Gabrijel Felcfoto Marko Djokovic/BEOGRADSKA FILHARMONIJA

Svet klasične muzike ostao je bez jednog od najboljih ne samo nemačkih, nego i svetskih dirigenata koji su podjednako bili uspešni negujući i operski i simfonijski repertoar, a uz to i odano zaljubljeni u muziku 19. i 20. veka.

U Univerzitetskoj bolnici u Esenu 29. avgusta u 54. godini iznenada je preminuo mestro Gabrijel Felc, šef-dirigent Beogradske filharmonije, a od upravo završene muzičke sezone i generalni muzički direktor Kila, glavnog grada nemačke pokrajine Šlezvig-Holštajn, saopšteno je tokom vikenda iz BGF i uprave grada Kila, bez navođenja bilo kakvih detalja, poštujući želju Felcove porodice.

„Klasičari“ su zanemeli jer je maestro Felc još koliko sredinom juna, uprkos povredi ruke, dirigovao završnicu Rahmanjinovog maratona u Dortmundu, trostrukog koncerta kojim je BGF stavila „tačku“ na svoju 101. koncetnu sezonu, a maestro Felc zaokružio 12. godišnji rad u Dortmundu, gde je od 2013. bio generalni muzički direktor Opere i šef-dirigent Filharmonije.

Tada niko nije ni slutio da se ovaj koncertni „ultramaratonac“ oprosto od obe filhamonije koje su bile njegova beogradska i dortmustaka kuća kao i od i publike koja je „muzički vatromet“ u finalu pozdravila desetominutnim stajaćim ovacijama.

Iz BGF saopšteno je da će „povodom iznenadnog i preranog gubitka voljenog šefa-dirigenta Gabrijela Felca, Filharmonija danas od 10 sati u svom sedištu na Studentskom trgu broj 11 otvoriti knjigu žalosti. Javnost će, kako je saopšteno, „naknadno biti obaveštena o događaju koji će BGF prirediti u znak sećanja i večne zahvalnosti svom jedinstvenom šefu-dirigentu i prijatelju kuće“.

Superheroj na nastupima

Za nepune četiri godine BGF je ostala bez neprežaljenog direktora Ivana Tasovca, koji je iznenada preminuo 29. septembra 2021, a sad se sa neočekivanim odlaskom maestra Felca uoči početka 102. sezone, čiji je naziv „Krešendo“, našla pred teškim izazovima da očuva i odbrani njihovo delo i nasleđe koje je Filhamoniju sa beogradskog Studentskog trga dovelo na listu deset najboljih orkestara na svetu.

Utoliko više što (ne)prijateljstvo državnih institucija ne ide na ruku visokim standardima BGF i što je čak i rok za izgradnju nove zgrade Filhamonije obećan na Andrićevom vencu ne samo pokojnom Ivanu Tasovcu, nego i svetskom autoritetu kalibra filharmonijinog kuma, čuvenom izralesko-indijskom dirigentu Zubinu Mehti, istekao pre pet godina.

U BGF ističu da je „prerani odlazak voljenog i dugogodišnjeg šefa-dirigenta, ogroman gubitak ne samo za Filharmoniju, već i za celokupnu srpsku kulturu“.

„Za samo 54 godine života, Gabrijel Felc ostavio je neizbrisiv trag na svetskoj sceni kao jedan od najistaknutijih nemačkih dirigenata. Od 2001. do 2005. bio je generalni muzički direktor u Altenburg-Geri, a od 2004. do 2013. generalni muzički direktor Štutgartske filharmonije. Generalni muzički direktor Dortmundske opere i šef-dirigent Filharmonije u Dortmundu bio je od sezone 2013/14 do 2024/25, a 2024. je preuzeo ulogu muzičkog direktora u Kilu.

Na čelo naše Beogradske filharmonije Felc je stao 2017. na oduševljenje muzičara i svih kolega koji su odmah stekli ne samo muzičkog lidera, već i bliskog prijatelja i saborca. Felc je sa našim orkestrom brzo počeo da niže mnogobrojne uspehe koje je kratko slavio, hitro osmišljavajući još veće i izazovnije, sa istom žustrinom i upornošću sa kojom se zalagao i borio za orkestar BGF u njenim teškim momentima“, nabrajaju u BGF u oproštajnom obraćanju od maestra Felca.

U tom sećanju ističe se da je Gabrijel Felc „iz poštovanja prema kolegama i celokupnoj srpskoj kulturi, čim je došao na čelo BGF počeo da uči srpski jezik, čime je osvojio srca svih građana Srbije i postao miljenik domaćih medija sa kojima je insistirao da razgovara na srpskom“. U tim susretima sa novinarima pričao je da Srbe upoznaje i kroz dela Mome Kapora.

„Pored Filharmonije, obožavao je Beograd, srpsku umetnost i kulturu koju je upijao. Felc se svakom koncertu radovao kao dete, tokom nastupa bi se pretvarao u superheroja pružajući publici neponovljivo ushićenje, a na kraju skromno primao čestitke ostavivši celog sebe na sceni.

Sa Gabrijelom Felcom orkestar BGF stupio je u sasvim novu razvojnu etapu. On se upisao u njenu stogodišnju istoriju kao jedan od najuspešnijih i najvažnijih šefova-dirigenata. Sa Felcom Filharmonija je postala deo svetskog ranga orkestara ‘teške kategorije’, drastično proširivši repertoar i značajno podižući nivo izvođačkog kvaliteta do same izuzetnosti.

Ali više od svega, Gabrijel je pružao neponovljivu radost sviranja uprkos ‘nemačkoj’ disciplini. Bio je spiritus movens filharmoničara, njihov čvrsti oslonac i sinonim za sigurnost i poverenje. Ceneći njegovu ljubav, nesebičnost i predanost, filharmonijska publika ga je bukvalno obožavala i to mu je intenzivno pokazivala.

Puno puta, Gabrijel je ponosno isticao kako Beograd ima vrstan orkestar na svetskom nivou i najbolju publiku na svetu“, navodi se u saopštenju BGF.

Neprikosnoveni erudita

U proteklih osam godina BGF je sa Felcom prvi put svirala na otvorenom, uvela opere u koncertne programe, pravila posebne muzičke razgovore, predstavljala nove muzičke trendove savremene muzike, publika ga je čula i kao pijanistu.

„Neprikosnoveni erudita, Felc je bio dirigent ogromnih dometa i velikih ideja kroz koje se istinski divio opusu kompozitora poput Betovena, Bramsa, Bruknera, Malera, Vagnera, Štrausa, Rahmanjinova… U svojoj BGF našao je idealnog partnera za probijanje uvreženih normi, dosežući najveće visine kroz brojne maratonske poduhvate. Kao zajednički šef-dirigent, spojio je Dortmundsku i Beogradsku filharmoniju u izvođenju ‘Betoven maratona’ u Dortmundu i Novom Sadu 2022, posle čega su došli Bramsov i Mocart maraton na Kolarcu. Niko nije mogao da pretpostavi da će trijumf Rahmanjinov maratona ovog juna u Dortmundu, na kome je ponovo spojio Dortmundsku i Beogradsku filharmoniju, biti poslednje životno delo ovog velikog dirigenta“, ističe se u objavi iz BGF.

U Nemačkoj oglasili su se gradski zvaničnici Kila i novo Felcovo pozorište, kao i Dortmundska filharmonija i Opera.

„Gabrijel Felc bio je dirigent sa nepokolebljivom strašću i izvanrednom muzikalnošću. Imao je velike planove za Kil. Tragično je što ne može da ih sprovede. Klanjamo se njegovom životnom radu i žalimo zbog gubitka prijatelja i kolege. Naše misli su sa njegovom ženom i decom. Grad Kil i Kil teatar sa Filharmonijom oplakuju gubitak izuzetnog umetnika i osobe“, izjavio je Daniel Karasek, direktor Državnog pozorišta u Kilu.

Ulf Kamfer, gradonačelnik Kila, smatra da „sa Gabrijelom Felcom grad ne gubi samo izvanrednog dirigenta, već i osobu punu topline, energije i ideja“.

„Već tokom svog kratkog boravka na fjordu postavio je Filharmoniju na put pun umetničkih perspektiva. NJegov entuzijazam za muziku sve nas je inspirisao. Duboko sam tužan zbog ovog iznenadnog gubitka“, poručio je Kamfer, dok je Renata Treutel iz gradskog Odeljenja za kulturu, ocenila da su „Felcova muzikalnost i strast obogatili orkestar, kao i gradsku pozorišnu i opersku scenu“.

„Cenila sam njegovu otvorenost i izuzetnu odlučnost. Voleli bismo da je mogao da ostvari svoje planove ovde. Gabrijel Felc je želeo da privuče druge ciljne grupe našeg urbanog društva u našu koncertnu dvoranu sa posebnim nastupima. Bio je prepun ideja. Izvanredna osoba i umetnik istrgnut sa vrhunca svoje kreativne moći. Potpuno sam zaprepašćena, a naše najdublje saučešće ide njegovoj porodici“, prenose izjavu Renate Treutel nemački mediji.

Slušanje oči u oči

Gabriel Felc poticao je iz muzičke porodice. Rodio se 1971. i školovao u Istočnom Berlinu. Tvrdio je da „neke stvari u njegovim sećanjima i umu snažno povezuju Istočni Berlin osamdesetih sa Beogradom“. Najpre je svirao klavir, potom klarinet, a u 13. godini odlučio je da će biti dirigent. Posle studija dirigovanja i klavira na berlinskoj Muzičkoj akademiji „Hans Ajzler“ postao je asistent Gerda Albrehta u Hamburškoj državnoj operi. Radio je sa svim vodećim nemačkim orkestrima, gradeći paralelno i uspešnu međunarodnu karijeru i bogat repertoar.
Za šefa-dirigenta Beogradske filharmonije, sa kojom je prvi put nastupao 2009, izbran je 2016, neposredno pre povratka Ivana Tasovca sa mesta srpskog ministra kulture na dužnost direktora Filharmonije.

