Medenica za Danas: Oficijelnog Bitefa definitivno neće biti, a politička cenzura Mila Raua je čist debilizam 1Foto: FoNet-Novi-magazin

„Najbolji Bitef je onaj koji se uopšte neće desiti“, poručuje teatrolog, pozorišni kritičar, bivši umetnički direktor i selektor Bitefa Ivan Medenica za Danas komentarišući odluku Odbora 59. Bitefa da cenzuriše program umetničkog tima Miloša Lolića i Borisava Matića.

Kako ističe, skandal nema veze sa samom predstavom, već sa činjenicom da je njen autor – reditelj Milo Rau – postao nepoželjan za vlast.

Nakon što su umetnički tim 59. Bitefa – Miloš Lolić i Borisav Matić – optužili Odbor festivala za cenzuru švajcarskog reditelja Mila Raua, kulturna javnost burno je reagovala.

Teatrolog i bivši umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica ocenjuje da je reč o političkoj cenzuri i „skandalu koji će trajati“, ističući da je Bitef ovim činom izgubio svoj slobodarski duh.

– U političkoj i medijskoj močvari u kojoj se naše društvo već godinama davi, postalo je normalno da afera sustiže aferu i da nijedna od njih, ni one političke, a kamoli one iz oblasti kulture, ne traju više od nekoliko dana. Već sada, na njenom samom početku, jasno je da će afera – zapravo skandal – vezan za 59. Bitef trajati duže, možda i nedeljama, jer se ovako nešto, i pored svih drugih udara koje ovaj režim sistemski vrši na kulturu, nikad nije desilo. U javnom saopštenju objavljenom u Danasu, kustos 59. Bitefa, renomirani reditelj Miloš Lolić i njegov saradnik, mladi pozorišni kritičar Borisav Matić, nedvosmisleno optužuju Odbor festivala da je izvršio – cenzuru. Većinom glasova (tri protiv jednog) odbijen je ceo program, jer umetnički tim nije hteo da prihvati „kompromis“ i odrekne se predstave Proces Peliko jednog od vodećih svetskih reditelja – Mila Raua – kaže Medenica.

On dodaje da je naročito indikativno to što se predstavom Mila Raua, koja je trebalo da bude na programu 59. Bitefa, niko nije bavio.

– Zanimljivo je da predsednik Odbora, Svetozar Cvetković (onaj jedan glas „za“), u saopštenju datom Vremenu potvrđuje razloge za „nepodobnost“ ove predstave koje su izneli Lolić i Matić: zapravo, problem uopšte nije bila sama predstava, kojom se niko nije ni bavio! Predstavu sam gledao u junu na Bečkom festivalu, koji vodi upravo Rau, jedan od vodećih u svetu. To je rediteljski oblikovano scensko čitanje dokumenata iz stravičnog slučaja višegodišnjeg drogiranja, podvođenja i silovanja Žizel Peliko, koje je vršio njen muž sa velikim brojem drugih muškaraca. Ni najmaštovitiji um ne može da zamisli šta bi u ovoj temi, toliko društveno važnoj (nasilje nad ženama), kao ni u njenom scenskom obliku (dokumentarni teatar, scensko čitanje), bilo neprihvatljivo trima članovima Odbora. Problem, dakle, nije bila predstava, nego, kako tvrde Lolić i Matić – a potvrđuje i sam Cvetković – njen autor Milo Rau. Kristalno je jasno da je, posle njegovog prošlogodišnjeg politički eksplozivnog govora na otvaranju Bitefa, s akcentom na pošast zvanu iskopavanje litijuma u Srbiji, a zbog kog prethodni umetnički direktor Bitefa Nikita Milivojević nije dobio drugi mandat, Milo postao problematičan za vlast – ističe Medenica.

Prema njegovim rečima, politička cenzura Mila Raua je čist debilizam, a pitanje je dana – možda i sata – kada će sam Milo Rau na sve ovo javno reagovati.

– Za koga je to Milo Rau persona non grata a? Tri člana Odbora Bitefa, za onu koja ih je dovela na to mesto – od juče bivšu gradsku sekretarku za kulturu Natašu Mihailović Vacić (verujem da je prošla „toplog zeca“ zbog Milovog govora, pa se sada, možda, lično sveti) – ili za nekog nevidljivog, mnogo iznad nje? Prošlogodišnja afera Rau izazvala je buru i u najvišim političkim krugovima. Ali ova politička cenzura Raua je čist debilizam, jer je dovoljno samo guglovati njegovo ime da se vidi da je on politički izuzetno aktivan i da neprestano reaguje na politički teror – bilo u slovačkoj kulturi, u Gazi ili bilo gde u svetu. Drugim rečima, samo je pitanje dana, ako ne i sata, kada će on reagovati na to što ga je srpski režim (u liku članova Odbora, bivše sekretarke ili nekog iznad njih) proglasio nepoželjnim, pa će domaći skandal postati – internacionalan – konstatuje Medenica.

Pokušaje glumca i predsednika Odbora Svetozara Cvetkovića da se u ovakvim okolnostima 59. Bitef održi, on smatra naivnim.

– U takvom kontekstu, potpuno su iluzorni, naivni, pa i neodgovorni napori bivšeg predsednika Odbora Svetozara Cvetkovića (podneo ostavku, ali mu još nije prihvaćena), oglašeni u Vremenu, da se uprkos svemu, uprkos cenzuri koju je sam Odbor izvršio, nastavi rad na 59. Bitefu. Poziv na takav Bitef odbiće svaki domaći i svetski umetnik od integriteta. Posle očekivanog Rauovog saopštenja, verovatno će se povući i legendarni Romeo Kasteluči, čiju je predstavu Lolić uvrstio u svoj program, a Odbor se sada za nju drži kao za slamku spasa. Oficijelnog Bitefa, dakle, definitivno neće biti – smatra Medenica.

O tome ko je odgovoran za ovaj skandal, Medenica kaže da će vreme pokazati, ali da ostavka gradske sekretarke za kulturu Nataše Mihailović Vacić već dovoljno govori za sebe.

– Koga sve treba zbog toga pozvati na moralnu i materijalnu odgovornost, to će vreme pokazati. Odbor izvesno, po „komandnoj odgovornosti“, nesumnjivo i bivšu sekretarku (verovatno, u foto finišu, ostavkom pokušava da se izvuče iz afere 59. Bitefa, ali joj to nećemo dozvoliti). Ostale odgovorne znaćemo ako ovi pioni progovore o tome čije su više naloge – verujem da ih je bilo – sprovodili u delo. Na kraju, da parafraziram dugogodišnju izvršnu direktorku Bitefa Jelenu Knežević: u okolnostima političkog nasilja u svim oblastima života u Srbiji, najbolji Bitef, onaj koji je veran svojoj izvornoj, progresivnoj, emancipatorskoj i buntovničkoj misiji, je upravo ovaj – onaj koji se uopšte neće desiti – zaključuje Ivan Medenica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari