Satirični horor "Karmadona" sa svetskim nagradama, i "Izlet": Beskompromisni autorski filmovi snimljeni bez milostinje države 1Foto Radmila Radosavljević

Pred našim filmofilima je svojevrsni maraton u najdužoj noći u godini, 21. decembra, kada će, kako je najavljeno na današnjoj konferenciji za novinare u Sava centru, u najvećoj sali u zemlji tokom jedne večeri biti prikazana tri snažna autorska ostvarenja, potpuno različita žanrovski, tematski, estetski…

Veče počinje u 17 h projekcijom dokumentarca „Nebeska tema: Priča o Vladi Divljanu“ Mladena Matičevića, a nastavlja se u 19 h svetskom premijerom igranog filma „Izlet“ reditelja Nenada Pavlovića, i dugoočekivanom domaćom premijerom horora „Karmadona“ Aleksandra Radivojevića u 21.30 h, koji posle brojnih priznanja na svetskim festivalima stiže i pred našu publiku.

Konferencija za novinare bila je upriličena sa ekipama premijernih filmova, „Izlet“ i „Karmadona“, a kako smo mogli da čujemo, pored toga što ih vezuje snažan i beskompromisan autorski izraz, zajedničko im je i to što su realizovani bez pomoći države – samostalno ih je proizvela filmska kuća Digimedia producenta Predraga Popovića, u saradnji sa producentom Milošem Đukelićem.

– U godini u kojoj Filmski centar nije raspisao ni jedan konkurs, a i prethodnih godina znamo kako se i koliko izdvajalo za autorske filmove i šta su prolazili reditelji na ovim konkursima, i smatramo velikim uspehom što smo uspeli da napravimo oba filma, to je zaista bilo ludo i hrabro, i zahvalni smo Predragu Popoviću, jer se jako retko dešava da producent bude i finansijer filma – rekao je Đukelić.

Satirični horor "Karmadona" sa svetskim nagradama, i "Izlet": Beskompromisni autorski filmovi snimljeni bez milostinje države 2
Foto Radmila Radosavljević

„Izlet“ je drugi igrani film Nenada Pavlovića, baziran na istoimenom romanu čuvenog slikara, filmskog reditelja i književnika Miće Popovića iz 957, a scenario je napisao njegov sin Jovan Popović.

Kako je izjavio, to je vrlo hermetičan tekst, njegov otac je opisao teskobno vreme preživljavanja u posleratnoj oskudici, ali i jedan poseban trenutak u životu.

– Pisanje „Izleta“ Mići je bila jedna vrsta „psihterapije“, jer mu je u to vreme preminuo otac, i ja sam želeo da taj momenat bude deo filma. Ali, taj roman ima i vezu sa duhovnom klimom Evrope tog vremena, sa filozofima egzistencijalizma i Alberom Kamijem – naveo je Jovan Popović.

Prema rečima Nenada Pavlovića, „Izlet“ je crno – beli film, kojim su hteli da naprave omaž i odaju počast velikim epohama srpske kulture – Zenitizmu u književnosti, Mediali u slikarstvu i Crnom talasu u kinematografiji, kao i velikanima – Mići Popoviću i Živojinu Pavloviću, njegovom ocu.

– Od prvog sastanka odlučili smo se za crno-belu estetiku, a film je nastao za prilično kratko vreme, za dve godine. Iako se priča događa početkom 1960-ih godina, trudili smo se da bude univerzalna – rekao je Pavlović.

Glavnu ulogu igra Stefan Vukić, a u glumačkoj ekipi su i miloš Aligrudić, Jovo Maksić, Nenad Heraković, Radoslav Rale Milenković, Denis Murić, Radoje Čupić, Milena Pavlović, Milena Radulović, Milica Trifunović, Marija Opsenica, Elizabeta Đorevska, Antonio Scarpa, „potpomognuti“ Predragom Mikijem Manojlovićem i Draganom Bjelogrlićem.

Kako je naveo Vukić, kome je ovo prva glavna uloga u karijeri, njegov lik nosi ceo film, a imao je dosta posla, jer je na snimanju često bio potpuno sam.

– Igram umetnika koji napušta grad i kreće na putovanja, plovi niz reku do najdalje tačke, gde se na pustom ostrvu osamljuje, a mi smo na ostrvu na Meljinama jednom snimali punih dvanaest sati, i bio sam sam. Ali, nikad nisam osetio da mi je teško – naveo je Vukić.

Prema rečima Milene Radulović, njen lik je „mistični“, i ona želi da do premijere „Izleta“ i ostane tako „nedefinisan“, ali, kako je dodala, njena junakinja je više „eterična slika neke idealne žene“.

Miloš Aligrudić je prisutan u celom filmu, a pošto je on „porodični“, kako je naveo, pozvan je jer je njegov otac Slobodan Aligrudić sarađivao sa Žikom Pavlovićem.

– Igram vrlo zanimljivu ulogu – čoveka koji je jedan od onih ljudi koji imaju potrebu da se pobune zbog okolnosti u kojima žive, ali se onda nađu u nekoj spirali iz koje ne umeju da izađu – rekao je Aligrudić.

„Karmdona“, prvi igrani film reditelja i scenariste Aleksandra Radivojevića stiže pred našu publiku posle svetske premijere u zvaničnoj selekciji 50. festivala u Torontu, u rasprodatoj Sali Royal Alexandet, u programu Midnight Madness. Na Dark Nights Film Festivalu u Sidneju osvojio je nagrade za najbolji igrani film i najbolji scenario, u Njujorku, na Brooklyn Horror Film Festivalu nagrađen je za najbolji scenario u okviru selekcije Dark Matter …

Kako je naveo Radivojević, za svakog reditelja je najveća privilegija kad dobije priliku da režira film, jer je to nešto što se ne može kontrolisati. –

– Ta privilegija se ne dešava često naročito u našoj kinematografiji. Nije da imam želju za autoritetom, nego uvek želim da kontolišem rukopis svojim sredstvima. Imali sreću da Buca Popović bude tu, nismo morali da tražimo milostinju od države. A gde ćete idealnijeg producenta od njega, iznikao je u redakciji „Džuboksa“, bio svedok „nju vejva“, i razume popkulturni pristup koji je postojao u našoj kinematografiji do pre tridesetak godina – naveo je Radivojević.

Prema njegovim rečima, „Karmadona“ ima puno žanrova:

– To nije samo horor – to je i crna komedija, melodrama, akcioni film, čak ima i malo elemenata muzičkog filma . Svi žanrovi su tu, ali nije neki „frankenštajn“, nego prirodno izražavanje kroz žanrovski koncept, a naslanja se na našu stvarnost kroz nadirektniji pristup. Dočekao sam momenat koji sam čekao čitavog života.

Kako je izjavio Radivojević, posebno mu je drago što je domaća premijera „Karmadone“ baš 21. decembra, na rođendan reditelja Uroša Stojanovića, njegovog najboleg prijatelja, koji je preminuo 2017. Podsećanja radi, Radivojević je kao scenarista sarađivao sa Stojanovićem na ht filmu „Čarlston za Ognjenku“ iz 2008.

„Karmadona“, kako je najavljeno, vodi nas u „čudan“, horor – triler svet jedne trudnice koja, uz pomoć misterioznog Glasa sa bluetooth slušalice, postaje oružje u ratu protiv sistema koji je oblikovao njen i svet oko nje…

Za ulogu glavne junakinje Jelena Đokić je dobila sjajne kritike na svetskim festivalima na kojima je prikazana „Karmadona“, a kako je izjavila, i ona i cela ekipa filma dali su maksimum od sebe u svakoj sceni, u svakom kadru…

– Radivojević je bio kapetanom našeg broda, a ja siren zakucana za taj brod koji ide kroz talase. Naš entuzijazam je dao rezultat – od prvog dana važila je ona narodna „Na muci se poznaju junaci“. Svako od nas, od reditelja, direktora fotografije, dizajnera zvuka, dao je maksimum sebe. Snimali smo uglavnom noću, po zimi, nisam spavala četrdeset dana, i jedino se ja od cele ekipe nisam razbolela.

Jer kao glumicu te raduje kad dobiješ takvu vrstu zadatka. Uplašiš se malo od izazova, ali otvara ti nova vrata, i dubine, i slobodu Mislim da smo napravili umetničko delo, i meni je ova uloga otvorila nova vrata i novu vrstu umetničke slobode – istakla je Jelena Đokić.

