolju moguću uslugu za korisnike Googlea. A oni zauzvrat, postaju njegovi najbolji zagovornici.

Google ne namerava da kratkoročno zaradi što je moguće više novca. Najočitiji primer toga je Googleova naslovnica, koja se smatra najvrednijom nekretninom na Internetu. Brza poseta na www.google.com potvrdiće dana toj stranici Googlea nema reklama, čime se propušta prihod i dobit u iznosu od nekoliko desetina miliona dolara kako bi se korisnicima omogućilo iskustvo kvalitetnijeg pretraživanja.

Duša Googleove mašine je brza inovacija, najvažniji predmet rasprave gotovo svakog sastanka uprave kompanije. Održavanje inovativnosti i paralelni rast Googlea prvi je izazov Brinu i Pejdžu, jer je inovacija razlog zbog kog je kompanija prestigla ostale i zadržala se na vrhu. Njeni osnivači su sasvim svesni da neko negde uvek pokušava da pronađe bolji, brži i efikasniji način delovanja. Održavanje domišljatih inovacija usred vrtoglavog rasta složen je poduhvat koji je uzburkao druga mlada preduzeća velikih potencijala.

Kad je reč o proizvodima, Brin i Pejdž vredno rade, izrazito se zalažući za stalno uvođenje novina i ponuda ogromnom brzinom. Neke od tih promena su vrlo vidljive; druge, skrivene od pogleda, korisnicima omogućuju bolje i brže rezultate pretraživanja. Osnivači imaju vremena da se usredsrede na ono što je korisnicima važno, budući da njihov kolega, izvršni direktor Erik Šmit, brine o poslovanju kompanije. Time im omogućuje slobodu dase bave onim u čemu su najbolji. Međutim, ovaj trio na vrhu je uključen i u poslovanje kompanije i u razvoj proizvoda. Pokazalo se da je Brin jako dobar u zaključenju dogovora, a Pejdž vešt u pronalaženju načina za smanjenje troškova, posebno u vitalno važnom području električne energije koja je potrebna za pogon i hlađenje Googleovih računara.

Nastavlja se

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari