Foto Marc DriessenPredstava Proces Peliko, vodećeg švajcarskog reditelja Mila Raua otvoriće ovogodišnji Ne: Bitef 15. decembra u 18 sati na Fakultetu dramskih umetnosti, a u Beograd dolaze i reditelj i dramaturškinja ovog komada Serven Dakle.
Ovaj scenski oratorijum traje 260 minuta i nastao je u koprodukciji Bečkog festivala i Festivala u Avinjonu.
Beogradsko izvođenje realizuje se sa gotovo 30 lokalnih glumaca i glumica, kulturnih radnika i radnica i aktivista i aktivistkinja, poznatih po svojim profesionalnim dostignućima, ali i društvenom angažmanu.
Kako Danas saznaje, među učesnicima su i Nada Šargin, Milena Radulović, Miloš Timotijević, Ljiljana Brailović, Nela Antonović, Jelena Ivetić, Nebojša Romčević, Branislav Trifunović, Nedim Nezirović, Anđelka Nikolić, Marko Grabež, Matija Stefanović, kao i još mnogi drugi koji će iznenaditi publiku.
Ulaz je slobodan do popune mesta.
Dokumentarni teatar o sistemu koji je zakazao
Kroz sirov dokumentaristički pristup – čitanje sudskih spisa sa nedavno okončanog procesa koji je potresao francusku i evropsku javnost – predstava svedoči o tome kako sistem omogućava da porodično nasilje godinama ostane neprimećeno. S obzirom na monstruoznost zločina, autori nisu posezali za estetskim stilizacijama, već su materijal oblikovali kroz precizno dramaturško kolažiranje.
Slučaj Žizel Peliko: „Sram mora da promeni stranu“
Žizel Peliko, sedamdesetdvogodišnja Francuskinja koju je suprug u nesvesnom stanju izlagao višestrukim silovanjima pedesetorice muškaraca pronađenih na internetu, odlučila je da suđenje bude javno, kako bi — kako je rekla — „sramota promenila stranu“.
Ovo suđenje postalo je jedno od najmedijalizovanijih, najkomentarisanijih i najsimboličnijih procesa našeg vremena.
Pokazalo je da su u naizgled običnom, mirnom mestu Mazan, blizu Avinjona, sasvim „obični“ muškarci različitih godina i društvenih slojeva bili spremni da učestvuju u jednom od najekstremnijih oblika nasilja nad ženom.
„Proces Peliko“ je posveta jednoj običnoj ženi koja je postala simbol otpora seksualnom i rodno zasnovanom nasilju.

Materijal: 600 sati suđenja, 51 tužilac, 20.000 snimaka
Da bi se rekonstruisao ovaj slučaj, Rau i Dekle posežu za ogromnim korpusom materijala: 600 sati suđenja, 20.000 video-snimaka i fotografija koje je napravio Dominik Peliko, 51 tužilac, 38 advokata.
Korišćeni su i zapisnici, ekspertize, naučni komentari, intervjui, kolumne, privatna prepiska, pa čak i tapiserija Mon Ventua koja je dominirala sudnicom i simbolički podsećala na pogled iz sobe Žizel Peliko.
Publika je tokom četvoročasovne predstave vođena kroz ovu „planinu materijala“, u putovanju koje spaja istoriju, sadašnjost, dom i svet.
Dekle i Rau time oslikavaju portret epohe u kojoj živimo.

Rau: umetnik koji je sudnicu pretvorio u pozorište
Milo Rau, danas umetnički direktor Bečkog festivala (Wiener Festwochen), poznat je po projektima u kojima stvarna suđenja pretvara u pozorišne događaje.
Godine 2013. u moskovskom centru Saharov inscenirao je „suđenje“ kulturnom ratu Putinovog režima protiv umetnika i disidenata, što je izazvalo međunarodni skandal.
Od tada mu nikada više nije izdata ruska viza.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


