Foto: Milovan MilenkovićPoslednji ministri kulture – Maja Gojković i Nikola Selaković – nisu postavljani na ta mesta da bi zastupali interese kulture i njenih radnika, već da brane interese partije i vođe, kaže producentkinja i kustoskinja Marijana Cvetković.
Niko od njih, dodala je, nikada nije adresirao nijedno relevantno pitanje za polje kulture, otvorio novu instituciju, izvršio decentralizaciju… već su glumili ulogu ministra kulture, a sprovodili agendu SNS-a u rasprodaji društvenih i zajedničkih dobara.
Nezavisna kulturna scena traži smenu ministra kulture Nikole Selakovića zbog, kako navode, dramatičnog pogoršanja stanja u sistemu finansiranja kulture i, između ostalog slučaja Generalštab.
I nije to jedina afera koja potresa kulturu u Srbiji, dok glumci i pozorišni radnici štrajkuju zbog stanja u Narodnom pozorištu, buni se struka zbog izbora anonimnog i nepoznatog umetnika koji će predstavljati Srbiju u Veneciji na Bijenalu.
Producentkinja i kustoskinja Marijana Cvetković kaže da je trenutna situacija u kulturi rezultat guranja problema pod tepih prethodnih decenija.
„Mislim da je ovo rezultat barem dvodecenijske degradacije društvenih vrednosti i važnosti kulture i čitavog sistema kulture. Kulturni radnici su se osnažili da iskorače iz svojih uobičajenih pozicija prihvatanja i ćutanja. I zato to sada izgleda kao da je izrazito burno. To je zapravo samo, nadamo se, kraj jednog dugog devastirajućeg procesa“, rekla je ona.
Upitana šta Generalštab predstavlja za vlast, Cvetkovićeva odgovara da, pored očiglednih finansijskih interesa, slučaj Generalštaba ilustruje nameru ove vlasti da izbriše jugoslovnesko nasleđe.
„Ona želi da izbriše iz javnog polja sećanje domete jugoslovenskog društva, kulture, arhitekture. To se radi perfidno, ne govori se o tome, ali se spomenici na nedavnu istoriju potpuno ruše. Primera je bezbroj, ne samo u Beogradu, nego širom Srbije, ali mislim da to daje u stvari takođe i jednu ideološku komponentu tom leks specialisu“, dodala je ona.
Tu, kako kaže, anti-intelektualnu tendenciju – koja ima za cilj da ukine kritičko mišljenje – vidi i u prosveti, urbanizmu i svim drugim oblastima društvenog života.
Kultura je, u tom smislu, možda glasnija, jer je kritička misao u osnovi proizvodnje umetnosti i kulture, dodala je.
Struka je isključena iz Generalštaba, ali i iz izbora Predraga Đakovića, umetnika za kog stručna javnost kaže da je nepoznat, kao predstavnika Srbije na Bijenalu u Veneciji.
„Nije bitno koji je umetnik u pitanju, već da je ovo još jedan primer ogoljene namere ove vlasti da zloupotrebi svaku instituciju kulture, uključujući i paviljon Srbije u Veneciji. To je jedna od retkih institucija savremene umetnosti koja nam je još ostala (jer savremena umetnost je svedena na marginu)“, navela je ona.
Poslednji ministri kulture – Nikola Selaković i Maja Gojković – savršeno reprezentuju kulturnu politiku koja dolazi od Srpske napredne stranke ili Srpske radikalne stranke, navela je.
„Oni tu nisu došli da zastupaju interese polja kulture u vladi Republike Srbije. Oni su tu došli da brane interese svoje partije i svoga vođe, da sprovode strategiju regresije kulture vrlo sistematično. Niko od njih nije dobio zadatak da unapređuje sistem kulture. Niko od njih nikada nije adresirao nijedno relevantno pitanje za polje kulture – od uslova rada, od ekonomskog položaja radnika zaposlenih u javnom sektoru kulture, koji su inače na najnižoj lestvici u odnosu na sve druge radnike u javnom sektoru.
Ti ljudi nikada nisu otvorili nijednu novu instituciju kulture, nisu sproveli do kraja politiku decentralizacije kulture, koja je ovde neophodna. Dakle, nikada nisu pokrenuli nijedno relevantno pitanje, već su glumili zapravo ulogu ministra kulture, sprovodili agendu Srpske napredne stranke u razaranju javnog sektora, u rasprodaji društvenih i zajedničkih dobara. To je bila njihova misija. Sredstva namenjena kulturi delili su partijskim poslušnicima i prijateljima. Ostaće upamćeni u istoriji naše kulture kao mračne figure koje su razarale ne samo kulturu, nego zapravo čitavo ovo društvo decenijama“, opisala je ona.
Smatra da je ovo „poslednji stadijum kulture pod SNS-om“.
„Mislim da građani ove zemlje više neće trpeti takav odnos prema sopstvenoj kulturi. Odličan primer je upravo NeBitef, gerilski Bitef koji se organizuje sledeće nedelje u Beogradu, kao jedan glas pobune i kao jedna pokazna vežba kako je moguće pobuniti se u formi samoorganizovanog festivala koji ima međunarodni karakter i koji okuplja ljude, kako bi podigli glas protiv onoga što se dešava svima nama“, zaključila je, piše portal N1
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


