Foto: Ne: Bitef PromoPod sloganom „Bitef je tamo gde se okupimo“, ovogodišnji ne:Bitef biće održan od 15. do 18. decembra na više lokacija širom Beograda.
Bitefa, našeg najvećeg i najstarijeg međunarodnog pozorišnog festivala, ove godine nema, bar ne u institucionalnom obliku.
Nizom pogrešnih i nestručnih odluka, drastičnim smanjenjem budžeta, ukidanjem funkcije umetničkog direktora i, na kraju, otvorenom cenzurom programa, osnivač je počinio sve korake da se Bitef ove godine ne desi.
Najpre ga je gradska vlast razvlastila i osiromašila, zatim odložila i preoblikovala, a onda pokušala i da ućutka – jer je i posle skoro šest decenija ostao slobodarski, kritički, glasan, pobunjen.
Ali umesto ćutanja i povlačenja, usledio je odlučan odgovor neformalne grupe građana koju čine umetnice i umetnici, radnici i radnice u kulturi, koji od 15. do 18. decembra organizuju festival ne:Bitef pod sloganom „Bitef je tamo gde se okupimo“.
„Pametniji ne popušta, pametniji se organizuje – lekcija je koju smo naučili iz studentskog pokreta.
Burno reagujući na cenzuru Bitefa odlučili smo da ne pristanemo na brisanje važne istorije i živog nasleđa kritičkog pozorišta. Ne:Bitef je istovremeno „ne“ cenzuri i ne- institucionalni, nezavisni Bitef – nastavak festivala koji pripada zajednici, a ne bilo kom sekretarijatu, odboru ili vladi“, navodi se u programskom tekstu koji prati ovo izdanje Ne:Bitefa.
„Cenzurisani program Bitefa postao je mesto okupljanja: oko njega su se ujedinili brojni kulturni radnici i radnice, organizacije, saveznice i saveznici, publika i zabrinuti građani i građanke.
Bez novca, sa vrlo malo resursa, ali sa mnogo entuzijazma, solidarnosti i besplatnog rada, preuzimamo odgovornost da festival ipak održimo živim – gerilski, na više lokacija u gradu, od 15. do 18. decembra 2025. godine.
Time pokazujemo da scena ne prihvata cenzuru i da ne pristaje da je prećuti – kako bi rekla Žizel Peliko: ‘Sramota mora da promeni stranu.’”
Ne:Bitef će zvanično biti otvoren 15. decembra u 18 časova na Fakultetu dramskih umetnosti predstavom Proces Peliko čiji su autori Milo Rau i Servan Dekle.

Kroz sirov pozorišni dokumentarizam čitanja spisa sa nedavno okončanog sudskog procesa koji je potresao
javnost, predstava svedoči o sistemu koji omogućava da porodično nasilje prođe nezapaženo.
Žizel Peliko, sedamdesetdvogodišnja Francuskinja koju je u nesvesnom stanju suprug zajedno sa pedesetoricom muškaraca pronađenih na internetu silovao u rasponu od nekoliko godina, odlučila je da otvori suđenje za javnost i učini „da sramota promeni stranu”.
Ova koprodukcija Bečkog festivala i Festivala u Avinjonu će u Beogradu biti predstavljena u izvođenju gotovo 30 lokalnih glumaca/ca, kulturnih radnika/ca i aktivista/kinja koji su javnosti poznati po svojim profesionalnim dostignućima, ali i angažmanu za bolje društvo.
Među njima su kako Danas saznaje: Milena Radulović, Nada Šargin, Miloš Timotijević, Branislav Trifunović, pesnikinja Ljiljana Brailović koja aktivno brani svoj dom od Rio Tinta i mnoga druga imena koja će iznenaditi publiku.
Učestvovaće i Jelena Ivetić iz Šabačkog pozorišta, Nebojša Romčević i mnogi drugi.
Pre toga, sa početkom u 12 časova, na istom mestu biće održan razgovor u okviru međunarodne kampanje Resistance now! Together koju je pokrenuo Bečki festival.
Švajcarski reditelj Milo Rau, inicijator kampanje, razgovaraće sa predstavnicima domaće kulturne scene o represiji koju kulturni sektor trpi zbog odupiranja autokratiji i učešća u borbi za društvene promene.