Satirični horor "Karmadona" sa svetskim nagradama, i "Izlet": Beskompromisni autorski filmovi snimljeni bez milostinje države 3
Foto: Digimedia / Andrijana Cvijanović Medigović

Sergej Trifunović igra jednu od glavnih uloga, ali ga u filmu nećemo videti – on je Glas koji vodi glavnu junakinju, i „Karmadona“ je za njega, kako je opisao, više od filma, jer je Radivojević uvek vošeslojan.

– Za mene je ovo putovanje. Bilo je teško i zahtevno, jer igram jednu od glavnih uloga a zapravo se ne pojavljujem, čuje se samo moj glas. Dakle, moraš kroz glas da doneseš raspoloženje svog lika. Sreća pa sam godinama radio na projektu audioknjiga, te sam bio istreniran.
Ali Aca je od mene tražio više, šibao me, gazio u dobrom smislu. Meni, kao glumcu, potreban je reditelj koji će me izvesti iz zone komfora i naterati da izađem iz „fioke“ i donesem nešto poptpuno drugačije. Tako sam sa Jelenom Đokić ceo naš ljubavni odnos odigrao samo glasom.

Trifunović je ispričao i događaj sa Bruklin horor festivala, na kojem je nagrađena „Karmadona“, isvi su bili oduševljeni.

– O Radivojevićevom „Srpskom filmu“ više se zna tamo nego u Srbiji. Aca ima prepoznatljivost. Kad smo radili „Srpski film“ Tarantino je tražio da mu dostave kopiju, Fridkin je pre smrti govorio o tom filmu kao nečem najznačajnijem, hvalio ga je Volter Hil, a Merilin Menson me je naterao da ga s njim gledam što je bilo mučenje, jer inače ne volim da gledam svoje filmove, a „Karmadonu“ sam odgledao s navećim uživanjem. I opet bih išao u bioskop da je gledam. Zato, gledajte ovaj film u bioskopu, naši bioskopi umiru jer nam je dosadno da idemo, a bioskop je hram filma – istakao je Trifunović.

U predstavljanju „Karmadone“, on je izdvojio i sjajnu ulogu koju je napravila i glumica Milica Stefanović, čiji su lik pohvalili i drugi članovi autorske ekipe na današnjoj konferencij.

A kako je ona izjavila, do sada je uvek tumačila žene u teškim životnim okolnostima, a da je ovo bilo potpuno drugačije iskustvo.

– Meni je bilo vrlo zabavno sve vreme snimanja – slušala sam Acu, jer mi je bilo bitno da razumem njegovu poetiku, a on savršeno precizno zna šta hoće – od pogleda, pokreta ruke, do mimike i replike, što glumcima pruža posebnu vrstu slobode – navela je milica Stefanović.

U glumačkoj ekipi su i Miloš Timotijević, Milutin Mima Karadžić, Miloš Lolić, Petar Strugar, Branislav Jevtić, Jovo Maksić…

Satirični horor "Karmadona" sa svetskim nagradama, i "Izlet": Beskompromisni autorski filmovi snimljeni bez milostinje države 4
Foto: Digimedia / Andrijana Cvijanović Medigović

Za glumca Miloša Lolića tek će se čuti

Na pitanje Danasa kako „ocenjuje“ glumu pozorišnog reditelja Miloša Lolića koji je veliko iznenađenje u glumačkoj ekipi „Karmadone“, Aleksandar Radivojević je izjavio:

– On je sjajan, u to će se uveriti i publika posle premijere. Mislim da će se za reditelja Miloša Lolića kao glumca tek čuti, i da ga čeka karijera – naveo je Radivojević.

Posveta Vladi Divljanu

Dokumentarac „Nebeska tema: Priča o Vladi Divljanu“ Mladena Matičevića premijerno je prikazan 2019, višestruko je nagrađivan na brojnim festivalima, i bio je najgledaniji dokumentarni film na našim prostorima. U njemu učestvuju najznačajniji autori sa prostora bivše SFRJ, koji su specijalno za ovu priliku snimili (i u filmu izvode) nove verzije Vladinih pesama: Zdenko Kolar, Srđan Šaper, Darko Rundek, Bajaga, Koja, Gile, Konstrakta… Ovakav pristup i veliki broj atraktivnih numera čine ovaj film projektom kakav pre nije viđen na našim prostorima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari