Foto: BETAPHOTO/MILOŠ MIŠKOV/MO)Tokom prilično dramatične konferencije za novinare u Medija centru, onomad, povodom imenovanja Dragoslava Bokana za predsednika Upravnog odbora Narodnog pozorišta u Beogradu glumac i predsednik SINGLUS-a Darko Tomović je čitavo stanje u nacionalnom teatru opisao kao trenutak u kome se ne može više u mekanim rukavicama, te da je došlo vreme da se rukavice skinu, pa i ako treba da se trpe bolovi, a takvog je stava i sada kada je na mesto v.d. upravnika imenovan Dragoljub Bajić, a na čelo Opere postavljena Ljubica Vraneš.
Oboje su, podsetimo, operski pevači koji su svoju bezrezervnu podršku predsedniku države Aleksandru Vučiću i sadašnjoj naprednjačkoj vlasti javno zajedno pokazali 12. aprila na skupu “Ne damo Srbiju”. Dragoljub Bajić, pristupio je SNS-u 2021. godine, a Ljubica Vraneš je poslancica SNS-a u Skupštini, poznata između ostalog i po tome što je prošle godine nakon izvođenja opere „Pepeljuga“odbila da uhvati za ruku dirigentkinju Anu Zoranu Brajović, koja je na poklonu publici nosila crvenu rukavicu.
Darko Tomović smatra da nova imena u upravi Narodnog pozorišta nisu nikakvo iznenađenje, već nešto potpuno očekivano.
– To su umetnici iz Narodnog pozorišta koji bi trebalo da znaju šta je pozorište, međutim, svi znamo da odluka o imenovanju ne mora da bude vezana za njihovu karijeru. Ako pre ovoga, makar formalno, nije bila partijska priča sa Svetislavom Buletom Goncićem koji nije član SNS-a, ovaj put je to belodano – kaže za Danas Darko Tomović.
Upitan da li je baš to u čitavoj stvari uznemirujuće odgovara:
– Možda bi bilo uznemirujuće pre nekih šest, sedam, godina. Pošto su sad stvari dovedene do kraja i pošto se trenutno vladajuća oligarhija bori za opstanak, vreme je, kako sam već jednom rekao, da i mi skinemo rukavice jer oni ih i nemaju i to sada direktno pokazuju. Nema uznemirenja i nije to ništa što bilo kog slobodnog čoveka iz naše kuće može da pomeri iz svog ni estetskog, ni političkog ni bilo kog drugog stava a pre svega da nas pomere iz našeg odnosa prema umetnosti. Mogu da utiču na program, mogu da utiču na repertoar ali otom potom – videćemo – kaže Tomović, dodajući da je uveren da aktuelna uprava neće biti dugog daha.
– Ponoviću, moje je čvrsto uverenje da ovaj sastav Upravnog odbora i sada v. d. upravnika prosto neće biti dugog daha. Promene će se desiti u vremenu ispred nas, koje možemo da dohvatimo, koje vidimo – zaključuje Darko Tomović.

Pozorišna kritičarka i dramaturškinja Aleksandra Glovacki smatra da se postavljanjem SNS kadrova na čelo Narodnog pozorišta, ova institucija želi staviti pod kontrolu ljudi koji sa kulturom nemaju veze.
– Nema tu šta mnogo više da se priča i objašnjava, postavljanjem proverenih SNS kadrova na čelna mesta Narodnog pozorišta jasno je da se ova institucija od izuzetnog nacionalnog značaja stavlja pod totalnu kontrolu grupe ljudi koja dokazano sa kulturom nema veze. Jeste da je reč o reditelju na čelu Upravnog odbora, ali on je to samo nominalno jer režijom se ne bavi, i o dvoje operskih pevača na čelu Opere i čitavog teatra, ipak su to ljudi koji su pristali da služe partiji koja se osvedočeno brine isključivo za (lošu) gradnju i ugrađivanje. Sve ono što je suština umetnosti, a to je dubinsko propitivanje sveta u kojem živimo, u toj partiji je zabranjeno i kažnjivo. Dakle, pripadati SNS i brinuti o umetnosti i kulturi je čist oksimoron. Ko god u tom prividu učestvuje saučesnik je u rušenju države i njene budućnosti. A buđenje sa početkom nove sezone, za sve do sada neprobuđene, biće više nego bolno – poručuje Aleksandra Glovački.

Dramaturg Željko Hubač kaže za Danas da već sada Upravni odbor NP na čelu sa Dragoslovom Bokanom pravi ozbiljne propuste i dovodi u opasnost usvajanja repertoara za 2026. godinu.
– Oduvek sam se trudio da ne mešam politiku i profesiju i moj odnos prema aktuelnoj upravi želim da baziram na činjenicama, a one su sledeće: pristanak na saradnju sa Dragoslavom Bokanom, s obzirom na njegov otvoreni šovinizam i istoriju sukoba sa zakonom, po meni je etički problematičan. Pristanak na to da Upravni odbor ne usvoji repertoar za narednu godinu u zakonom predviđenom roku je pristanak da se, na osnovu usmene instrukcije ministra, načini finansijski prekršaj i dovede u pitanje realizacija repertoara za 2026. godinu. A pristanak da predsednik Upravnog odbora, mimo svojih ovlašćenja, obavlja razgovore sa umetničkim direktorima na temu repertoarske politike je nepoštovanje sopstvenog i integriteta saradnika – ističe Željko Hubač.

Iz izvora bliskih Narodnom pozorištu saznajemo da naknada za poziciju predesednika UO iznosi 10.000 RSD i da ju je raniji predsednik ovog tela uplaćivao za humaniterne svrhe a da je novi predsednik UO Dragoslav Bokan njome razočaran.
On je navodno ocenio da prethodni UO nije dobro radio, ali da će sada s njim na čelu ozbiljno raditi i da takav ozbiljan rad podrazumeva i ozbiljnije naknade.
Takođe, raniji upravnik NP i glumac Svetislav Bule Goncić, koji je odlučio da se povuče sa te pozicije iz ličnih razloga i koji je nedavno razrešen te dužnosti, prema rečima većine zaposlenih u nacionalnom teatru, časno je obavljao svoj posao.
Zbog toga su ga i molili da ostane, što je, kako saznajemo, Bule Goncić na kraju prihvatio ali se sa time nije složio ministar kulture Nikola Selaković.
Do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovor od Svetislava Buleta Goncića da li je to tačno ili nije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


