Foto Radmila RadosavljevićProtestu podrške ansamblu Drame Narodnog pozorišta, i skandiranju „Narodno, a ne napredno“, „Odgovornost Pravda Istina Kultura“, „Uprava napolje“, „Bokane odlazi“, u petak, 3. oktobra, pridružile su se kolege iz svih beogradskih pozorišta, filmski umetnici i javne ličnosti, studenti u blokadi i brojni građani koji su kao publika došli da brane svoj teatar.
Podsećanja radi, glumci NP su dva dana pre ovog protesta najavili da će 3. oktobra stupiti u štrajk upozorenja protiv stupanja na snagu Pravilnika o radnoj disciplini kojim se, između ostalog, zabranjuje i kažnjava iskazivanje građanskih i društvenih stavova u ovoj kući, ali su ih nova uprava, čiju smenu traže, i ministar kulture „preduhitrili“.
Na dan protesta, u petak ujutru, v.d. upravnika NP Dragoljub Bajić i ministar Nikola Selaković, objavili su da će Narodno pozorište biti zatvoreno najmanje tri nedelje, zbog, kako su naveli, radova na protivpožarnoj zaštiti, i bezbednosti publike i zaposlenih, a da o ovoj odluci pre toga uopšte nisu obavestili zaposlene.
Među brojnim kolegama iz drugih pozorišta koji su u petak po jakoj kiši zakrčili ugao Vasine i Francuske ulice, i stali ispred Narodnog zajedno sa ansamblom Drame, bili su Svetlana Bojković, Anita Mančić, Miodrag Tabački, Tihomir Stanić, Milica Kralj, Đurđa Tešić, Jelena Mijović, Milan Marić, Branislav Trifunović, Nikola Rakočević, Aleksandra Janković, Jovana Stojiljković, Dragana Varagić, Nataša Ninković, Goran Jevtić, Milan Nešković…

Tu su bili i filmski reditelji Vladimir Tagić, Ana Marija Rosi, Marija Perović…, profesori Fakulteta dramskih umetnosti Ivan Medenica, Ksenija Radulović, Vanja Šibalić, Jelena Mitrović…, kao i profesori sa drugih umetničkih fakulteta, poput Katarine Jovanović, operske pevačice i profesorke na Fakultetu muzičke umetnosti…
Podršku je dao i hrvatski glumac Goran Bogdan, i penzioneri Narodnog, reditelj Božidar Đurović koji je bio i u upravnik ove kuće, glumica Dobrila Boba Stojnić…, mnoge javne ličnosti, poput advokata Bože Prelevića, kao i brojni studenti koji su pozvali na zajedničku odbranu nacionalnog teatra, i građani.
U saopštenju ansambla koje je pročitao glumac Aleksandar Vučković, u kojem se traži ostavka i smena ministra kulture, Upravnog odbora na čelu sa Dragoslavom Bokanom i kompletne uprave tog pozorišta, istaknuto je da su uprava, Upravni odbor teatra i ministar kulture u petak, 3. oktobra, zatvorili Narodno pozorište za umetnike i publiku, iz navodno, „bezbednosnih razloga“:
„Prema našim saznanjima, od 14. jula ove godine oni su bili upoznati sa tačnom bezbedonosnom situacijom u pozorištu, i nije nimalo slučajno što se pozorište zatvara 3. oktobra, kada na snagu stupa sraman Pravilnik protiv kog se ansambl Drame solidarno pobunio“.

Kako je za Danas izjavila Svetlana Ceca Bojković, koja je kao prvakinja Drame 1991. otišla iz nacionalnog teatra iz istih razloga, pokušaja političke represije nad umetnicima, „istorija se ponavlja“.
– Jako me rastužuje što sam posle više od trideset godina opet ovde, u protestu za odbranu svojih kolega, umetnosti, kulture, što samo govori da se ništa nije promenilo, i da smo pod tom istom autoritarnom vlašću iz 90-tih, koja umetnike doživljava kao svoje neprijatelje – kaže Bojković.
– To je ista garnitura ljudi koja se vucara po rukovodećim mestima u državi, i pokušava da eliminiše sve ono što su civilzacijske, demokratske i kulturne vrednosti. Te mehanizme diktature i manupulacija dobro je izučila još u doba Miloševića, i sada ih primenjuje na najžešći mogući način. I ova nova uprava, sve je to ista politička matrica 90-tih godina – doveli su čoveka koji nema veze sa pozorištem na mesto predsednika Upravnog odbora da bude njihov politički komesar, i svoju stranačku SNS garnituru.
Ali oni su beznačajni ljudi, neodvojivi od radikala i prostačkih, agresivnih radikalskih manira. Takvi ljudi ne mogu da ponize umetnike ma koliko se trudili i sprovodili svoju represiju, ne mogu čak ni da nas uvrede, jer su umetnici milionima svetlosnih godina udaljeni od njih i nedodirljivi sa njihovim svetom – ističe Svetlana Bojković.

Kako navodi glumica koja je obeležila ovdašnje pozorište, i koja gotovo isto poštovanje kulturne javnosti uživa i za svoju umetnost glume i za neumorni višedecenijski građanski aktivozam i borbu demokratske vrednosti, ona je na protestu ispred svoje nekadašnje matične kuće sa osmehom:
– Znam da će Narodno pozorište, umetnici i njihova publika pobediti i u ovoj borbi, kao što su pobeđivali i u svim prethodnim. Jer, kao što piše na ovim transparentima, „Narodno je narodno“, a ove radikalske eskadrile su tu samo u trenutnom prolazu. Vidimo koliko je i puno građana došlo da podrži svoje pozorište, i to me jako raduje – ističe Svetalana Bojković.
Ivan Medenica, profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, teatrolog i pozorišni kritičar, kaže da je veoma srećan što je veliki broj kolega i ljudi iz kulture došlo da podrži ansambla Drame NP, kao i predstavnici drugih ansambala ove kuće.
– Zbog niza nečuvenih postupaka, od kojih su neki i protivzakoniti, koji su se desili u Narodnom pozorištu poslednjih meseci, od dovođenja stranačke SNS uprave do proglašavanja novog pravilnika kojima se onemogućava umetnicima izražavanje građanskih stavova, i sada vrlo sporne odluke o zatvaranju pozorišta iz bezbednosnih razloga, koji se tiču protivpožarne zaštite.
Prosto, ne može se zamisliti da je pozorište do te mere ugroženo, a da se svo ovo vreme od dolaska protivpožarne inspekcije 14. jula normalno radilo, da je 1. oktobra zvanično počela nova sezona, premijernom obnovom opere „Bal pod maskama“, i predstavama na sceni „Raša Plaović“ koje su igrane 1. i 2. oktobra – smatra Ivan Medenica.

Ksenija Radulović, profesorka na FDU, navodi da podršku umetnicima, pored brojnih kolega ne samo iz pozorišta, daju i građani, publika Narodnog pozorišta koja se takođe okupila.
– U našem društvu se postepeno širi svest o zajedništvu i solidarnosti, što je i osnovna premisa uređene ljudske zajednice, u krajnjoj liniji po tome se i razlikujemo od drugih živih vrsta. Okupljanje ispred Narodnog pozorišta pokazuje i da građani – ili bar jedan deo njih – imaju svest o tome da je ovo što se dešava sa nacionalnim teatrom pitanje od javnog značaja a ne samo određene struke, čak i bez obzira na to što pozorišnu publiku čini srazmerno mali procenat stanovništva – kaže profesorka FDU i teatrološkinja.
Kako ističe Radulović, mnogi autori ukazuju da masovnost, posebno u 21. veku, nije jedini kriterijum koji definiše društvene procese.
– A ti procesi uglavnom i polaze od manjinskih grupa. Na nivou društvene svesti, važno je da sve profesije imaju međusobni senzibilitet i razumevanje za svaku struku, da se različiti segmenti društva povezuju u zajedničkom interesu, a ne da se građani fokusiraju isključivo na ona pitanja koja se tiču samo njih lično. Kao što se, uostalom, i pitanje očuvanja univerziteta – kao osnovnog stuba modernog društva – odnosi doslovno na sve građane a ne samo one koji na njemu rade ili studiraju.
– Jer, ako se univerzitet uruši, svakog treba da zanima kod kog i kakvog lekara će sutra ići, koji i kakvi inženjeri će projektovati mostovi, objekte, kakvi nastavnici će podučavati vašu decu…. a to u potpunosti prevazilazi domen ideološkog. Tako i trenutna događanja u Narodnom pozorištu treba posmatrati šire, u skladu sa onim što zovemo javni interes i pitanja od javnog značaja, a kultura i nacionalni teatar svakako tu spadaju – smatra Ksenija Radulović.

„Bal pod maskama“ – gala proslava za SNS
„Zanimljivo“ je, svakako i to, što nova uprava i ministar kulture, ako su za problem protivpožarne zaštite i ugroženost publike i zaposlenih bili obavešteni 14. jula, nisu još tada zatvorili vrata NP.
Ali, kako se vidi i na sajtu pozorišta, tradicionalna Otvorena vrata, kada u turi kroz zgradu teatra domaći i strani poseotioci imaju priliku da saznaju istorijske podatke o ovom zdanju kulture od nacionalnog značaja, da se upoznaju sa procesom rada, obiđu scenu, garderobe, radionice, pozorišni bife…, prema zvaničnim podacima, organizovane su 19. jula, i 10. i 16. avgusta.
Naravno, tu je i pitanje: zar svaka odgovorna uprava jednog pozorišta, pogotovu kad postoji tako velika opasnost po bezbednost, ne bi obavila sve tehničke poslove tokom letnje pauze, ili bar odložila početak nove sezone?
A Dragoljub Bajić i nova direktorka Opere Ljubica Vraneš, poslanica SNS u republičkom parlamentu, danima su najavljivali da će 157. sezona u NP svečano biti otvorena na Velikoj sceni 1. oktobra, premijernom obnovom Verdijeve opere „Bal pod maskama“.

Kako Danas saznaje iz svojih izvora, pokazalo se da je „Bal pod maskama“ bio pre svega gala proslava za SNS – u publici su bili brojni državni funkcioneri i funkcionerke, mnoge u dugačkim večernjim haljinama, a na raskošnom koktelu posle predstave zvanice je, prema rečima našeg izvora, animirala „glavna gazdarica“ Lj.V.
Takođe, na sajtu NP krajem septembra najavljen je oktobarski repertoar svih ansambala – 1. i 2. okobra na Sceni „Raša Plaović“ pred prepunim gledalištem izvedene su predstave „Sitnice koje život znače“ i „Bela kafa“, ali su se uprava i ministar kulture tek 3. oktobra „dosetili“ opasnosti od požara!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


