Kao što je pred koncert i obećao, muzički revolucionar Žan Mišel Žar sinoć je za oko tri hiljade ljudi u Beogradskoj areni priredio audio-vizuelni doživljaj zaista vredan pamćenja. Ispunio je i obećanje da na bini neće biti kompjutera, već samo analogni instrumenti koje je napravio 1970. godine.
Uz Intro instrumental ušao je u salu sa ulaza na tribinama naspram bine, pozdravljajući se usput sa publikom. Kada je stigao na binu, najpre je na srpskom rekao „dobro veče Beograde“, a zatim na engleskom da je veoma uzbuđen što je ponovo u Srbiji, i to ovoga puta sa novom turnejom. Ležerno obučen u crne pantalone, svetlucavu crnu košulju i sa „starkama“ na nogama, odmah je počeo da svira zajedno sa tri svoja saradnika muzičara na bini, koji su bili zaduženi za klavijature, stringove, basove i elektronske bubnjeve. Sa impozantnom opremom i crvenim i plavim spot reflektorima na bini, sve je bilo nalik na enterijer nekog svemirskog broda koji nas vodi na putovanje u najudaljenije delove audio-vizuelnog kosmosa. Smenjujući se sa svetlosnim efektima, na video-bimu iza bine kamera nas je provozala kroz analognu šumu potenciometara, prekidača, priključaka i crno-belih i belo-crnih dirki Žarovih muzičkih mašinerija.
Veoma aktivan na bini, Žar je svirao, skakao i pljeskao rukama u ritmu, ne skidajući osmeh sa lica, da bi u jednom momentu izazvao ovacije publike kada se upalilo devet zelenih zrakova njegove laserske harfe, zadivljujućeg instrumenta čije se frekvencije zvuka menjaju presecajući rukom zrak na određenoj visini. Koncert je nastavio sa pesmom koju je, kako je objasnio pre izvođenja, nazvao foto-video zapisima iz Kine, a napisao je nakon svog koncerta u ovoj zemlji. Zatim je dohvatio opet drugi instrument, i dok su laseri sa obe strane bine izvodili svoje psihodelične plesove sa dimnim efektima, on je beskrajno krivio frekvencije na svojim analognim portabl klavijaturama. Sledeću numeru začinio je svojim naočarima sa kamerom, uz pomoć koje se na video-bimu mogao pratiti crno-beli zablurovani „motion picture“ koji prikazuje sve ono što on vidi dok svira. Zvučno-svetlosna kompozicija se zahuktavala, kulminirajući u jednom momentu pravim vatrometom, da bi usledila mirna plovidba kroz zvučne panorame teremina – elektronskog muzičkog instrumenta sa dve radio antene od kojih se jednom kontroliše visina a drugom jačina tona, izum zasnovan na dostignućima Nikole Tesle. Za to vreme, laserski snopovi su, šarajući kroz etar, ispunjavali vazdušni prostor cele Arene od bine pa do plafona i zida na drugom kraju sale, gde su iscrtavali sazvežđa različitih boja. Tokom više od dva sata jedinstvenog performansa Žar je publiku proveo kroz celokupno svoje stvaralaštvo, miksujući najbolje zvukove sa albuma „Oxygene“, „Magnetic Fields“, „Rendezvous“ i „Teo And Tea“ i još jednom pokazao i dokazao da ni danas, u glonbalno elektronsko doba, analogija nije prevaziđena i zastarela.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


