Foto: Shutterstock/izamonStručnjaci iz Rajksmuzeuma novim istraživanjem utvrdili su odakle potiče pas na kultnoj holandskoj slici, ali tvrde da se to u 17. veku nije smatralo kopiranjem već da je, baš kao Šekspir, i Rembrant široko i besramno crpeo nadahnuća iz ranijih izvora i autora, što se čak i podsticalo.
Kada neko kopira tuđe slike ili ideje, to se uopšteno smatra plagijatom. Ali kada je to u svoje doba činio Rembrant, to je tada bila „emulacija“, odnosno demonstracija njegovog umeća, kažu stručnjaci govoreći o najnovijem istraživanju koje ukazuje na to da je taj holandski majstor kista deo jedne od svojih najpoznatijih slika „pozajmio“ s dela jednog drugog slikara, piše Večernji list.
Reč je o „Noćnoj straži“, Rembrantovom remek-delu iz 1642. koje prikazuje građane Amsterdama kako marširaju u odbranu grada, a na kojoj se nalazi i sporni lik psa koji laje u desnom uglu.
Stručnjaci su uočili da je on kopiran s popularnog crteža psa na naslovnoj stranici vodiča o tome kako se odbraniti od seksualnog iskušenja iz 17. veka, koji je naslikao manje poznati holandski umetnik Adrijan van de Vene.
Tu staru misteriju u svom naučnom radu raspetljala je Ana Lenders, kustoskinja u Rajksmuzeumu, u kojem je navela mnoge sličnosti između psa sa „Noćne straže“ i pomenute ilustracije.
Tako Dibits, generalni direktor Rajksmuzeuma, rekao je za Gardijan da je – baš kao i Šekspir – Rembrant naširoko i besramno crpeo inspiraciju iz ranijih izvora.
„Vidimo da je u italijanskim traktatima o slikarstvu u 16. veku navedeno da je zaista bilo poželjno da kao umetnik početnik mnogo kopirate starije slikare kako biste sami sebe usavršili, ali i nastavili i razvijali tradiciju svojih predaka“, rekao je pa dodao: „Tako se Rembrant želeo nadmetati s italijanskim majstorima Rafaelom, Ticijanom i Mikelanđelom i preslikavao ih. Danas bismo to zvali plagiranjem ili kopiranjem, ali u to vreme to nije bilo tako – zvalo se jednostavno oponašanje.“
Lenders, kustoskinja umetnosti 17. veka uključena u nedavnu restauraciju „Noćne straže“, rekla je da je shvatila odakle potiče Rembrantov izvor za pojedine delove te slike kada je prošle godine posetila izložbu u muzeju Zevs u Midelburgu.
„Samo sam šetala sobama i odjednom mi je pogled pao na knjigu Jakoba Kaca s prikazom psa“, rekla je.
„Holandski umetnik, pesnik i izdavač Adrijan van de Vene naslikao je crtež za tu naslovnicu, na kojoj je pas prikazan u ogledalu, i odmah sam se setila ‘Noćne straže’. Potražila sam sliku na svom mobilnom telefonu i to je bilo to. Osim toga, Rembrantov crtež ‘Noćne straže’ kredom – otkriven u nedavnim visokotehnološkim skeniranjima – pokazao je još više sličnosti između pasa na ta dva dela.“
U konačnoj verziji, Rembrant je svog psa naslikao u aktivnijem položaju i zamislio ga kako laje, iako mu je naslikao isplažen jezik, što nije slučaj kada psi laju.
Adrijan van de Vene, koji je Rembrantu poslužio kao inspiracija, rođen je u Delftu 1589. godine i postao je svestran i popularan slikar holandskog zlatnog doba, iako nikada nije postigao priznanje kakvo se daje Rembrantu.
Rad koji je radio s Kacom, pesnikom i misliocem najpoznatijim po svojim moralističkim knjigama Emblemi, učinio ga je posebno poznatim njegovim savremenicima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


