foto Jelena JankovićPozorišna rediteljka i nekadašnja selektorka Bitef festivala Anja Suša prokomentarisala je za Danas saopštenje Miloša Lolića i Borisava Matića, u kojem tvrde da je Odbor cenzurisao dolazak Mila Raua i njegove predstave na ovogodišnje, 59. izdanje Bitefa.
„Ovo je prvi put u dugoj i turbulentnoj istoriji Bitefa da se festival neće održati, ali ne mogu da kažem da je prvi put da trpi ovako vulgarne uplive dnevne politike“, kaže Suša, koja se, radeći kao selektorka Bitefa deset godina, i sama često suočavala sa uplivom politike u proces rada na festivalu.
„Bitef je uvek bio percipiran kao mesto neposluha i aktivne diskusije sa zajednicom koja ga okružuje. U mom slučaju, političko disciplinovanje Bitefa pokušavano je ekonomskim sredstvima, odnosno stalnim smanjivanjem budžeta i zakulisnim postupcima koje sada ne bih komentarisala. Ali čak ni tada, kao ni bilo kada do ovog slučaja, Bitef nije bio mesto eksplicitne cenzure. Sasvim je jasno zašto je Milo Rau problematičan i zašto je prethodna umetnička direkcija Bitefa smenjena“, ističe Suša.
Dodaje da razume i stav Ane Vujanović u kontekstu trenutne političke situacije.
„U zemlji u kojoj kultura de facto ne postoji, budući da nije dobila ni minimalni budžet — što mislim da je evropski presedan — postavlja se pitanje da li iko, pa čak i umetnici briljantnih biografija poput Miloša Lolića, može bilo šta da promeni. To dalje vodi novom pitanju: zašto su uopšte preuzeli ovaj festival u ovakvom političkom trenutku, iako duboko verujem da su bili vođeni samo najboljim namerama“, kaže Suša.
Ona smatra da bi bilo značajno da predstava Mila Raua bude viđena u Beogradu.
„Mogu da potvrdim da se predstava Mila Raua za nekoliko dana igra u Dramatenu (Nacionalnom teatru) u Stokholmu i da bi njenim pozivanjem na Bitef Beograd postao jedna od destinacija na kojoj bi mogla biti prikazana. To bi, svakako, bilo veoma dobro i za festival i za našu publiku. Ali ako smo sasvim realni, ova predstava je institucionalni događaj i kao takva već je kanonizovana u međunarodnom teatarskom kontekstu. Žalosno je što Upravni odbor Bitefa čak i to vidi kao problematično — a govorimo o jednom, zapravo, mejnstrim događaju iza kog stoji najveći pozorišni festival u Evropi i brojne nacionalne evropske institucije“, primećuje Suša i zaključuje:
„To me ostavlja u uverenju da bi svaki dalji korak u pravcu istinski kritički orijentisanog, suštinski neposlušnog i nekanonizovanog pozorišta na Bitefu — koji je svoju reputaciju stekao upravo na promociji takve umetnosti — bio nemoguć.
Verujem da Bitef mora ostati deo institucionalnog teatarskog poretka u Srbiji, ali sigurno ne u ovom trenutku, jer to nije moguće. Mislim da smo prošli tačku spasavanja Bitefa po svaku cenu i da je dobro što je aktuelno umetničko rukovodstvo istupilo s ovom informacijom.
Cenzurisanje umetnosti i umetnika, kao i slobode govora na ovako brutalno eksplicitan način, razlog je više da ovaj festival sada zaista stane. Ili neka ga napravi Upravni odbor — što bi ceo ovaj cirkus učinilo još bizarnijim“, poručuje Anja Suša.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


