San satkan od narušenog sećanja: Uzbudljiva postavka "autobiografija/tišina" Nataše Teofilović u Galeriji Haos 1Foto promo Galerija Haos

Svoju misiju da bude otvorena za nove umetničke prakse, Galerija Haos nastavlja predstavljanjem radova Nataše Teofilović, a ovu uzbudljivu postavku simbolično nazvanu „autobiografija/tišina“, u utorak, 25. februara u 20 h, proglasiće otvorenom direktorka galerije BelArt i festivala Dunavski dijalozi iz Novog Sada Vesna Latinović.

Nataša Teofilović je diplomirana arhitektica, a doktorirala je digitalnu umetnost na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu, i redovna je profesorka je na Fakultetu za medije i komunikacije (FMK) Univerziteta Singidunum u Beogradu. Na ovdašnjoj i međunarodnoj sceni poznata je kao umetnica koja eksperimentiše sa digitalnom animacijom, fotografijom, videom i raznim softverskim alatima i izražava se tako što digitalno obrađuje i kreira animirane forme koje koloristički i grafički podsećaju na neke grafičke tehnike.

San satkan od narušenog sećanja: Uzbudljiva postavka "autobiografija/tišina" Nataše Teofilović u Galeriji Haos 2
Foto promo Galerija Haos

U Galeriji Haos reč je o radovima iz četiri serije: Fraktali, Ptice, s /word i Autobiografija/ Tišina – kompjuterski generisanim grafikama i renderima, digitalno odštampanim, koji pokazuju jedan obrnuti proces. Ovoga puta preobražaj iz virtuelnog u stvarni prostor. Pored toga, biće emitovana, na više ekrana, i digitalna animacija Autobiografija / Tišina, projekcija koja nam je skrenula pažnju na opus i intersovanja ove likovne umetnice.

Pisac teksta u katalogu za ovu postavku Ivan Stanić, između ostaloga primećuje:

„Koristeći, kao ulazne vizuelne paterne snimke okruženja sopstvene kuće, Nataša je kreirala animaciju koja izgleda kao kretanje kroz virtuelni prostor video igre ili VR-a. Strukturu prostora čini mreža satkanih linija boja uskomešanih u belom praznom prostoru. Prepoznaju se delovi kuće i detalji koji se nalaze unutar i oko same kuće“.

Međutim, kako navodi, stvarnost prostora se naslućuje u detaljima, a sve izgleda kao san satkan od narušenog sećanja.

„U kontekstu umetnosti i ovih radova, lično, privatno, intimno se invertuju izlaganjem i postaju javno… Kod Nataše česti boravak u digitalnom okruženju stvara potrebu za izletom u opipljiv, okružujući organski svet, kako bi proživljeno iskustvo nanovo prepustila procesima digitalne obrade. Ona nudi, unutar i izvan digitalnog, potpuno drugačije okruženje i iskustvo hibridnog bitisanja. U njenima radovima biološko postaje apstraktno, i obrnuto.

Njenu estetiku gradi nekad suptilna, nežna, nekad surova linija koja razdvaja i spaja, terajući nas da je pređemo, po njoj lepršavo šetamo, a nekad oprezno koračamo, kao po ivici žileta“.

San satkan od narušenog sećanja: Uzbudljiva postavka "autobiografija/tišina" Nataše Teofilović u Galeriji Haos 3
Foto promo Galerija Haos

Jer, kako objašnjava Stanić, pokušaj pomirenja stvarnog i virtuelnog sveta je destruktivan za indentitet. U momentima kada umetnica pokušava da transformiše potisnutu energiju narušavajućih elemenata ona kroz umetničko izražavanje dostiže momenat samopročišćenja.

„U njenom radu kao da se konstantno suočeljavamo sa više Nataša: analogne i digitalne, stvarne i virtuelne, ispred i iza ogledala. Dvostruko izmeštena pozicija „stvarnih“ i virtuelnih Nataša, udvostručena komunikacija sopstvenih odraza, prostor u kome se odigrava konstantna dekonstrukcija sopstvene reprezentacije. Dekonstruktivne Nataše na jednoj liniji“, ističe Ivan Stanić.

Ova izuzetno zanimljiva postavka u Galeriji Haos biće pred publikom do do 21. marta.

Biografija, nagrade…

Naša Teofilović je vizuelna umetnica koja kroz novomedijsku i kompjutersku umetnost istražuje pojavnost i identitet ženskog i čulnog u virtuelnom prostoru. Radi u različitim medijima, od eksperimentalnog videa i performansa do 3D karakter animacije, digitalnih ambijenata i generativne umetnosti.

Izlaže od 1995. godine i od tada je realizovala 15 samostalnih i preko 130 kolektivnih izložbi, nacionalnih i međunarodnih, od kojih treba izdvojiti: Ars Electronica (Linc, Austrija, 2007. i 2016.), Incheon International Digital Art Festival 2009 (Inčeon, Koreja, 2009.), DAT – Digital Art & Technology (Singapur, 2007.), KIBLIX 2014 – Parallels (Maribor, Slovenija, 2014.).

Izlagala je i na Premonition, Blood, Hope – Art in Vojvodina and Serbia from 1914 to 2014 (Beč, Austrija, 2014.), Cargo East, The Subdued existence: Serbian Contemporary Art Scene (Tajvan, 2014; Banjaluka, BiH i Košice, Slovačka, 2015), Distance (samostalna retrospektivna izložba – Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad 2016.)

Od brojnih domaćih i međunarodnih priznanja izdvajaju se: počasna nagrada na međunarodnom festivalu digitalne umetnosti Ars Electronica, Linc 2016. (Honorary mention Ars Electronica Festival), počasna nagrada na međunarodnom konkursu iz digitalne umetnosti Evropskog instituta za fiziku čestica – @CERN, Ženeva i festivala digitalne umetnosti Ars Electronica, Linc 2011. (Honorary mention at the first Prix Ars Electronica Collide CERN).

Radila je u izboru žirija 15. međunarodnog festivala medijske umetnosti u Tokiju 2011. (Jury Sellection at 15th Japan Media Arts Festival, Tokyo), otkup digitalnog ambijenta s.h.e. za prikazivanje tokom jednogodišnje stalne postavke muzeja Ars Electronica u Lincu (2007-2008. godine).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari