Foto: Danijel RauskiPočetkom ovog meseca, na Velikoj sceni Jovan Đorđević Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, izvedena je premijera pod naslovom “Pričaj mi o ljubavi”. Balet najstarijeg teatra u našoj zemlji sa velikim je uspehom odigrao dela dva savremena koreografa – Enrika Morelija iz Italije i Icika Galilija iz Izraela, koji su na poziv direktorke Baleta, Aje Jung radili u Novom Sadu.
Ovaj diptih koji je publika u Novom Sadu ispratila ovacijama, stiže u Beograd. Gostovanje je zakazano za 13. april u Ateljeu 212, u okviru 22. Beogradskog festivala igre.
Komad Elegija koristi muziku Šopena i stihove Marianđele Gualtijeri kako bi jezikom koreografa Enrika Morelija predstavio priču o najtananijim ljudskim emocijama. “Poetičan, lirski pokret Morelija, stapa se sa odličnim kostimskim i svetlosnim rešenjima, a ansambl sa izuzetnom posvećenošću prenosi osećanja na publiku” – zabeleženo je nakon premijere.
U drugom delu večeri, energični pokret Icika Galilija i poznate muzičke numere Pereza Prada, u komadu pod nazivom Balkon ljubavi, predstavljaju iznenađenje i pravo osveženje za publiku. Radi se o nesvakidašnjoj koreografskoj postavci, koju prate atraktivna scenska rešenja, gotovo akrobatski stil igre, odličan smisao za humor i crno – bela estetika uz maestralne punđe na glavama igračica.
Izvrsni umetnici, različitih senzibiliteta – Icik Galili i Enriko Moreli – sa dve potpuno različite priče o ljubavi i izvrsnim mladim igračima Srpskog narodnog pozorišta, učinili su da novosadski Balet posle mnogo godina zaigra pred beogradskom publikom.
Ujedno, uz 17 trupa iz inostranstva koje gostuju na 22. Beogradskom festivalu igre, novosadski igrači pridružuju se kao osamnaesta zvezda u izuzetnom sazvežđu, uz priliku da se predstave novoj publici, inostranim kritičarima i producentima.

Elegija/Elegia
Ljudi u potrazi za sopstvenim ciljem i identitetom, ujedinjeni kroz isti istorijski period, epohu koja poput današnje donosi vrtoglavicu i zbunjenost. Pojedinci koji prate nove putokaze i traže načine da povrate sopstvenu rutu u trenutku izgnanstva iz normalnosti.
Priča o izgubljenim trenucima i odnosima, pod ruku sa traganjem, priča o sećanju, slikama i pejzažima koji su nekada bili poznati i utešni. Putovanje iz snova u cilju pronalaženja sebe, iz stanja nestalog.
A onda kada pomislimo da više nemamo šta da izgubimo, novi početak nas vraća na primarni instinkt otpora i borbe za život. Horski pokret nas uranja u vrtlog linija i putanja.
Svi susreti i preplitanja, u prividnom iskonskom haosu do povratka tišine, prepuštanje iznova otkrivenoj nadi, osećaj ponovnog rađanja. Pohvala brizi, usmeravanju pažnje na druge, utemeljena u poemama Marianđele Gualtijeri.
Komad je nastao 2022. godine za MM kompaniju igre i poneo prestižnu nagradu magazina Danza&Danza za najbolju italijansku produkciju 2023.
Igrač i koreograf, Enriko Moreli je diplomirao na Nacionalnoj akademiji za igru u Rimu. U okviru iste institucije pohađao je specijalističke studije za pedagoga.
Pobeđivao je na brojnim koreografskim takmičenjima u Italiji, dok mu je 2001. godine kao igraču pripala Srebrna povelja predsednika Republike Italije. Kreirao je radove za MM kompaniju igre, Balet Astra iz Rima, Baletsku školu pri Teatru rimske Opere, Teatar igre Dominik Volš, trupu Palermo InDanza, Kompaniju Kaos iz Firence, Teatro Masimo iz Palerma, Balet Segedina i Balet Milvokija.
Od 2004. godine je igrač MM kompanije igre, a zajedno sa Mikeleom Merolom vodi program za usavršavanje igrača u Ređo Emiliji.Trenutno je angažovan kao koreograf MM kompanije igre i Baleta u Segedinu.

Balkon ljubavi/El Balcón del Amor
Ponekad, kao odrasli, naiđemo na naizgled trivijalne pojedinosti koje nas vrate u mladost i tadašnje nade. Muzika Peresa Prada, svojom lakoćom, pruža mi dubok osećaj jednostavne radosti. Čini me srećnim kada vidim kako se mlada generacija odnosi prema njoj i kada otkrijem različite slojeve osećanja koje ona u njima budi: radost, smeh, ali i dubok osmeh…
Icik Galili
Jedan od najvažnijih savremenih koreografa, Icik Galili rođen je u Izraelu, a svoju profesionalnu karijeru igrača započeo je u Kompaniji Bat Dor i Kompaniji Batševa. Upravo u ovim trupama, počeo je da se bavi i koreografijom.
Zahvaljujući podršci Roberta Koena, umetničkog savetnika Kompanije Batševa, usavršavao se u Velikoj Britaniji na kursu za profesionalne kompozitore i koreografe, uz podršku čuvene Gulbenkian fondacije. U Holandiju se preselio 1991. godine, gde je u Groningenu osnovao svoju trupu.
Kao umetnički direktor NND/Galili Dance, više od jedne decenije postavljao je standarde u oblasti savremene umetničke igre, doprinoseći međunarodnom ugledu grada i regiona. U Amsterdam se vratio 2009. godine, kao suosnivač i umetnički direktor trupe Dansgroep Amsterdam.
Tokom svoje karijere, Galili je postavio originalna dela za najistaknutije kompanije sveta, uključujući Štutgart balet, Državni balet Berlina, Gauthier Dance, Balet državne Opere Minhena, Balet Cirih, Balet Monte Karla, Engleski nacionalni balet, Balet Nacionalne opere Bordoa, Balet Sao Paola, Gulbenkian balet, Veliki kanadski balet i mnoge druge.
Njegov umetnički izraz prepoznatljiv je po snažnoj fizikalnosti, poetičnim slikama i neprekidnom istraživanju granica igre, pokreta i teksta. Galili konstantno podstiče igrače na kreativno promišljanje i nezavisnost, čime stvara dela koja brišu granice između sna i stvarnosti, individualnog i univerzalnog.
Dobitnik je brojnih prestižnih nagrada, a njegovo delo nastavlja da inspiriše pozorišnu publiku širom sveta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