BGF je bila prvi orkestar van Nemačke u kome se Felc prihvatio obaveze šefa-dirigenta. Prvi koncert na novoj dužnosti imao 3. februara 2017, a već početkom aprila iste godine predstavljući narednu 2017/2018. sezonu po nazivom „Pet elemenata“, najavio je da će i u Beogradu držati „male lične tradicije“ da novu sezonu uvek počne Betovenovom „Pastoralom“ i Štrausovom „Alpskom simfonijom“. Od te tradicije je kasnije, sticajem raznih oklonosti, odstupio, ali nikad nije odustao od prioriteta u radu sa BGF: jačanje međunarodne reputacije orkestra, širenje repertoara – posebno na barok, rani klasicizam i savremena dela.

Objašnjavao je da je tajna uspeha BGF u stalnom istoraku bilo da se radi o koncertima na otvorenom, tematskim maratonima, retko izvođenim delima … Veliku pažnju poklanjao je stvaralaštvu srpskih kompozitora i obrazovanju srpskh dirigenata.
Iako su Beograd i Dortmund bili u centru njegove umetničke pažnje, u Nemačkoj i van nje gotovo da nema operske kuće i orkestra sa kojom nije sarađivao. U njegovoj bogatoj diskografiji prepoznaje se sklonost ka muzici kasnog romantizma. Nikada nije krio da je Sergej Rahmanjinov njegov kompozitor i pijanista „broj 1“. Svet muzike napustio je posle rada na više novih operskih produkcija u Cirihu, Ženevi, Kilu, Pragu i Berlinu.

Stručnjak za muzičke maratone, u jednom od razgovora za Danas objasnio je da „takve poduhvate ne radi zbog Ginisove knjige rekorda, jer ga to ne zanima, već isprobava nove koncepte za koncerte u sali u našem potpuno digitalnom vremenu“. Stvarnom životu, emocijama, zdravom razumu davao je prednost nad sveprisutnom savremenom tehnologijom.

„To nije moj svet, ne želim da živim u takvom svetu. Za mene je to prva stepenica koja ceo svet, naše društvo i zajednicu vodi ka totalnom haosu. Kad odem na probu, srećan sam jer smo tamo bez interneta samo muzičari, instrumenti i ja“, govorio je maestro Felc.
Zalagao se za „što manje društvenih mreža, a više kompromisa, zajedničke komunikacije i međusobnog slušanja oči u oči“, jer je to važno i za budućnost klasične muzike.

– Već sada se vide promene u celom svetu. Orkestri su počeli da sviraju drugačiji repertoar, više aktuelnu i popularnu muziku, koncerti su danas kraći ili počinju ranije, imamo koncerte za decu, bebe i tinejdžere. To je nova situacija, koja ima i svoje pozitivne strane. Meni se, na primer, dopalo da dirigujem neke koncerte filmske muzike, ali nama je, što se klasične muzike tiče, potrebno da izvodimo dela Hajdna, Baha, Bramsa, Mendelsona, Bruknera, Malera, Vagnera, Štrausa… – upozoravao je Gabriel Felc koji je za sebe tvrdio da je „staromodan i da zalaže za tradicionalnu školu dirigovanja kroz koju je prošao u Istočnoj Nemačkoj“.

BGF: LJubav koja greje u svakoj noti

„Dragi naš Gabrijele, trebaće nam mnogo snage da prihvatimo tvoj odlazak, ali ono što si nam dao ostaće zauvek u našoj muzici. Od tebe smo dobili novu perspektivu, čvrsto samopouzdanje za čije trajanje ćemo se boriti i beskrajno mnogo ljubavi koja će nas grejati u svakoj noti. Zauvek ćemo imati naša ‘Zvona’, našu ‘Tosku’, našu ‘Eroiku’, Brukenrovu Sedmu, bukvalno svakog Malera kojeg smo izveli… Iako konačan, taj spisak je ogroman i večan. Dragi naš maestro, prijatelju naš, Beogradska filharmonija ti salutira. Addio, grande Gabriel“. Ovim rečima BGF se oprostila od maesta Gabriela Felsa, s porukom u post skriptumu: „Vidimo se na ‘korekturi'“.

Opraštanje

Preko društvenih mreža od maestra Felca oprostili su se mnogi muzičari koji su sa njim sarađivali tokom proteklih sezona u BFG. „Dragi Gabrijele, otišao si prerano. S ponosom mogu reći koliko sam imao sreće što sam te upoznao 2023. i što sam imao priliku da podelim scenu sa tobom u našoj izvanrednoj ‘Toski’ u Beogradu, a kasnije i u našoj ‘Madam Baterflaj’ 2024, takođe sa fantastičnom BGF. Veoma sam se radovao što ćemo ponovo zajedno izvesti našu ‘Kavaleriju Rustikanu’ sledećeg juna u Kilu… Počivaj u miru, dragi moj prijatelju i veoma cenjeni muzičaru. Nedostajaćeš nam i pamtićemo te“, oglasio se i španski tenor Eduardo Aladren.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari