Foto Marko Krunić, Marc Driessen, Marko KrunićMiloš Lolić tvrdi da je Odbor Bitefa cenzurisao dolazak čuvenog pozorišnog reditelja Mila Raua, na ovogodišnje 59 izdanje Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala navodi se u današnjem zajedničkom saopštenju ovog nagrađivanog reditelja i njegovog saradnika pozorišnog kritičara Borisava Matića.
Saopštenje „Miloša Lolića i Borisava Matića pod naslovom „Istorijska godina za Bitef!“ prenosimo u celosti:
Odbor festivala odbio je planirani program umetničke direkcije festivala, zbog jednog nepoželjnog umetnika.
Reč je o presedanu: u kontinuitetu od 58. burnih godina, tokom kojih je umetnička direkcija uvek bila odgovorna za program Bitefa, nemamo zabeležen slučaj gde Odbor festivala obustavlja dolazak inostranog gosta u Srbiju.
Ove godine Odbor je većinom glasova presudio da na Bitef ne treba da dođe švajcarski reditelj Milo Rau.
Samo spominjanje njegovog imena bilo je razlog da protiv programa umetničke direkcije glasaju izaslanica Sekretarijata za kulturu Ana Veljković, novinarka Borka Golubović Trebješanin i organizator Srđan Obrenović, dok je predsednik Odbora glumac Svetozar Cvetković jedini glasao za usvajanje programa.
Na sednicama Odbora nikada nijednom rečju nije raspravljano o temi i kvalitetu selektovane predstave „Proces Peliko“ u režiji Mila Raua niti je uzeto u obzir da je ovo gostovanje ekskluzivitet svetskih razmera, s obzirom na to da je predstava premijeru doživela pre samo nekoliko meseci, čime bi Beograd bio četvrti grad na svetu koji je ugošćuje, posle Beča, Avinjona i Lisabona.
Odbor u većini nije zanimalo ni to što je gostovanje ove predstave posledica saradnje Bitefa i Bečkog festivala (Wiener Festwochen), trenutno jednog od najrelevantnjih teatarskih okupljanja u Evropi.
Odbor nije uzeo u obzir ni to da prekidanje visemesečnih pregovora o gostovanju predstave ima posledice po decenijama građeni ugled našeg najznačajnijeg festivala.
Jedan od članova Odbora postavio je pitanje: zar ništa nismo naučili prošle godine? Ali nije bilo odgovora na kontra-pitanje: šta je to trebalo da naučimo? Podsećamo da je Milo Rau održao govor na otvaranju prošlogodišnjeg izdanja festivala u kom je spominjao ekološki štetno rudarenje širom sveta, pa i u Srbiji.
Ovaj govor, pun citata iz istorije pozorišta i drame, mediji navode kao razlog zbog kog je Sekretarijat za kulturu Grada Beograda ove godine prepolovio budžet festivala i odlučio da ne obnovi mandat prethodnoj umetničkoj direkciji.
Do pre nedelju dana prilika da se 59. Bitef ipak održi je podrazumevala da tim umetničke direkcije potpiše cenzurisani program, sa zjapećom rupom umesto predstave Mila Raua; ili pak da ta rupa bude popunjena čimegod, što je na sednici Odbora i predloženo.
To ‘čimegod’ predstavlja jednako bitan deo problema jer potvrđuje da deo Odbora suštinski ne zanima kvalitet programa Bitefa niti koncept iza tog programa.
Naše odustajanje od programske celine na kojoj je rađeno mesecima unazad dovelo bi do saučesništva u urušavanju autonomije umetničke direkcije, te samih postulata festivala.
Tim umetničke direkcije ovogodišnjeg 59. Bitefa (Miloš Lolić, Borisav Matić i donedavno Ana Vujanović) okupio se oko stava da progresivan i društveno provokativan festival poput Bitefa mora biti relevantan akter u vremenu istorijskih previranja.
Uprkos radu u potpunim neuslovima (poput prekratkih rokova, neizvesnosti budžeta kojim raspolažemo, kasnog pozivanja međunarodnih i domaćih saradnika), uspeli smo da zaokružimo kompaktno kuriran i produkcijski održiv program iza kog stojimo svojim integritetom.
Referentni okvir našeg programa Bitefa je tema sistemskog nasilja, od policijskog, preko ekonomskog do rodno-zasnovanog i seksualnog. Dvojici vodećih glasova svetskog teatra (Milo Rau i Romeo Kasteluči) suprotstavljamo one naše koji tek dolaze (Andreja Kargačin, Ana Janković, Aleksander Zain, Akcioni odbor – kolektiv studenata Fakulteta dramskih umetnosti).
Ovi mladi zakinuti glasovi spremni su i odlučni da preispitaju okoštalu pozorišnu formu, nametnute identitete i samu poziciju autorstva, rešeni da se odupru represivnom sistemu.
Ana Vujanović se, nakon izuzetnog dopinosa, povukla iz zajedničke borbe za institucionalni Bitef, obrazlažući svoju odluku rečima:
Glavni razlog mog povlačenja je snažan stav koleginica i kulturnih radnica oko Bitefa i u mom užem krugu u Beogradu da bi održavanje festivala u ovim uslovima značilo podržavanje privida normalnosti. To može biti tačno ili ne, i teško je sada doći do neke objektivne istine, ali sam odlučila da uvažim taj stav i priklonim se istini u Ijudima.
I sami smo proteklih meseci unutar tima diskutovali o poziciji Bitefa u trenutku protivpravnog i represivnog delovanja nadležnih nad kulturnom scenom i širom zajednicom.
Prilikom rada na programu smo znali da podobnost ne sme biti kriterijum i da je nedopustivo svako kršenje ustavom zagarantovane slobode, između ostalih i slobode govora inostranih i domaćih umetnika.
Bitef mora ostati platforma za angažovane glasove koji kritički sagledavaju realnost.
Ne uvažavamo stav Odbora festivala da reditelj Milo Rau, ali i bilo koji umetnik sveta, može biti persona non grata baš na Beogradskom internacionalnom teatarskom festivalu.
Tim umetničke direkcije 59. Bitefa
Miloš Lolić
Borisav Matić
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