Drugi festivalski dan, 16. decembar odvijaće se u Magacinu u Kraljevića Marka pod nazivom Oni dolaze, a biće posvećen mladim autorkama i autorima čije je produkcije domaća i svetska javnost trebalo da upozna tokom 59. Bitefa.
Cenzurisanjem programa i otkazivanjem zvaničnog festivala, ovi mladi umetnici i umetnice ponovo, makar kratkotrajno, onemogućeni su da se izraze.
Ipak, njihovi radovi nalaze različite puteve do ostvarenja i javnosti, pa će od 18 časova posetiocima Magacina biti prezentovane predstave: Dora ili Ko će da prošiva prsluke?, autorski projekat Andreje Kargačin, plesno i koreografsko istraživanje Tenzija Aleksandera Zaina, Samoubistvo kao (društvena) činjenica rediteljke Ane Janković i Društvo spektakla: diverzije samoupravljanja, autorski projekat Akcionog odbora, kolektiva studenata Fakulteta dramskih umetnosti FDU.
Narednog dana, 17. decembra u Centru za kulturnu dekontaminaciju publika će od 18 časova moći da pogleda projekciju predstave Bratija (Bros) Romea Kastelučija i Skota Gibonsa.
Bratija govori o policijskoj brutalnosti, odnosno o fenomenu masovnog muškog institucionalizovanog nasilja.

Radeći sa profesionalnim izvođačima i naturščicima, Kasteluči se kao i ranije služi tehnikama neverbalnog teatra, gradeći kompleksno simboličko delo sačinjeno od bogatih poetičnih slika koje pružaju mogućnost višestrukih tumačenja
Povodom predstavljanja snimka Bratije, reditelj predstave će se putem videa obratiti publici.
Nakon toga, od 19.30 časova, uslediće tribina pod nazivom Pravda i/ili kažnjavanje: ka abolicionističkoj budućnosti.
U svetlu aktuelnih društvenih previranja u Srbiji, ali i brojnih drugih širom sveta, postavlja se pitanje da li težnja za pravednijim društvom podrazumeva i radikalnu reformu ili potpuno odricanje od želje za kaznom i osvetom.
Na istoj liniji razmišljanja se može postaviti pitanje da li bi feministički i ostali progresivni pokreti trebalo
da se oslanjaju na represivni državni aparat, policiju i zatvorski sistem, u želji za pravdom ili bi trebalo da se fokusiraju na politiku brige, prevenciju nasilja i osnaživanje marginalizovanih grupa da se sa nasiljem izbore, ukoliko do njega dođe.
Treći festivalski dan biće završen pank koncertom i pratećom izložbom koji publiku očekuju
od 20 časova u Karmakomi.
Ne:Bitef i bend tehničara berlinskog pozorišta Folksbine predstaviće nešto malo drugačije – prljavi, besan i energični pank koncert Zaboravljene radničke borbe o značajnim radničkim podvizima iz naše istorije.
Pank veče stiže u Beograd zahvaljujući saradnji sa domaćim bendovima i studentima saradnicima.
Uz mini-izložbu i nastupe tri benda – nemački Pink Wonder i domaće snage Ubili su Batlera i Anima – svi
prisutni pozvani su da dele zajedničku istoriju, iskustva, sećanja i bes.
Ulaznice za ovaj događaj moći će da se kupe na ulazu u Karmakomu.
U petak, 18. decembra, program ne:Bitefa vraća se u Centar za kulturnu dekontaminaciju gde će od 18 časova biti održana tribina Umetnost: povlačenje i/kao otpor.
Ona će okupiti umetnice/ke, kustose/kinje, kulturne radnice/ke i aktiviste/kinje koji su u protekloj godini
delovali protiv cenzure i autokratske kulturne politike.
Polazeći od onemogućavanja ovogodišnjeg Bitefa, razgovaraće se o tome da li je kritika još uvek moguća unutar institucija umetnosti ili je upravo njihovo napuštanje – povlačenje, odustajanje, privremeno „neodržavanje“ – danas najsnažniji gest otpora.
Publika je takođe pozvana da se uključi u zajedničko promišljanje mogućih strategija borbe, solidarnosti i zauzimanja prostora za slobodu umetničkog izraza.
Festival će svečano biti zatvoren u 21 čas toplim obrokom, u duhu zajedništva i solidarnosti, kao i spontanim razgovorom u dvorištu CZKD-a.
Detaljne informacije o programu uskoro će biti dostupne i sajtu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


