Foto: Prudence UptonKomad „Kralj“, za koji svetska štampa tvrdi da spada u kategoriju „mora se videti“ spojio je nagrađivanog australijskog reditelja i koreografa Šona Parkera i međunarodno priznatog bugarskog muzičara, koreografa i igrača Iva Dimceva.
U izvođenju Parkerove trupe iz Sindeja i muziku Dimceva koji se u „Kralju“ pojavljuje i kao igrač, australijski umetnici dve večeri zaredom, 25. i 26. marta, u okviru 22. Beogradskog festivala igre, nastupiće na sceni Pozorišta na Terazijama na kojoj je pre 14 godina Šon Parker gostovao sa komadom „Srećan kao Lari“.
– Zahvalni smo BFI što možemo da predstavimo kreativnost Australije koja gaji različitosti jer se u njoj prepliću mnoge kulture, što će publika videti u predstavi „Kralj“ koja istražuje muški identitet kroz jednu vrstu pozorišnog eksperimenta – najavio je Horas Hil, otpravnik poslova Ambasade Australije u Srbiji, gostovanje sidnejske kompanije Šona Parkera u sedištu Nacionalne fondacije za igru.
Komad je premijerno izveden 2019. u Sindeju, traje 75 minuta i na scenu izvodi igrače uglavnom formirane na hip-hopu i uličnoj igri koju su je radom preoblikovali u tokove savremene igre.
Tu je fascinantna scenografija sa 20 biljaka koje čine pravu džunglu uz elemente gotovo operskog glamura.
– Rad na komadu „Kralj“ za mene je bio neka vrsta povratka u detinjstvo, sećanje na iskustva dečaka iz provincije koji odrasta u muškarca od koga se očekuje da postane uspešan čovek sa što manje pokazivanja osećanja. Danas su se vremena promenila, mladići odrastaju u drugačijem okruženju dok otkrivaju kao biti dobar i uspešan kad je u pitanju identitet. Za ovaj komad jako je važna muzika i dok sam se pitao kako da to rešim na internetu sam čuo pesme Ivana Dimceva – objasnio je Šon Parker kako je na nastao mnogohvaljeni i provokativni komad „Kralj“, čiju koreografiju zapadni kritičari porede sa „Šekspirovom poezijom“.
Ivan Dimcev je objasnio da, pošto je i sam koreograf, a ne samo muzičar i igrač, isprva nije bio oduševljen Parkerovim pozivom ali da je, kad je video kako radi, shvatio je da će to biti uspešna saradnja.
– U toku rada na „Kralju“ otvorile su se i neke moje traume odrastanja mladog geja u Bugarskoj, što nije bilo lako. Otvorila su se ta sećanja, ali svi su bili pažljivi prema meni – koreograf, igrači, osećao sam se na sigrnom terenu. Tako je nastala ta jedinstvena muzika – rekao je Ivan Dimcev koji je u „Kralju“ sve vreme na sceni i kao pevač.
Dramaturgiju za „Kralja“ uradila je Veronika Neve, dok je kao savetnik za hortikulturu i dizajn džungle angažovana čuvena, u vreme premijere 75. godišnja, botaničarka Peni Hunsted.
Kompanija Šona Parkera već decerniju i po važi za „smelu australijsku trupu koja je izdigla kroz uspehe na međunarodnoj sceni zahvaljući integraciji zanimljivih koreografskih formi, impresivnim muzičkim partiturama i izrazitoj pozorišnoj inovativnosti“.
Trupa gostuje širom sveta, a iza sebe osim turneja po 24 države ima i rasprodatu sezonu u londonskoj prestižnoj plesnoj kući „Sadler’s Vels“.
Prošle godine proglašena je za australijsku „Najinovativniju kompaniju igre“ i „Kompaniju za izvođačke umetnosti godine“.
Njen osnivač Šon Parker je ne samo nagrađivani koreograf i igrač, nego je poznat i kao glumac i kontratenor, čiji rad obuhvata filmske, televizijske i pozorišne produkcije uživo.
Rođen na imanju za uzgoj grožđa u Milduri, a igru je otkrio na jednom od baletskih koncerata svoje sestre.
Radio je kao pevač i glumac u lokalnim pozorišnim i muzičkim produkcijama, bio uspešan i u fudbalu i borilačkim veštinima, ali se na kraju opredelio za studije igre na Viktorijanskom koledžu umetnosti.
Igrao je u više prestižnih komanija u Evropi i SAD, dok se nije vratio u Australiju i 2010. osnovao vlastitu trupu.
Od 2019, Parker je član Australijske akademije za muziku i scenske umetnosti.
Koncerti po kućama
Pozorišni reditelj, koreograf, vizualni umetnik, kantautor i kvir aktivist iz Bugarske Ivan Dimcev autor je više od 40 scenskih predstava u kojima se mešaju različite umetnosti – od igre i pozorišta do muzike, slikarstva i fotografije.
Napisao više od 100 originalnih pesama, a njegova „Pesmarica“ popularna je u Evropi, obe Ameirke i Aziji.
Tokom pandemije virusa korona održao više od 400 privatnih koncerata „po kućama“ širom Bugarske, SAD , kao i Evrope.
Osnivač je i direktor bugarske fondacija Humarts, a širom Evrope otvara izvođačke prostore za mlade umetnike za savremenu umetnost i muziku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


