Otvorena izložba Topografija bola: Vunene skulpture Arpada Pulaija u Muzeju primenjene umetnosti 1Foto: Anđela Stojanović

Izložba „Topografija bola“ umetnika Arpada Pulaija,prepoznatljivog po svojim jedinstvenim „mekanim“ skulpturama od vune, nedavno je otvorena u Muzeju primenjene umetnosti i trajaće do 23 septembra .

Skulpture Pulaija nastale su primenom različitih složenih tehnika: mokrog filcanja, filcanja iglom,  pletenja, kukičanja, veza i sito-štampe.

Putem dugotrajnog i iscrpljujućeg mentalnog i fizičkog rada, umetnik stvara figure – svojevrsna alter ega, kroz koje izražava lična iskustva, strahove i telesnu bol, uzrokovane zdravstvenim razlozima.

Nastale u periodu od  2020. do danas, umetnikove skulpture grade prostorne instalacije poput Lolike, Vunenog Ja, Trilogije Ega, U vučijoj zamci, Bye, Bye, Crvenog vrta i Crvene bašte, dok je dvodimenzionalna filcana površina podloga za iznenađujući video-rad Digitaktilno.

Govoreći jezikom bajki – toplim, bliskim, a duboko ličnim i autentičnim, Pulai, pričajući o sebi, progovara o svima nama.

Otvorena izložba Topografija bola: Vunene skulpture Arpada Pulaija u Muzeju primenjene umetnosti 2
Foto Anđela Stevanović

Osvrnuvši se na postavku izložbe „Topografija bola“ profesor FPU Zlatko Cvetković istakao je da bogatstvo i raskoš tekstila kao medija ne prestaje u savremenom umetničkom stvaralaštvu.

„Kada pomislimo da je na vrhuncu, novi rad ili grupa radova nas iznenade svojom pojavom, i shvatimo da su dometi ovog medija neiscrpni i teško predvidivi“.

On je primetio da u vremenu gde dominiraju digitalne tehnologije i digitalna stvarnost, neke od najstarijih tehnika tkanje, pletenje, pustovanje, kukučanje i vez  ̶  koje su povezane sa manuelnim radom i opipljivim produktom zauzimaju izuzetno istaknuto mesto u savremenoj umetničkoj praksi.

„Jedan od primera vešte upotrebe tradicionalnih tehnika i materijala je stvaralaštvo Arpada Pulaija. Svojim višedecenijskim umetničkim delovanjem on istražuje granice između zanata i umetnosti. Kroz stvaranje sopstvenog univerzuma, izmeštenog iz konteksta realnosti, od materijala koji se obično koristi za dvodimenzionalne, trodimenzionalne, ultilitarne komade. Stalnim osmišljavanjem formi,  koje ukazuju na neraskidivu povezanost čoveka i prirode, uspostavlja balans između unutrašnjeg i spoljašnjeg sveta, stvarajući ravnotežu između umetnosti i zanata. Zanatska umetnost mu omogućava konekciju sa svim slojevima publike, a konceptualna promišljenost višeslojna značenja“, ocenio jw Cvetković.

Prema njegovim rečima predstavljeni radovi su u formi hibridnih, mekih, skulptura i prostornih instalacija.

„Hibridnost je u njegovim delima utkana u sam koncept figuracije, koja je istovremeno fantazmagorična, alegorijska i arhetipska. Izbor vune kao bazičnog materijala nije slučajan. Ona za njega nije samo puka sirovina, nego i snažan pokretač i oslonac za artikulaciju imaginacije. Kao tradicionalni, prirodni, tekstilni materijal omogućava mu da stvara na više nivoa: fenomenološkom, ontološkom, ekološkom i simboličkom“ rekao je, između ostalog, profesor Zlatko Cvetković.

Arpad Pulai se zahvalio Muzeju primenjene umetnosti MPU  i kustoskinji Bojani Popović, kao i ekipi koja je učestvovala u postavci, Ivanu Staniću i Sanji Majstorović.

Preteći program „Topografije bola“

Tokom trajanja izložbe predviđen je prateći program .
13. septembar 2025, u 13 sati: na izložbi sa umetnikom
20. septembar 2025, u 13 sati: na izložbi sa umetnikom
27. septembra 2025, u 13 sati: na izložbi sa umetnikom i dr Ljubomirom Milanovićem, autorom teksta u katalogu

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari