Foto: Pozorište mladihPremijera “Čarobna frule” biće upriličena u sredu 17. decembra od 19 sati u Pozorištu mladih u Novom Sadu.
Kraj godine u Pozorištu mladih biće u znaku Mocartove “Čarobne frule”.
Nadaleko čuvenu operu, kao predstavu za decu, režirala je gošća iz Hrvatske, a zapravo argentinska rediteljka Renata Karola Gatika.
Glumci su: Marija Radovanov, Ksenija Mitrović, Uroš Lazović, Aleksandar Milković, Slobodan Ninković i Saša Latinović.
Autorski tim čine: Milica Sinkauz i Ivana Đula, koje su raspisale tekst za predstavu, ista Ivana Đula i Luka Vrbanić, koji su udesili muziku za ovu priliku, korepetitorka Agota Vitkai Kučera, koja je raspevavala glumce, Vesna Popović, koja je izmaštala scenografiju i Milica Grbić Komazec, koja je kreirala kostime i lutke i Ratko Jerković, koji je dizajnirao svetlo.
Rediteljka Renata Karola Gatika kaže da je ovom predstavom želela da deci, kojoj je to prvi susret s operom, približi taj muzičko pozorišni žanr.
Opera je dosta zahtevna forma za dečju pažnju i njihova interesovanja uopšte, dodaje, ali ipak je uverena da već od malih nogu moramo krenuti s tom edukacijom.
– Ovo neće biti klasično opersko pozorište, ali smo od Mocarta uzeli najviše što se moglo. Muzika je ostala najbitnija vertikala predstave i sve što je dramsko i lutkarsko, kao i sama igra, vrti se oko muzike. Pevanje, koje je bilo izazov za glumce, prilagođeno je za dečju publiku. Samu priču ove Mocartove opere malo smo „čistili”, jer smo hteli da to bude bajka u kojoj princ oslobađa princezu, bori se protiv zla, da bi na kraju pobedilo dobro – izjavila je rediteljka.
Glumci kažu da su uživali u radu sa rediteljkom.
Aleksandar Milković ističe, da je na prvoj probi „Čarobne frule“, rediteljka rekla kako rade predstavu koja se može opisati kao opera za decu, a on, iskreno, nikada nije radio takvu vrstu predstave.
– S obzirom na društvene okolnosti ukidanja kulture i umetnosti, imam utisak da je jako važno, na individualnom i kolektivnom nivou, baviti se umetnošću, vratiti se klasicima, povezivati različite grane umetnosti i time se podsetiti da su veliki umetnici i njihova dela – opstali u raznim vremenima. Rediteljka, od samog početka rada na predstavi vrlo je maštovito i odlučno krenula u postavku ovog (ne baš jednostavnog) komada. Iako je sama radnja „Čarobne frule“ dosta jednostavna, postavljeni su ozbiljni izazovi pred ansambl predstave kombinacijom naracije, lutkarstva, operskih elemenata, te pevanja i sviranja instrumenata – kazao je on.
Njegov kolega Uroš Lazović dodaje, da prvo i najizrazitije što mu je Mocart doneo, ili bolje da kaže – oduzeo, jeste muzika, odnosno tišina u glavi.
– Bilo da idem nekud, radim nešto, melodije, i naš adaptiran tekst, me pro-ga-nja- ju! A ako se desi momenat da mi nešto drugo zauzme moždani prostor, tu su kolege, koje je Mocart takođe opseo, da zapevaju ili zvižduću poneku ariju – izjavio je Lazović.
Saša Latinović veruje da je cilj predstave da najmlađe upoznaju s genijem, čudom od deteta 18. veka.
– Nisam siguran koliko deca slušaju ozbiljnu muziku, te ovakav izbor, da se radi predstava u kojoj će imati priliku da čuju muziku iz opere “Čarobna frula” i glumce koji pevaju tekstove prilagođene sadržaju priče, smatram hrabrim ali i potrebnim. Naša predstava kombinuje gotovo sva scensko-izražajna sredstva. Za glumce je ovo veoma izazovno, tako da su neki od nas morali mnogo da rade na sebi kako bi stekli nove veštine. Glumci, koliko god bili talentovani, nisu operski pevači, ali smo se trudili da što verodostojnije prenesemo arije iz opere – izjavio je Latinović.
Marija Radovanov kaže da je predstava „Čarobna frula“ plod jednog obimnog materijala, nastalog u – ponekad čak – lucidnom igranju na probama, prijemčiv i odraslima, ali pre svega pažljivo i promišljeno oblikovan, s velikim poštovanjem i poznavanjem onih kojima je predstava namenjena – deci.
Više informacija iz Novog Sada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


