Foto: Aleksandar ObradinovićPrvim albumom kantautora Markotika i njegovog benda nagoveštava se, za naše uslove, sasvim posebno shvatanje o sinkretističkoj vezi reči i muzike.
Muzikom, stihovima i smislom preuzimaju se svojstva ovovekovnog poimanja značenja savremenog slušaoca.
U numeri „Da li si se pitao?“ nagovešten je poziv na prizivanje smisla usred ukupne duhovne neuravnoteženosti.
U „Zvucima prošlosti“ nagoveštavaju se nestali glasovi kao nešto drago ali, moguće je, i neugodno.
Otuda je budućnost, ovde, utopijska pojava.
Nikako da se dođe do nje.
Kad joj se približimo, više liči na distopiju.
„Mislim da je ovo sve“ je sažeta kao „svet u kapi rose“.
Reč je o kratkom muzičkom romanu samorazgovornog, pa i ispovednog tipa.

Posle ispovesti, događa se uznemirujuće smirujuća muzika.
Dijaloški ton pesme „Prizivaš pomisli“ nagoveštava da je zvuk u korenu svakog smisla.
I ako je Branko Radičević pevao „nje više nema, to je bio zvuk“, ovde se zvuk pojavljuje kao ishod svake započete misli.
Otuda se u ovim pesmama, zapravo, čuje misao nadarena posebnom asocijativnom moći.
Možda nešto kao misaona muzika.
Smisao pesme beži od onoga koji ne čuje dovoljno muziku.
I poezija i muzika.
Poezija kao muzika i muzika kao lirski krešendo.
„Iščezlim dahom“ se povezuju misli i osećanja.
Gotovo se osećaju misli i misle osećanja.
Traganje za Nastasijevićevim iščezlim dahom nije svakome dato.
Iščezlo putuje večno i može se samo među neiščezlostima naći.
Naredbodavnim sloganom pesme „Moraš prvo“ naslućuje se trajno žarište delotvorno asocijativnog sukoba muzike i smisla stihova.
„Voliš me, ustvari“ je pesma hristolikog zvuka i smisla.
Ko ima uvo da čuje ovu pesmu, biće nagrađen bogatim odjecima unutrašnjih trvenja.
Bez muzike se ne može.
Ona postoji i u svojim odsustvima.
Svaka ljubav se nagrađuje čežnjom da se bude voljen.
Gluvom ne vredi pevati osim ako ne pokušava da vas čuje unutrašnjim sluhom upravo veliki Betoven.
„Ti i ja“ jeste pesma o večitoj težnji za spajanjem privlačećih raznolikosti.
Ti i ja kao tišina nove doslednosti i buka starih nedoslednosti.
„Ne postojimo“ je izraz težnje za vremenom bezvremlja.
Reč je o bestežinskom stanju teških oblika ljubavi.
U „Skrivenim mislima“ se peva o zatomljenoj suštini svake dalekosežne misli.
Najdublje se misli ako se nešto ne izgovori.
Ako me ne pitaš, znam.
Ako me pitaš ne znam.
Muzički paradoksalizam u punoj premreženosti značenja.
„U beskraju vremena“, kao i u prethodnoj numeri, krije se nedostižno zavodljiva pandemičnost refrena.
Stih „krijem sakriveno“ jeste ujedinjeno veselo i strašno, istovremeno, prikaz dvostrukosti značenja pojma vremena u kojem se kriju tonovi.
U pesničkom i muzičkom smislu.
Dok tražimo „skriveno“ u ovoj muzici i poeziji, ono će nas već pronaći kad se najmanje budemo nadali ako budemo dovoljno strpljivi i pažljivi slušaoci.
Muzika koja će nas tek pronaći.
Snaga Markotika ogleda se u sposobnosti da emociju i misao oblikuje u muziku koja ne podleže prolaznim trendovima.
Ovaj album ne može se slušati usput; traži strpljenje, ali i vraća ono što se očekuje od pažljivog slušaoca.
Aranžmani dišu s merom i nežnošću, ostavljajući prostor da se svaka pesma doživi i tumači iznutra.
U konačnom zbiru, „Neželjena dejstva“ postaju svojevrsna zabeleška generacijskog stanja duha, ali i intimni manifest autora koji hrabro gradi sopstvenu estetiku.
Album je muzički i poetički događaj, delo u kojem pesma ne traži odobrenje vremena, već ga sama oblikuje kroz tonove i misao, kroz šapat i odjek unutrašnjih svetova.
Autor je književnik i profesor Fakulteta političkih nauka
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


