Foto: FoNet Beoinfo

Sigurno neće ići preko zemljišta PKB-a koji je jesenas kupila Al Dahra, najavila je ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović pre nekoliko dana. Tačan plan kojom trasom će ova saobraćajnica ići još nije poznat, Mihajlovićeva je rekla kako tek treba sačekati da stručnjaci naprave projekat koji će kasnije razmotriti vladina radna grupa, koja je, kako je rekla, formirana i pre nego što je Al Dahra kupila PKB.

Ako Zorana Mihajlović tvrdi da put neće ići tuda, onda valjda nema razloga da se sumnja da će tako zaista i biti. A kuda će onda ići? Opcija nema mnogo, tvrde sagovornici Danasa, jer se s obe strane puta kada se izađe iz Beograda ka Zrenjaninu, nalazi zemljište PKB-a.

Agroekonomski analitičar Milan Prostran za Danas kaže da je i prilikom debate koja se vodila i pre prodaje PKB Al Dahri jedno od ključnih pitanja bilo kuda će ići auto-put do Zrenjanina.

– Opcija nema mnogo, sve ono što vam ostane levo kad pređete Pupinov most i uđete u Banat je zemljište PKB-a. Desno se ono prostire do Beograda, odnosno do Borče i Ovče. Tako da ne vidim kuda bi mogao da ide taj put, možda preko Pančeva – ističe Prostran.

Jedna od mogućnosti, napominje on, bila bi da država kupi zemljište od Al Dahre, ali, kako kaže, nije siguran koliko bi to kompaniji iz UAE bilo isplativo.

– U ugovoru o prodaji PKB postoji opcija da Al Dahra godišnje može da proda 1.600 hektara zemljišta. Međutim, kada prodajete obradivo zemljište za potrebe građevinskog, onda je ta cena desetinama puta veća od obične – napominje naš sagovornik.

Iako ne veruje da će do izgradnje puta doći brzo, Prostran smatra da treba da prođe onom trasom koja će najbrže povezati naseljena mesta između ova dva grada i zbog toga opcija da se ide preko Srema ka Novom Sadu nije prihvatljiva.

– Mislim da će, iako je ovo još otvorena tema o kojoj će se tek razgovarati, ovaj put morati da ide preko površina PKB-a. Pretpostavljam, ranije je bilo i priča o tome, da je možda neki deo od 17.000 hektara zemljišta PKB-a ostavljen. Nemaju kuda da ga prave osim tuda, u suprotnom bile bi to neke neracionalne trase – ističe Prostran.

Predsednik Građevinske komore Goran Rodić veruje da put neće ići preko zemljišta Al Dahre već preko nekog drugog privatnog zemljišta koji se nalazi sa leve strane puta kada se ide iz Beograda. On kaže da ne zna čija je Al Dahra i čiji je novac tu uložen, ali da će država sigurno izbegavati da gradi preko tog zemljišta. Drugo, za njega sada važnije pitanje, jeste koliko će taj put da košta.

– To sada treba ispratiti, put ide kroz ravnicu, nema klizišta, nema teškog terena, nema tunela. Moraće jedan mali prelaz preko Tamiša kod Čente da se gradi i ništa više. Kada smo svojevremeno radili puteve po Alžiru i Maroku, izgradnja po dužnom kilometru puta koštala je između 500.000 i milion dolara. Kod nas se za svaki kilometar potroši po nekoliko miliona – napominje Rodić.

Gradnja auto-puta od Beograda do Zrenjanina trebalo bi, kako su najavili ranije iz Ministarstva saobraćaja, da počne 2020. i traje tri godine. U 58 kilometara auto-puta planirano je da se uloži između 300 i 350 miliona evra.

Priča o izgradnji bržeg puta do Zrenjanina odvajkada traje, ali se dolaskom kineskog investitora Šangdong Linglonga u Zrenjanin aktuelizovala. Kamen temeljac za fabriku guma, kažu, najveću u ovom delu Evrope, predstavnici ove kompanije u prisustvu ministara i Aleksandra Vučića postavili su krajem marta.

Možda bi upravo dolazak ove kompanije mogao da ubrza izgradnju ove deonice jer su za potrebe fabrike koja se nalazi sa desne strane puta neposredno pred ulazak u grad vrlo brzo završene pristupne saobraćajnice. U isto vreme, pred postavljanje kamena temeljca su – da li zbog toga ili zbog dolaska predsednika države u Zrenjanin – munjevitom brzinom zakrpljene sve rupe na putu između prestonica Srbije i Banata.

Tom logikom kompanija koja ima u planu da zaposli 1.200 radnika i koja je najavila investiciju od gotovo milijardu dolara mogla bi da pogura i izgradnju puta i ubrza donošenje konačne odluke o tome kojom će trasom put da ide.

Trasa će tek da se razmatra

Na pitanje Danasa o tome da li postoje već neke opcije, kao i da li se u ugovoru sa kompanijom iz UAE država obavezala na to da budući auto-put neće ići preko zemljišta koji su oni kupili, u Ministarstvu kažu da je ministarka već govorila na tu temu pre nekoliko dana. „Sada čekamo da se raspiše novi javni poziv i da se razgovara i razmatra trasa“, rekla je Mihajlović.

Al Dahra je kupila septembra prošle godine PKB za 105 miliona evra i obavezala se da će uložiti najpre 30, a potom još 15 miliona evra.

Povezani tekstovi