Predstavi Kokana Mladenovića "Robi K./Crvenkapa je mrtva" prestižna Nagrada "Ivo Hergešić" 1Foto promo Milan Sabić/HNK Split

Kokanu Mladenoviću je pre dva dana stiglo priznanje koje za reditelje ima poseban značaj – predstava „Robi K./Crvenkapa je mrtva“, koju je režirao u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu, dobila je Nagradu „Ivo Hergešić“ za najbolje ostvarenje u hrvatskim pozorištima u protekloj sezoni (od 1. septembra 2024. do 31.avgusta 2025).

Nagradu dodeljuje Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa (HDKKT),  ona se sastoji od povelje, skulpture Ivane Bakal i novčanog iznosa, a odluku da predstava „Robi K./Crvenkapa je mrtva“ bude nagrađena, žiri je doneo jednoglasno ( (Dubravka Crnojević-Carić, Kim Cuculić i Petra Jelača).

Predstava „Robi K./Crvenkapa je mrtva“ nastala je prema kolumnama Viktora Ivančića, koji potpisuje dramatizaciju zajedno sa Kokanom Mladenovićem i Karlom Leko, i u saradnji s ansamblom predstave koji čine Stipe Jelaska, Goran Marković, Petra Kovačić Botić, Nenad Srdelić, Katarina Romac, Donat Zeko, Stipe Radoja, Andrea Mladinić, Elvis Bošnjak, Mijo Jurišić, Nikše Arčanin, Zdeslav Čotić, Monika Vuco Carev, Tajana Jovanović i Anastasija Jankovskaja.

U nagrađenoj ekipi su i scenograf Filip Triplat, kostimografkinja Aleksandra Pecić Mladenović, suradnica za scenski pokret Anja Ostojić, autori muzike Studio Bozon, kreatori svetla i tona Branimir Bokan i Damir Punda, i izvršna producentkinja Ena Subotić.

Kako je saopštio žiri u svom obrazloženju za nagradu, „Robi K./Crvenkapa je mrtva“ je slojevito režirana predstava, gotovo pa „dečje” zaigrana, ali semantički detaljno osmišljena u svakom svom detalju.

„Upravo takav spoj naizgled „udaljenih okolnosti” osigurao je ovoj predstavi izuzetnost, pa i u ovoj, prema mišljenju stručnog žirija, plodnoj, intrigantnoj i kvalitetnoj pozorišnoj sezoni. Kolektivna predanost radu vidljiva je u svakom momentu ove dvosatne predstave, za koju se gledaocu čini da prođe u tren oka“, navodi žiri.

„Osim slojevitih i domišljatih dramaturških poteza, kojima vešto oblikuje likove iz proznog predloška, uspevajući tokom izvedbe zadržavati pripovednu atmosferu kolumne, treba istaći izvrsna kostimografska rešenja Aleksandre Pecić Mladenović – kostimi su, ali i maske, začudne u svojoj jednostavnosti i „naivnosti” – kao i scenografska rešenja Filipa Triplata“.

O predstavi Kokana Mladenovića koji poslednjih godina najviše režira u pozorištima u regionu, žiri navodi da ona afirmiše „poetiku sitnica”:

„Naime, dalo bi se mnogo pažnje posvetiti poetici koja je naglašena i vidljiva upravo u odnosu spram „rekvizite”. Svaki, pa i najmanji rekvizit promišljeno je odabran, ali i izrađen, te daruje predstavi nove slojeve značenja, koji se tiču, kako aktualnih društvenih zbivanja i previranja, tako i arhiva prošlih decenija. Istovremeno, sve je postavljeno s mnogo vedrog duha, naivno „dečački”: na trenutke stičemo utisak da je devetogodišnji pripovedač (Robi) osmislio ili odsanjao predstavu.

Kolektivna igra ansambla Hrvatskog narodnog kazališta Split i autorskog tima prepuna je strasti, pokretljivosti duha koji omogućuje spojeve raznolikih vrsta: likovi iz svima poznate bajke prolaze katarktične transformacije; preklapaju se prizori snovitih stanja s prizorima svakodnevice; likovi na sebi nose znakove za koje nisu ni svesni kako ih označuju i obeležavaju.

„Robi K. / Crvenkapa je mrtva“ priziva duh vremena u kojima su se deca još igrala po ulicama ili u dvorištima bez sveprisutnog nadzora „autoriteta”, u vremena kada su, maštajući zajedno, „prevodili” njima nerazumljive igre odraslih u vlastite, drugačije obojene, uvide i spoznaje. Svet slobode detinje mašte polazište je, čini se, svakog kritičkog mišljenja“, ističe žiri.

„Predstava se bavi značajnim pitanjima: odnosom ličnog i društvenog; odnosom kolektiva spram individualnog, baš kao i ulogama/maskama što ih, živeći svakodnevicu, nosimo bilo prisilno ili svojevoljno. Predstava problematizira pitanja „nad-gledanja” ludizma, podastirući gledaocima raznovrsnost društvenih i inih igara.

Jednostavna a precizno vođena scenska rešenja koja izazivaju utisak začudnosti, otvaraju i metatekstna pitanja, kulturno-teorijska pitanja, kao i pitanja koja ostaju u prostoru „neiskazivoga”. Tome ide u prilog i činjenica da smo utiska kako je predstava realizovana s malo finansijskih sredstava (maske su rađene od stiropora, a fiksirane gumicama, naduvani baloni s dečjih rođendana predstavljaju slojevite metafore i slično).

Retko kad imamo utisak da je svaki od saradnika (autorski tim, glumački ansambl, umetničko vođstvo teatra) ulivao tokom čitavog kreativnog procesa deo svog emotivnog angažmana u celinu koja osvaja gledateljstvo“, ocenio je žiri.

Osim pohvala autorskom timu i glumačkom ansamblu, žiri je pohvale uputio i umetničkom vođstvu HNK-a Split zbog repertoarskog iskoraka.

„Predstava nastala prema kolumnama Viktora Ivančića „Bilježnica Robija K.“ igrana je i 2019. s velikim uspehom u Satiričkom kazalištu Kerempuh, ali odluka da se u nacionalnoj kazališnoj kući, u vreme u kojem se računa na to koja su društvena pitanja „u modi”, igra predstava ovakvih odlika zasigurno je odvažan čin.

Osim toga, društvena su se zbivanja promenila, baš kao i dominantni narativi i kulturne politike: no umetničko se vođstvo Hrvatskog narodnog kazališta Split nije odlučilo ići „niz dlaku” vremenu i običajima, nisu se odlučili baviti analizom i kritikom društva na – u ovim vremenima – očekivani te sada već dobro poznati i ustaljeni način.

Predstava hrabro zakoračuje u ona područja koja se čine zaboravljenim. Sve zanemareno, ostavljeno sa strane, kao naizgled nedovoljno relevantno, stupilo je – praćeno gromkim smehom i aplauzom gledaolaca – pred svetla reflektora“, saopštio je žiri HDKKT.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari