Finale ovogodišnjeg Exita nešto je kao samit legendi na njegovoj Glavnoj pozornici. Stvar kreće po najvrelijem mogućem danu i sa jednako vrelim sastavom na sceni – Big Audio Dynamite, još jedan B.A.D. nakon Bad Religion na startu festivala, a zapravo Mik Džons (ex-Clash) i Don Lets sa svojim iskusnim drugarima, ponovo demonstriraju sve razloge zbog kojih njihova muzika već četvrt veka ide ispred svog vremena.

Elegantni i melodiozni new wave, nabildovan jamajčanskim elementima, semplovima iz filmova i omamljujućim afričkim ritmovima, na raskršću sa hip hopom, tvori baš golem audio dinamit. Briljantan komadić muzičke istorije na delu, sa punk oštricom.

Disciplin A Kitschme pak deluju kao nekakvi plemenski Sonics, njihov tekstualni minimalizam je opojan, o furioznom zaletu njihovih glasnih pesama i tribalnoj blues harizmi da i ne govorimo.

Portishead i Bet Gibons su Bristol prevučen njihovom unikatnom tamninom i melanholija u samoj svojoj srži. Oni čine da se svako oseća kao da prisustvuje nekom retkom obredu, ali zato zvuk nije uopšte mekan u tom spiritualnom ozračju, već poseduje silinu ispod svoje delikatnosti, te plutajuće jeze naslućivanja u nekakvim lavirintima prenadraženosti čula.

Nikada se tako na Exitu nije emitovala veća tišina sa Glavne scene kao ovom prilikom, ali je šaputanje Gibonsove zato osvojilo celu najveću poljanu Petrovaradinske tvrđave i razbilo sve uobičajene koncepcije šta festivalski koncert može da bude. Ako on podrazumeva osećaj masovnog zajedništva ljudi, ujedinjenih jednom emocijom, Portishead su se pokazali suverenim vladarima setnih osećajnih prostranstava.

I napokon – Nik Kejv i njegovi Grinderman! Divlja horda na čelu sa božanstvom rock’n’rolla današnjice, naočita družina u kicoškim odelima koja zavija kao četa vukodlaka da se ori Petrovaradin, nešto je kao garažni super-bend sa propovednikom za frontmena. Udružujući The Doors i Birthday Party, Kejv i drugari urliču kao ranjene zveri u svojoj eksplozivnoj smesi punka i bluesa. Šou ravan onom Igija Popa i The Stooges 2004., samo što je ovaj Igi Pop sada u prinčevskoj odeždi i, poput Isusa, umesto po vodi, hoda po okeanu svojih obožavalaca.

Zorica Kojić

MESSER CHUPS, OLA HORHE I LAIBACH NA FUSIONU

Nedelju na Fusion Stage-u razdrmali su nastupi grupe Ola Horhe, zatim ruskog trija Messer Chups i na kraju kontroverznog slovenačkog benda Laibach. Messer Chups priredili su svirku za pamćenje sa svojom muzikom koja najčešće za osnovu ima surf bubanj, koji se potom nadograđuje kolažom specifičnih zvukova, poput džeza, cirkuske muzike, istočnoevropskih saundtrekova iz crtanih filmova i muzike iz filmova američke B produkcije. Kada se na sve to doda atraktivna basistkinja u animal printovima, Zombi Girl, provod je bio zagarantovan. Šta reći o njima, a da se već ne zna – postoje preko 30 godina i tokom svog tog vremena koristili su muziku za prenošenje svojih radikalnih poruka, šokirali, kritikovali savremeno društvo i bili obožavani, a ništa se nije promenilo ni na jučerašnjoj svirci – Laibach su napunili Fusion Stage.

 

GITARE, ELEKTRONIKA I VISKI NA JDX-U

Beogradski bend Jarboli otvorio je oko 20 sati poslednje veče ovo veče zabave u Jack Daniel’s Backstage-u, koje je proteklo u znaku dobrog gitarskog i elektronskog zvuka i najboljeg viskija. Posle Jarbola, publiku su nastavili da zagrevaju DJ Grasshoper, a nešto kasnije i sastav Andrea 3000. I ove večeri svako je imao priliku da se opusti u udobnom lounge delu JDX backstage zone, da igra stoni fudbal sa drugarima ili da se oproba u Blackjack-u. Popnebo je zatvorio ovogodišnju JDX Backstage zonu na Exitu.

 

KIŠA KEROZINA OTVORILA VEČE NA EML

Poslednje veče na Exit Music Live bini otvorili su pobednici Play at Exit konkursa, niški pop i postpank bend Kiša kerozina, a zatim i makedonski June. Iz Bugarske stigao je fank zvuk u vidu dvojca Phuture Shok, a iz Hrvatske pop pank sastav Kinoklub. Poslednje sate na Exit Music Live bini odsvirali su, kao I prethodnih večeri, predstavnici domaće scene, Popečitelji, Vrooom i Darkwood Dub.

 

KOJIN ČAS MUZIČKOG NA SUBA STEJDŽU

Na Suba Stage-u od 22 prašili su Kanda, Kodža i Nebojša. Nešto kasnije, veče na ovoj bini eksplodiralo je uz nastup DJ Black Tooth-a, A.K.A. Novica Talasić, za one koji još nisu provalili – u pitanju je Koja, glavom i basom. Povodom obeležavanja možda najvažnijeg događaja u istoriji jugoslovenskog roka, 30 godina od izdavanja Paket aranžmana, najvažniji čovek YU-roka, Koja, održao je „čas muzičkog“, koji je u isto vreme bio i opasna žurka. Dobro poznati muzički istraživači KKN pridružili su se Koji u potrazi za najboljim ritmovima.

 

ELEKTRONSKI SUDAR VEKOVA NA ELEKTRANI

Sa „dreamwave“ futurističnim sintisajzerima i razdraganim refrenima, britanski Futurecop! Doneli su sinoć zvuk koji je najbolje opisati kao teme crtanih filmova iz osamdesetih koje su se sudarile sa 21. vekom uz neizbežnu pratnju indie-electro popa. Beskrajno je publiku Elektrane zabavio nemački bend Mikrofisch, sa svojim treš hitovima, a estetiku 80-ih nastavili su grčki synth-pop duo Marsheaux. Retro završnicu festivala doneli su domaći predstavnici elektro zvuka osamdesetih, alterTainment, Boris Milićević, Retro i Vito i Dead Trash Superstar.

Danijela Jakobi

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari