Foto: PARAMOUNT PICTURES - Album / Album / ProfimediaTo da je ukus različit kada su u pitanju filmovi ne iznenađuje i često se desi da publika i kritičari nemaju isto mišljenje o nekom ostvarenju.
Zato neki filmovi prvo budu dočekani podsmehom, a naknadno postanu kultni i, uprkos lošoj oceni na sajtu Rotten Tomatoes, imaju kvalitet, piše Index.hr.
1. Jennifer’s Body (2009)
Ocena na Rotten Tomatoes-u: 46%
Rediteljka Karin Kusama i scenaristkinja Dajablo Koudi udružile su snage u filmu koji je u vreme izlaska pogrešno predstavljen kao tinejdžerski horor za mušku publiku, dok je u stvarnosti reč o subverzivnoj feminističkoj horor-komediji sa elementima satire.
Radnja prati Dženifer Ček (Megan Foks), popularnu srednjoškolku koja posle nasilnog okultnog rituala postaje demonsko biće gladno muških žrtava. Njena najbolja drugarica Nidi (Amanda Sejfrid) pokušava da otkrije šta se desilo sa Dženifer i da zaustavi niz ubistava.
U vreme kada je film izašao, publika ga nije razumela, delimično zbog marketinške kampanje koja je seksualizovala glavnu glumicu i potpuno zanemarila tematske slojeve.
Danas se, zahvaljujući reinterpretaciji iz ugla feminističke kritike i generaciji koja je odrasla uz ovaj film, Jennifer’s Body smatra pretečom savremenih žanrovskih preispitivanja ženskog identiteta i seksualnosti.
2. Kingdom of Heaven (2005)
Ocena na RT: 39%
Istorijski spektakl Ridlija Skota smešten je u doba krstaških ratova i prati Balijana od Ibelina (Orlando Blum), francuskog kovača koji, nakon porodičnih tragedija, postaje ključna figura u odbrani Jerusalima. U filmu takođe glume Eva Grin, Džeremi Ajrons, Brendan Glison i Edvard Norton kao harizmatični kralj Balduin IV.
Iako vizuelno impresivan, film je bio kritikovan zbog nedostatka emocionalne dubine i površnog prikaza složenih istorijskih tema.
Ipak, kasnije je rediteljska verzija, u trajanju od skoro tri sata i deset minuta, potpuno promenila percepciju filma. Kritičari i gledaoci tada su ga počeli smatrati jednim od najambicioznijih epskih filmova 21. veka.
3. Practical Magic (1998)
Ocena na RT: 24%
Romantično-fantastični film zasnovan na romanu Elis Hofman, Magija donosi priču o sestrama Ouens – Sali (Sandra Bulok) i Džilijan (Nikol Kidman) – koje potiču iz porodice veštica proklete da svaka njihova ljubav završi tragedijom.
Nakon što slučajno ubiju Džilijaninog nasilnog partnera, njih dve pokušavaju da prikriju zločin, dok se njihova moć sve više razvija, a stare porodične tajne izlaze na površinu.
Reditelj Grifin Dan stvorio je čaroban svet koji meša realizam i bajkovite elemente, ali kritičari nisu bili oduševljeni kombinacijom žanrova – romantike, komedije, trilera i fantastike.
Ipak, publika je s vremenom prihvatila film kao toplu, emotivnu priču o sestrinskoj ljubavi, marginalizaciji i prihvatanju sopstvenog identiteta.
4. Vannila Sky (2001)
Ocena na RT: 43%
Američki rimejk španskog filma Abre los ojos donosi slojevitu psihološku dramu u režiji Kamerona Kroua, sa Tomom Kruzom u ulozi Dejvida Ejmsa, uspešnog izdavača koji, nakon saobraćajne nesreće, doživljava niz dezorijentisanih i nadrealnih iskustava.
Ostale uloge tumače Penelope Kruz (koja je glumila i u originalnom filmu), Kameron Dijaz i Džejson Li.
Nebo boje vanile kombinuje naučnu fantastiku, romantičnu dramu i filozofska pitanja identiteta, svesti i stvarnosti. Iako su neki kritičari hvalili ambicioznost filma, mnogi su ga smatrali pretenzioznim i zbunjujućim.
Ipak, film danas ima odane obožavaoce i sve se češće reinterpretira kao odvažna, emotivno duboka alegorija o savremenoj teskobi i gubitku kontrole nad sopstvenim životom.
5. Kung Pow: Enter the Fist (2002)
Ocena na RT: 13%
Film unutar filma, Kung Pow je delo komičara Stiva Odekjerka, koji je film režirao, napisao scenario i igra glavnu ulogu. Film koristi scene iz hongkonškog borilačkog filma Tiger & Crane Fists (1976), koje su digitalno modifikovane, sinhronizovane sa novim dijalozima i kombinovane sa originalnim scenama.
Radnja prati muškarca poznatog kao Izabrani (Odekjerk), koji pokušava da se osveti misterioznom ubici koji je ubio njegove roditelje.
Iako su kritičari film proglasili besmislenim, među publikom je stekao gotovo kultnu popularnost zahvaljujući svojoj bizarnosti, slobodnom pristupu montaži i nekonvencionalnom humoru.
6. Constantine (2005)
Ocena na RT: 46%
U ovoj mračnoj adaptaciji DC-jevog stripa Helblejzer, Kijanu Rivs tumači Džona Konstantina, okultnog detektiva koji se bori protiv demonskih sila i pokušava da ispravi sopstvene grehe kako bi izbegao pakao.
Tokom istrage navodnog samoubistva mlade žene, upliće se u sukob između neba i pakla, u kojem je sudbina čovečanstva bukvalno u njegovim rukama. Ostale uloge tumače Rejčel Vajz, Tilda Svinton, Džajmon Hunsu i Piter Stormar kao nezaboravno demonski Lucifer.
Film je vizuelno upečatljiv, sa atmosferom koja spaja noar estetiku i gotički nadrealizam. Kritičari su bili podeljeni – mnogi su zamerali udaljavanje od originalnog stripovskog materijala, posebno zato što Rivsov Konstantin nije Britanac.
Ipak, s vremenom je film stekao veliki broj obožavalaca, naročito zbog vizuelnog stila, mračne tematike i harizmatične izvedbe glavnog glumca.
7. Marie Antoinette (2006)
Ocena na RT: 57%
Sofija Kopola donosi osebujan prikaz života slavne francuske kraljice u filmu koji spaja istorijsku dramu sa modernom estetikom i muzičkom podlogom punom indi i pank rok hitova.
Kirsten Danst se nalazi u ulozi austrijske princeze koja postaje francuska kraljica sa petnaest godina, a Džejson Švarcman tumači njenog nespretnog supruga, budućeg kralja Luja XVI.
Umesto klasičnog biografskog pristupa, Kopola prikazuje dvorski život kao spektakl otuđenosti, mladalačke zbunjenosti i eskapizma, upakovan u pastelne boje.
Kritičari su film osudili kao površan i stilski pretenziozan, ali za mnoge gledaoce upravo je taj stil ono što ga izdvaja – film prikazuje dvor Versaj više kao zlatni kavez nego kao simbol moći.
Marie Antoinette se s vremenom etablirao kao kultni film koji reinterpretira istoriju kroz prizmu savremene ženske usamljenosti.
8. Babylon (2002)
Ocena na RT: 56%
Demiјen Šazel, reditelj hvaljenih dela kao što su Whiplash i La La Land, kroz Babylon je prikazao ekstravagantnu odiseju kroz rane dane Holivuda.
Film istražuje tranziciju sa nemog filma na zvučni kroz sudbine nekoliko likova, uključujući Džeka Konrada (Bred Pit), zvezdu na zalasku karijere, i Neli LaRoj (Margot Robi), mladu glumicu željnu slave. Ulogu Menija Torresa, ambicioznog imigranta, tumači Dijego Kalva.
Babilon je raskošan, haotičan i stilizovan film koji istovremeno slavi i osuđuje holivudski sistem. Iako su mnogi hvalili tehničku izvedbu i glumačke nastupe, kritikovan je zbog narativne nedoslednosti i preterane dužine.
Ipak, ostvarenje je u vrlo kratkom roku privuklo vernu bazu obožavalaca koja veruje da će s vremenom steći kultni status.
9. Man on Fire (2004)
Ocena na RT: 39%
Film u režiji Tonija Skota, Man on Fire je nasilna, emotivna i stilski prepoznatljiva priča o iskupljenju.
Denzel Vošington glumi Džona Krizija, bivšeg pripadnika specijalnih jedinica koji u Meksiku prihvata posao telohranitelja male devojčice Pite Ramos (Dakota Fening). Nakon njene otmice, Krizi kreće u nemilosrdni osvetnički pohod protiv kriminalnog podzemlja.
Kombinuje eksplozivnu akciju sa iznenađujuće dirljivim odnosom između Krizija i Pite, a vizuelni stil obeležen je dinamičnom montažom i oštrim kontrastima boja.
Kritičari su ga okarakterisali kao preterano nasilan i vizuelno prenaduvan, ali je publika prepoznala emotivnu srž priče i izuzetnu hemiju između glavnih glumaca. Man on Fire se danas smatra jednim od najboljih osvetničkih trilera 2000-ih.
10. Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Ocena na RT: 50%
Teri Gilijam je ekranizovao kultni roman Hantera S. Tompsona koji je sve, samo ne konvencionalan. Džoni Dep glumi novinara Raula Djuka, dok Benisio del Toro tumači njegovog advokata doktora Gonza.
Dvojac putuje u Las Vegas pod izgovorom novinarskog zadatka, ali zapravo tone u sve dublje slojeve halucinacija, paranoje i apsurda izazvanih enormnim količinama droga.
Haotičan je i stilizovan do ekstrema – baš kao i izvorni tekst. Kritičari su bili podeljeni: jedni su ga hvalili kao vernu adaptaciju duhovnog i psihodeličnog ludila, dok su ga drugi nazvali dezorijentišućim.
Ipak, s vremenom je Fear and Loathing in Las Vegas postao favorit među ljubiteljima eksperimentalnih i nekonvencionalnih narativa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


