Foto: Medija centarNe stišava se bura u vezi sa krizom u Narodnom pozorištu u Beogradu zbog odluke Ministarstva kulture da na čelo ove kuće dovode Dragoslava Bokana a naši ugledni glumci i glumice Jelisaveta Seka Sablić, Svetlana Ceca Bojković, Milan Caci Mihailović i Tihomir Tika Stanić, govore kako oni vide ovaj atak vlasti na umetnike.
– Ja mislim da je to samo još jedan panični samouništavajući pokušaj garinture na vlasti da demonstrira autoritet koji nema uopšte među umetnicima pogotovo u pozorištu – kaže glumac Tihomir Tika Stanić za Danas povodom imenovanja Dragoslava Bokana na čelo Upravnog odbora Narodnog pozorišta u Beogradu.
Prema njegovim rečima to neće slomiti otpor umetnika, naprotiv.
– To će samo doprineti činjenici da ova vlast ostane upamćena po beščašću, a otpor umetnika je već takav da ideja da taj Bokan bude na čelu nacionalnog teatra nikad neće zaživeti –

– Uverena sam da je ovo osveta – kaže glumica Svetlana Ceca Bojković povodom krize u Narodnom pozorištu u Beogradu.
– Oni vrlo dobro znaju ko je taj lik. Namerno su ga postavili i namerno su ga postavili da uvede strogoću, mada je i to preblaga reč. U svakom slučaju mislim da je to skandalozan potez – ističe Ceca Bojković .
– Toliko je to skandalozan atak na umetnike, na umetnost uopšte jer znamo kakav je to čovek. Dovoljno je da se prisetimo svih onih izjava koje je davao tokom godina, kao i njegovih akcija kao Belog orla. Da ne govorim o njegovoj stručnosti. On jeste završio režiju – pa šta?. Toliki su takođe završili taj fakultet. Radi se o ličnosti. To je osveta umetnicima – smatra Ceca Bojković.
Glumica Jelisaveta Seka Sablić takođe je užasnuta idejom da na čelo Narodnog pozorišta dođe osoba popput Dragoslava Bokana.
– Dovođenje na to važno mesto, u tom važnom pozorištu, uprkos tom celom ansamblu i uprkos svim nekvalifikacijama i ljudskim i profesionalnim tog gospodina Bokana, režim demonstrira svoju paniku, pa onda usput možda i da nagradi sve one koji su bajagi uz njih, one koje je teško gledati jer su izgubili i poslednje osobine koje čine da se neko zove čovek. Nedragi režimu, mnogo vas je teško i gledati i slušati! – poručila je Seka Sablić.
Glumac Milan Caci Mihailović kaže da odnos prema kulturi mnogo govori o samoj vlasti, i da bi se kod normalnih ljudi nakon sedam meseci protesta zbog tragedije u Novom Sadu očekivalo otrežnjenje.
– Što se Narodnog pozorišta tiče, kao penzioner iz sve snage podržavam kolege iz pozorišta u kome sam započeo karijeru pre 55 godina. Nedopustiv je odnos prema kulturi, ali to slikovito govori o aktuelnoj vlasti. Od normalnih ljudi bi se očekivalo otrežnjenje posle ovih tragičnih sedam meseci, ali ovde otrežnjenja nema! Kažnjavaju glumce koji podržavaju studente. Neka im igraju onih četvoro-petoro podobnih. Treba da znaju da tako neće moći dugo! U stvari,oni to već vrlo dobro znaju! – poručuje Milan Caci Mihailović.

Podršku Narodnom pozorištu u Beogradu uputile mnoge njihove kolege iz ostalih teatarskih kuća među kojima su Jugoslovensko dramsko pozorište, Srpsko narodno pozorište, Beogradsko dramsko pozorište, Pozorište na Terazijama, Narodno pozorište u Somboru, Puls teatar, kao i Asocijacija filmskih reditelja Srbije.
Željko Hubač o nedavnim izjavama Dragoslava Bokana
Željko Hubač, pozorišni reditelj, svojevremeno direktor Drame u Narodnom pozorištu u Beogradu, koga je s tog mesta uprkos uspešnom radu smenio tadašnji upravnik te kuće Dejan Savić primetio je tokom nedavnog gostovanja Dragoslava Bokana na jednoj televiziji koliko on ne razume suštinu teatra.
– Bokan je između ostalog izjavio da Narodno pozorište nije prihvatilo da izvodi tekst Milovana Vitezovića, da je čovek umro a da mu mi nismo izveli tekst. To, jednostavno, pokazuje da Bokan ne ide u Narodno pozorište. Da je barem pogledao repertoar NP, on bi video da je taj tekst otkupila uprava s Ivanom Vujić na čelu, da je igran više od godinu dana, ,istini za volju, nema velikog interesovanja publike ali je na redovnom repertoaru . – kaže Hubač, dodajući da to nije jedina izjava Bokana koja ilustruje njegovo nerazumevanje suštine funkcionisanja jedne institucije kulture.
– Izjavi recimo tako„Šta će Narodnom pozorištu u Beogradu specijalni odnosi sa HNK?“, zašto ne sarađuje sa Budimpeštanskim teatrom?. On stvarno ne zna, a trebalo bi da zna budući da je to informacija koju ima i Ministarstvo kulture, da mi već dugi niz godina imamo potpisan protokol sa nacionalnim teatrom iz Budimpešte, da smo tamo bili u nekoliko navrata na njihovom najznačajnijem festivalu Mitem, da je to pozorište gostovalo kod nas u Beogradu, ali takođe je logično da imamo saradnju sa svim teatrima iz regiona između ostalog sa onim najznačajnijim u umetničkom smislu pre svega iz Hrvatske, kao što je Zagrebačko kazalište mladih. Imamo protokol saradnje i sa Hrvatskim narodnim kazalištem HNK, i sa SNG Ljubljana, Narodnim pozorištem u Sarajevu, Podgoričkim teatrom, Skopskim teatrom . To se zove regionalna saradnja – podseća Hubač.

On dodaje da je veoma problematično imati na čelu kuće čoveka koji osporava saradnju i koji je šovinista.
– Bokan je sebe tako postavio u više navrata.. To što njemu sad smeta saradnja NP Beograd i HNK Zagreb, to je sprečavanje nacionalnog teatra da ima međunarodnu saradnju – ukazuje Hubač.
– Ako vi emanirate šovinizam, neće vas sa voljom primiti, osim u prostor koji emanira šovinizam, a ja sam siguran da naše kolege iz Nacinalnog teatra iz Budimpešte, koje poznajem lično ne emaniraju šovinizam – zaključuje Željko Hubač.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


