Ivan Jevtović: Ne pamti se u istoriji ovolika mržnja vlasti prema kulturi 1

Kultura i obrazovanje su pod najvećim udarom, jer su poslednja vrednost koju ovaj režim nije uspeo u potpunosti da uništi, i kada pogledate druge slojeve društva, sve je nekako devastirano i skoro opustošeno – kaže za Danas glumac Ivan Jevtović, prvak Ateljea 212.

Jevtović je zajedno sa kolegama iz svoje kuće, Branimirom Brstinom i Nebojšom Ilićem, prisustvovao štrajku upozorenja glumačkog sindikata Narodnog pozorišta Singlus, u nedelju, 7. decembra, kada je posle pauze od više od dva meseca Uprava nacionalnog teatra otvorila zgradu za nastavak sezone.

Sa transparentom „Smena uprave. Odmah“, glumci Narodnog, koji su u međuvremenu neke od svojh predstava igrali u Ateljeu 212 i na drugim beogradskim scenama koje su im pružile gostoprimstvo, organizovali su ovaj štrajk jer njihovi zahtevi koje su saopštili 3. oktobra još nisu ispunjeni.

Nelegitimni i sramni član koji zabranjuje javno iskazivanje političkog stava, kako su saopštili, još uvek nije uklonjen iz Pravilnika o disciplinskoj odgovornosti koji je u septembru donela nova Uprava, nisu smenjeni ni Uprava ni Upravni odbor na čelu sa Dragoslavom Bokanom, kao ni Nikola Selaković, koji je još uvek ministar kulture.

Zato je štrajk upozorenja od nedelje nastavljen svake večeri ispred NP, a na kraju predstava glumci izlaze na poklon publici sa transparentom „Narodno je narodno“, i to će trajati, kako kažu, do ispunjenja njihovi zahteva.

Prema rečima Jevtovića, presija i nasilje koje sprovodi ovaj režim ne pamte se u našoj novijoj istoriji.

– Ispostavilo se da je u odnosu na onu prethodnu diktaturu protiv koje smo se borili 90- tih godina, proces borbe protiv ove vlasti mnogo komplikovaniji i teži, jer tada kultura i kulturne ustanove nisu kažnjavane u ovolikoj meri. Ako pričamo o pozorištu devedesetih, mi smo imali neki izlaz u slobodu, u neka pitanja i procese. Ta vlast koja je učinila toliko zla i svojim građanima ovde i narodima oko nas, nekako se pribojavala ili zazirala da previše dira u kulturu.

U odnosu šta se danas dešava, čini mi se da je ipak imala i vrstu poštovanja, makar i minimalnu, prema tome šta se dešava u Narodnom pozorištu i u drugim ustanovama kulture, na Univerzitetu, i u svojoj represiji nije išla do krajnjih poniženja. Sumanitost i nasilje ovog režima dovode do ubrzane propasti svih vrednosti koje čine jedno društvo, jednu državu i njegove građane – navodi Jevtović.

– Sada smo očigledno u nekom činu, meni se čini poslednjem, u kojem vlast iz revanšizma, iz bahatosti, iz sujete, iz prostote i toliko očigledne mržnje, hoće da dokaže da ona određuje sve, i da može da uradi što god joj je volja. Svakoj instituciji, svakom zakonu, svakoj profesiji, svakom čoveku, i da je sve što postoji u našem društvu, uključujući i nas, građane, njen privatni posed.

Ali, mislim da su joj dani odbrojani, i da je ovaj režim otišao u potpunu antitezu. Sve što se dešava u poslednje vreme – i crne liste koje postoje ne samo za umetnike nego i u svim profesijama, bez obzira na visoku stručnost nekih ljudi, i to nasilje prema studentima, profesorima, sudijama, tužiocima, lekarima, i te zabrane za festivale, i za sve druge događaje i programe koji nisu po „volji“ vladajućih, to se ipak nikada nije dešavalo u ovakvom obimu.

Prema rečima Jevtovića, njegove kolege u Narodnom su u protestu, jer je novi pravilnik o „pravilima ponašanja“ umetnika koji je donela režimska uprava neprihvatljiv i nezakonit.

– Taj pravilnik je gori od pravilnika koje su pisale nemačke okupacine vlasti u vreme Drugog svetskog rata. To znači da umetnici danas apsolutno nemaju nikakva prava, iako su se za ta prava borile i izborile sve generacije stvaralaca od kada postoji pozorište kod nas, i legitimno im pripadaju. I kao što sam rekao, mislim da preživljavamo poslednji čin današnje vlasti, koji će, slutim, a to se može videti svakog dana, u finišu biti još suroviji i sumanutiji.

Ali odbrojavanje do njenog kraja započelo je pre godinu dana, i nastavlja se sve hrabrije i odlučnije. Kao što glumci Narodnog ne odustaju od ispunjenja svojih zahteva, verujem da od borbe za zakone i svoja građanska prava neće odustati ni drugi ljudi u Srbiji – ističe Ivan Jevtović.

Podsećanja radi, kada su glumci okupljeni u Singlusu 3. oktobra najavili prvi štrajk upozorenja i objavili svoje zahteve, baš toga dana uprava se odjednom dosetila opasnosti od dotrajale protivpožarne zaštite koju hitno treba rekonstruisati, i zatvorila NP, kako je saopštila, „na tri nedelje“. Tri nedelje su se protegle na više od dva meseca, i za to vreme sve druge službe su neometano radile, pozorište je bilo zatvoreno samo za glumce…

Sličnu manipulaciju, u osnovi nelegitimnu, jer se njome uzurpira pravo  zaposlenih na štrajk,  Uprava je pokušala da sprovede i u nedelju,  7. decembra – sa potpisom v.d. upravnika NP Dragoljuba Bajića, doneta je Odluka da prostor foajea, gde je Singlus najavio održavanje štrajka, „zbog aktuelnih mera zaštite od požara nije bezbedan za organizovano okupljanje umetnika i zaposlenih u kući“, iako je to isti prostor u kojem se okuplja publika da bi ušla u salu.

Glumci su, ipak, u foajeu koji je „nebezbedan“ za njih održali štrajk upozorenja, izjavili da se raduju povratku na matičnu scenu, ljudima koji ih vole i sa njima dele tu čaroliju, i borbu za ispunjenje svojih zahteva vode svake večeri.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari