Izvođenjem komada „Falsifikator“ Beogradskog dramskog pozorišta, po tekstu i u režiji Gorana Markovića, u Užicu je počeo 15. jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“. Do 15. novembra, biće prikazano ukupno sedam predstava za koje selektor Bojan Munjin, pozorišni kritičar iz Zagreba, smatra da su najbolja teatarska ostvarenja u protekloj sezoni BiH, Crne Gore, Hrvatske i Srbije.
Otvorivši festival, Goran Marković u ulozi savetnika ministra kulture, podsetio je da je ta pozorišna smotra nastala u najtežim trenucima posle raspada Jugoslavije, a potom odao priznanje Direkciji festivala što je uspela da održi njegov koncept. – Užički pozorišni festival je prvi pokazao kako su umetnost i kultura brži i efikasniji od politike, da su pozorišni komadi mnogo pametniji od političkih programa, a pozorišni umetnici važniji od moćnika koji su nam godinama zagorčavali život. Užice je imalo hrabrosti da iz svog naziva ne izbriše prefiks jugoslovenski i to onda kada su ga se svi odricali, u trenucima kada je nacionalno bilo važnije od umetnički vrednog“, poručio je Marković. Nakon sjajne igre ansambla BDP, u komadu koji je nastao kao deo projekta Gete instituta povodom dvadeset godina pada Berlinskog zida, smeštenom u 1968. godinu čija je centralna ličnost direktor škole koji bezrezervno veruje u Jugoslaviju i falsifikuje diplome a nakon otrežnjenja okončava samoubistvom, ispričana je crnohumorna priča o nama, našim iluzijama i želji da u njih verujemo.
– Fiksirao sam početak raspada Jugoslavije na dva događaja: studentske demonstracije protiv Tita i eksplozije bombe u bioskopu „20. oktobar“ u Beogradu, koji je prvi teroristički akt u zemlji, koja je na prvi pogled izgledala idealno i uljuljkano u život bez problema“, objasnio je Marković, a potom svedočio da je svog oca, sada pokojnog Radeta Markovića, pitao: – Kako se desilo da smo posle strašnog i krvavog Drugog svetskog rata sve zaboravili, da je sve bilo u redu i da smo se voleli u bratstvu i jedinstvu. On mi je odgovorio – terorom! To je bio teror, morali smo da se volimo. Ipak, ja to tako nisam video, nisam se osećao drugačijim, jer sam druge nacije. Ne znam da li iko može tačno da odgovori na pitanje – šta nam se desilo“, naveo je reditelj.
Sinoć je ansambl NP Užice igrao komad „Majstor i Margarita“, a večeras će se predstaviti glumci CNP iz Podgorice komadom „Don Žuan“ u režiji Ane Vukotić. U okviru pratećeg programa, u holu pozorišta, otvorena je izložba fotografija s prethodnog festivala, autora Radovan Baje Vujovića, a juče je na Maloj sceni predstavljen književni festival „Na pola puta“, koji već pet godina u Užicu okuplja pisce iz BiH, Hrvatske, Crne Gore i Srbije.
Dodirnuli smo dno
„Jugoslavija je pala, i mi smo svi zajedno s njom tresnuli. Ovo što sada živimo je na dnu“, rekao je Marković, a potom dodao: „Živeti civilizovano je stvar odluke i dogovora. Ukoliko toga nema, nema nam spasa. Potrebna nam je kritična masa ljudi, koji žele da žive civilizovano da bismo krenuli iz sadašnjeg stanja“, izjavio je Goran Marković.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


