Foto: RTS

Vesićeva izjava suprotna je onome što je rekao direktor Železničkog muzeja Nenad Vojčić da muzejem upravlja privatna investiciona kompanija „Beograd na vodi“, koja je pre mesec dana ovoj ustanovi ukinula obezbeđenje.

– Vesić u životu istinitu rečenicu nije rekao – prokomentarisao je za Danas Željko Veselinović, predsednih Ujedinjenih sindikata „Sloga“.

Izjava zamenika gradonačelnika Beograda je druga kontradiktornost vezana za krađu dva vredna i raritetna eksponata, jer je i MUP u više navrata menjao informacije o datumu pljačke, odnosno njene prijave. Prvo su saopštili da muzej nije obavestio policiju o krađi 31. avgusta, iako je patrola izašla na lice mesta, sa pola sata zakašnjenja, potom su rekli da su o vandalizmu saznali iz medija, da bi nakon hapšenja petorice osumnjičenih naveli da se krađa dogodila 3. septembra.

– Ne može se sa sigurnošću verovati nikome, jer je praksa pokazala da se u Srbiji policija koristi u privatne i partijske svrhe i da pojedinci iz policije često štite vlast i njihove tajkune od kriminalnih dela, pa nije retkost da u njima i saučestvuju. Strašno je što se nešto slično događalo samo u nacističkoj Nemačkoj, da policija bude u službi jednog čoveka i jedne partije, a to se u Srbiji sve češće događa – naglašava Veselinović. Prema njegovim rečima, da nije malo nezavisnih i objektivnih medija, verovatno se za ovo nikada ne bi ni saznalo.

– Uveren sam da bi ova vlast bila sposobna da sruši i hram Svetog Save ukoliko bi se našao na putu nekoj njihovoj kriminalno burazerskoj kombinaciji – zaključuje Veselinović.

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić naglasio je da je krađa lokomotiva skandalozan događaj.

– Radi se o vrednim muzejskim eksponatima i ne znam zašto oni nisu dobro čuvani. Železnice su jedine odgovorne, jer Železnički muzej pripada njima i to su njegovi eksponati, a prebacivanje odgovornosti na bilo koga drugog je samo skidanje odgovornosti sa onih koji su zapravo krivi – rekao je Vesić za Studio B. On je ocenio da postoji organizovana mafija koja se bavi krađom spomenika, pretapa ih i prodaje, dodajući da je vreme da se uvede novo krivično delo – oštećenje kulturno-istorijskih spomenika i infrastrukture.

Krađa dve lokomotive iz Železničkog muzeja u Beogradu poslednja je u nizu kriminalnih aktivnosti vandala koje policija, i pored upozorenja i apela nadležnih u Muzeju, nije sprečila u devastiranju vrednih eksponata. U poslednjem slučaju, njih šesnaestorica su bukvalno isekla i iznela lokomotive nemerljive vrednosti.

Najstarija lokomotiva iz muzejske postavke, napravljena 1864. godine, jedna je od isečenih i u delovima odnetih iz depoa. To je najvrednija lokomotiva koju je Železnički muzej imao u zbirci. Druga datira iz 1952. godine. Inače, Muzej železnice nije bio planiran za rušenje, uprkos izgradnji Beograda na vodi, već je u okviru ovog projekta planirana njegova rekonstrukcija.

Bez reakcije nadležnih

Direktor Železničkog muzeja Nenad Vojčić pisao je tokom proteklih godina MUP-u, ministarstvima kulture i saobraćaja, upozoravajući na krađu i devastiranje skupocenih eksponata, ali je reakcija nadležnih izostala.