DIMITRIJE VOJNOVFoto: Stanislav Milojkovic

Na svom Fejsbuk profilu scenarista i filmski kritičar Dimitrije Vojnov oprostio se od pesnika i novinara Radomana Kanjevca, čije je stvaralaštvo i medijski rad ostavio dubok trag u domaćoj kulturi.

U svojoj objavi Vojnov se prisetio značaja OK kanala i trenutka kada je, kao dete, shvatio da prisustvuje nečemu izuzetno važnom.

„Teško je onima koji nisu bili svedoci, objasniti koliko je značajne stvari uradio Radoman Kanjevac.

U vreme kada je televizijska slika imala posebno značenje, meni je kao detetu od sedam-osam godina bilo jasno da prisustvujem nečem izuzetno značajnom kada je počeo da se emituje OK kanal.

Za početak, činjenica da se pojavljuje neka nova televizija, u odnosu na dva kanala na koja smo navikli i osam republičkih i pokrajinskih centara sa kojima smo imali iskustva, bila je šok koji je danas teško pojmiti.

U ovom vremenu kad su televizije zaboravile na privilegiju koju imaju, i kada su neke od njih potonule u tako duboku dekadenciju da više i nisu televizije u klasičnom smislu, već samo signal, OK kanal je bio proširenje područja borbe koje je tada, kada je televizija bila integralni deo nas, delovalo kao da nas je neko duboko, organski izmenio.

Film Dejvida Kronenberga Videodrom je remek-delo i mlađi ljudi ga kao takvog shvataju jer razumeju pojam ekrana.

Međutim, ekran i televizija nije isto.

Kao što u tom filmu, urednik malog gradskog kanala Maks Ren traži zanimljivosti kojima bi popunio noćni program svoje televizije, u kratkom ali slavnom periodu OK kanala, Kanjevac je bio kurator raznih neobičnih sadržaja koje je privolio u televizijski signal.

A znamo da u tom filmu Ren svoju želju plati zdravljem — slično se može reći i za Kanjevca i za Peca Popovića, o čemu možete saznati detaljnije u vrlo uzbudljivom tekstu o danima OK kanala.

Ako sam to mogao da osetim ja, kao dete, i da se dan-danas, 36 godina kasnije, veoma živo sećam tih emisija, mogu da zamislim koliko je to značilo odraslim ljudima koji su tada pratili program, a naročito onima koji su želeli da se bave medijima.

Sve do kraja 20. veka, televizija je bila prostor u kom se sloboda na neki način osvajala, i gde je bilo veoma teško, šokantno i katarzično suočavati se sa nekim prizorima koji nisu bili filtrirani i na koje nismo bili već naviknuti.
Danas, kad je televizija potpuno razobručena i stanice se takmiče među sobom koja će prikazati nešto luđe, promenjena je paradigma.

Sada gledaoce šokira i impresionira red.

OK kanal je bio prva prilika kada je neka stvarnost koju smo mi u Beogradu viđali svuda sem na televiziji, nekako nesputano ušla na ekran — a to je tada bilo izuzetno značajno.

No, internet i sazrevanje nove generacije medijskih moćnika stvorili su i novu formu medijske represije koja je, forsirajući haos, učinila da sloboda deluje suvišno.

Nije se karijera Radomana Kanjevca zaustavila na ovome.

On je bio izuzetno uspešan pesnik, sa stihovima koji su često funkcionisali kao aforizmi.

Pisao je pesme za Galiju, koja doduše meni nikada nije bila drag bend, ali ako je zbog nečega bila otprilike u isto vreme osamdesetih značajna, bili su to stihovi koji su nosili slutnju da se stvari neće rešiti zgodno, u godinama raspleta.

Kao ugledan i uticajan novinar, Radoman Kanjevac ne samo da je uticao na bitne događaje svoje epohe nego im je svedočio, i njegov prerani odlazak će nas verovatno ostaviti uskraćenim za neke veoma interesantne uspomene.

Kao prvorazredni istorijski izvor, otišao je sa raznim saznanjima koja bi nam mogla pomoći da bolje razumemo neke stvari iz prošlosti koje možda utiču i na našu sadašnjost.

Radoman Kanjevac je čovek kog će svako pamtiti po nečemu što je ostavio iza sebe. Veliki je domet kada čovek postigne toliko značajnih stvari da na kraju svako može da izabere neku za sebe.

Za mene je to svakako OK kanal, medij koji je promenio Srbiju.

Slava mu!”  napisao je Dimitrije Vojnov u svojoj objavi na Fejsbuku

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari