Nakon „Kaligule“, po motivima romana Albera Kamija, u režiji Tomaža Pandura (najveća pozorišna koprodukcija na ovim prostorima od raspada velike Jugoslavije), druga premijera ovog leta u Budvi takođe je poduhvat saradnje dve institucije iz regiona – festivala Grad teatar Budva i najmlađeg avangardnog pozorišta u Sloveniji, „Anton Podbevšek teatra/APT“ (osnovan 2006.
Nakon „Kaligule“, po motivima romana Albera Kamija, u režiji Tomaža Pandura (najveća pozorišna koprodukcija na ovim prostorima od raspada velike Jugoslavije), druga premijera ovog leta u Budvi takođe je poduhvat saradnje dve institucije iz regiona – festivala Grad teatar Budva i najmlađeg avangardnog pozorišta u Sloveniji, „Anton Podbevšek teatra/APT“ (osnovan 2006. u Novom Mestu).
Reč je o predstavi „Kadmopolis/Udaljeni pogled“ u režiji Matjaža Bergera, koja nastavlja dramski segment „Budvanske priče“, a premijerno je izvedena preksinoć, na sceni Starog grada između crkava. Ova montaža fragmenata tekstova značajnih pisaca i filozofa, kako je reditelj opisao predstavu, započela je na sceni Hegelovom „Filozofijom istorije“, a nastavila se tekstovima Semjuela Beketa „Šta, gde“ i „Bezimeni“, poezijom Pola Elijara „Sloboda“, romanom „Mučnina“ Žan Pol Sartra, a završila se „Hazarskim rečnikom“ Milorada Pavića.
Sam koncept „Kadomopolisa“ vezan je za utopiju nekolicine naseobina koje su nastale na Sredozemlju, gradova čiji utopistički temelj čini odnos između kamena, mora i ljudi, tako da predstava može biti mit o nastanku Budve, ali i Nice, Trsta… i bilo koje mediteranske egzistencije, koja u tome traži zakonitosti svoje civilizacije i kulture. U sat vremena, koliko traje ova predstava izuzetne likovnosti, Matjaž Berger pokazao je svoju simboličnu pozorišnu avanturu, u kojoj su glavne uloge, pored kolega iz Slovenije, odigrali beogradski glumci – Vojislav Brajović, Milica Mihajlović i Ana Sakić.
Zanimljivo je da publiku kroz priču o nastanku sveta, slobodi, ljubavi, totalitarizmu… „vodi“ Vojislav Brajović, koji u „Kadmopolisu“ govori još neprevedene tekstove Beketa, ali se ne pojavljuje na sceni. Svi akteri „teatra avangarde“ Matjaža Bergera, pored naših glumaca – Pavle Ravnohrib, Nana Milčinski, Aleksandra Balzamović, Julija Kamnar (gimnastičarka), Eva Osolnik (ples), Irena Yebuah Tiran (operska pevačica), Leticija Akuokor Slapnik Yebuah (timpani), sa scene Starog grada između crkava, ispraćeni su višeminutnim ovacijama.
Posle izvođenja u Budvi, „Kadmopolis/Udaljen pogled“ seli se u Sloveniju, u Novo Mesto, gde bi, po rečima reditelja, trebalo da se igra u jednom kamenolomu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


